Inlägg från: Rundabullar |Visa alla inlägg
  • Rundabullar

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Visst är det lyxigt, men klart att du ska göra det om du har möjlighet! Särskilt om du börjar ha lite krämpor är det ju skönt, så kanske du slipper bli sjukskriven på slutet istället? Det beror ju på vad du jobbar med såklart.

Vi kommer också att  "lyxa till det". Sambon får ju 10dagar pappaledighet, som han tar ut efter förlossningen, ev genom att jobba halvtid vissa dagar. Men sen tar han 2 månader utan lön i sommar. Så med semestern, blir det nästan 3 hela månader ledigt tillsammans! Jag har ju inget jobb att gå till, men han vill ändå vara pappaledig, för att inte missa hela spädbarnstiden. Det känns jättelyxigt att få så lång tid ledigt tillsammans, men vi har ju sparat 1år och hinner spara lite till innan bejbisen är här. Så det är ju inte på någon annans bekostnad. 

Skulle du föredra att jobba kortare dagar, eller att jobba färre dagar/vecka? 

Ska kolla upp de där järntabletterna ni käkar, det finns ju säkert nåt motsvarande här. Man borde ju egentligen börja INNAN man är trött och har låga värden..

• Rundabullar
    Tussebus skrev 2010-10-27 20:07:28 följande:
    Vi var hos bm för två veckor sedan och skulle lyssna på hjärtljuden. Det gick inte så bra. Det vill säga vi kunde höra dem och de slog fort och bra, men Myran låg aldrig stilla länge nog för att bm skulle kunna räkna ut hjärtfrekevensen. Vi hörde hur hon vände sig hela tiden.

Nu har min fru, två av mina vänner samt även min lillasyster fått känna på lillan. Inte så mycket sparkar som att man känner hur hon rör sig. 
    Sicken liten rackare! Men lät allt bra så är det ju bara en siffra. Hade nåt låtit halvbra hade nog inte barnmorskan gett sig så lätt och ni ahde fått en ny tid.

Mysigt att det känns på utsidan! Här väntar sambon ännu på att få känna nåt. Men jag är ju bara i v 21 så det kan ta tid.
  • Rundabullar

Hehe, jag som aldrig har bott i Sverige tycker det svenska systemet är oändligt knepigt, så många olika förmånder och kombinationsmöjligheter! Men bra för dem som kan utnyttja det väl! Skrattande

Sambon tog upp det faktum att han vill ta ut föräldraledighet med sin chef igår och berättade hur vi diskuterat och chefen godkände rakt av! Jätteskönt! 2mån utan lön och så 1mån semester. 3månader tillsammans! Solig Sen får han 10 dagar med full lön också, men dem tar han ut efter förlossningen. 

Skönt att få kryssa av på listan! Bara mina försäkringspapper blev godkända också..Obestämd då skulle jag kunna ansöka om mammapeng och veta att vi får förlossningen betald. Det är ju länge kvar, men man vill ju gärna ha pappren i skick.

• Rundabullar

Hej damer!

Hur mår ni? Här knallar det på bara, mår riktigt bra. I fredags var vi till kliniken där vi ska föda på det ordinarie "stora ultraljudet". Allt såg bra ut och det var väldigt skoj att få se var sjukhuset ligger och hur det ser ut där.

Vi var som snabbast upp till bb också, de bm vi råkade träffa förstod alla engelska, jätteskönt! En snäll bm tog mitt blodtryck och det var normalt! Hurra! Jag har varit lite orolig för att om det inte skulle gått ner och ev vara högre så måste jag få medicin. Nu slipper jag det för ett tag i varje fall. Glad 

Fick i veckan en låda bejbiskläder av svägerskan, hennes minsting har vuxit ur minsta storlekarna nu. Känns lite overkligt, men väldigt mysigt att titta på allt och vika ner det i en låda. Bärsjalen jag köpte billigt begagnad har också kommit och är jättegosig.

Och så har min söta mamma gett mig en symaskin! Jag har önskat mig en i många år, men eftersom jag har en urgammal trotjänare, så har det liksom aldrig prioriterats i budgeten. Eftersom hon inte får köpa vagn (som hon gjorde till min brors barn) eller nåt annat, så tyckte hon att jag skulle få en symaskin så jag kan sy saker till bejbisen. Så nu ska jag börja pyssla och sy lite bejbislakan, passa på medan man mår bra och magen inte är för mycket i vägen! Hjärta Söta mamma! 

Hoppas allt är bra med er! 

• Rundabullar

Jag kör med olivolja jag..i förebyggande syfte. Har inte klåda än, men jag ligger ju lite efter er.Glad Har hört bra om weledas och gillar många av deras produkter! Kanske värt att skaffa den där oljan i tid..Kanske nån svalkande aloe vera kan hjälpa mot klådan? Någon som provat?

Quirall: Puh! Vilka långa pass ni kör med 11 dagar i rad! Förvånad Kämpa på! Mysigt med babyrum! Solig Vi har ett pyttelitet gästrum, men vill ha kvar stora sängen där, för att släktingar vill komma på besök när kotten väl är här. Så där ryms bara skötbord (finns handfat i rummet) och lill-kotten får bo i vårt sovrum, åtminstone till hösten. 

Niiskuneiti: Det är just järnet som brukar sjunka efter v 22 och fram till  30. Verkar allt bra, kanske du bara är trött. Du har ju varit förkyld och det tar ju på konditionen och orken. Hoppas du hittar tid att vila!

Idag ska jag och titta på barnvagn med en kompis. Hon ska ha barnstol till bilen så jag passar på att få skjuts till baby-köpcentret utanför stan. Hoppas att de har mammakläder också, är fortfarande utan jacka. 

• Rundabullar
    Tjejen74 skrev 2010-11-28 19:16:01 följande:
    Hur går det för alla?
    Fullt upp att dekorera barnkamnaren och köpa babykläder?

Berätta hur det går..
    Njaa, sambon har varit på arbetsresa igen och vi har haft en kompis här 5dagar. Springer på och glömmer nästan att jag är gravid ibland. Skäms Det känns som om magen inte vuxit sedan förra veckan, utan allt har liksom normaliserats lite, ganska skönt. 

För 2v sedan slog vi till på en barnvagn + babyskydd. Jätteskönt att ha det fixat, det är den enda investeringen vi måste göra, allt annat kan vi låna och så måste vi köpa lite förvaring, men ganska små summor i jämförelse. Om 2 v åker jag till Finland och kommer tillbaks först i slutet av januari, så vi insåg att tiden går och man vill inte få panik på slutet. 

Idag fick jag en gammal babysitter av en kompis, ska sy nytt tyg på den så blir den perfekt! Skrattande Hon hade köpt den på loppis för 5€, så vi fick den gratis. 

Vi har börjat fundera lite på namn också, och sambon känner nu tydliga rörelser och pratar mycket med kotten. Jag pratar inte alls med henne..högt alltså, lite i huvudet på mig själv ibland bara. Pratar ni med era eller spelar musik och så? Glad
  • Rundabullar

Jag lyssnar nästan aldrig på musik, men jag sjunger ju rätt mycket, så jag får väl börja nynna lite mer. Glad

Vi får låna babysäng, badkar och skötbord. Men vi borde ta oss en funderare för att mäta och se hur vi ska få in vettig förvaring, och framförallt ett vettigt system för tvätt och tork av babykläder och tygblöjor..Obestämd Och så måste vi köpa lite fler tygblöjor, fast de är rätt billiga att köpa second hand. Vi köper begagnat lite olika för att prova vilken modell som passar bäst, sen får jag sy lite egna eller köpa nya fina. Drömmer Men det måste bli hemma i Finland, här finns inte tygblöjor alls.

V 30! Det är ju lååångt dit. Oskyldig (v 26 på onsdag) 

• Rundabullar

Lyx att ha en egen barnkammare! Glad Vi har pyttelitet badrum, utan plats för skötbord och pyttelitet gästrum/arbetsrum som redan är fullt med en gästsäng+mitt skrivbord. Vårt sovrum är inte heller stort och där finns inget vatten. Det finns däremot i arbetsrummet, så vi ska slänga ut skrivbordet för att få in ett skötbord och lite förvaring..trist, för det är ju där jag sitter och syr osv. Nu måste jag sy i matsalen=måste plocka undan och fram hela tiden. 

Vi kunde ev ha skötbord på tvättmaskinen, men då får man knalla genom hela lägenheten med en bajsig rumpa för där finns inget handfat i närheten. Kanske det ändå vore bättre. Man använder ju inte skötbord så länge och vi är bara hemma 2 mån, sen ska vi vara i Finland 3 mån..kanske vi inte ens använder skötbord längre när vi är tillbaks..Obestämd Vi måste mäta och klura. 

Marmarmåne: Hoppas verkligen att du har fått kissa nu! Gick det bra hos bm?

• Rundabullar

Ingen kudde, eller en platt. Så vi kommer att köra utan.

Sen har vi ett täcke och 2 filtar som kan köras enkelt i tvättmaskinen om de blir nerspydda ofta. Tänker att det är så behändigt att ha flere och svepa in dem i när man ammar, myser, lägger dem i sittern, vilstolen, vagnen, att ligga på på golvet osv. Så man kan nog ha några stycken.  

Tänker att det är bättre med några tunna filtar, särskilt med vår och sommarbarn, så man kan reglera temperaturen enkelt. 

• Rundabullar

Hej! Länge sen!

Vi går inte prifylaxkurs, men på en annan frlossnignsförberedelse hos fysioterapeut. Varannan vecka tillsammans, då med 1-3 andra par och varannan vecka bara jag för att få massage och hjälp med just mina krämpor och funderingar. Vi har bara varit en gång tillsammans, men jag gillar upplägget med att jag ska få massage varannan vecka! Cool 

Var till läkaren i fredags och allt såg bra ut med lilla kotten, däremot måste jag följas upp pga aningen höjda sockervärden efter sockerbelastninstest. Så i januari ska jag ta blodprov för att se så det inte blir värre. Har bara gått upp 3kg och gick in i v 28 igår, men som sagt läkaren noterar inte ens vikten. Känns lite trist att inte få se några magkurvor eller viktkurvor etc. Vore kul att ha som minne för att jämföra om man får gå igenom en graviditete till nån gång..

Har varit dunderförkyl 1½ v och i tisdag var jag äntligen till läkare. Streptokocker och ögoninflammation, samt bihåleinflammation. Bläk. Så nu käkar jag penicillin och hoppas att det ska vända imorgon. Ögonen är reda mycket bättre!  

• Rundabullar

Oj så spännande, det börjar dra ihop sig för er lier1979! Skrattande

Vi har väl det mesta på grej..ska hämta skötbord, säng och badkar av några vänner, troligen nästa vecka. Och imorgon blir det en tur till Ikea för att köpa lite förvaring, men annars är vi nog klara med det rent materiella. Jag håller på och syr lite, men det är sånt jag kan avsluta senare. Troligen kommer jag att hinna gott och väl.

Vi går i förlossningsförberedelse varannan vecka, förhoppningsvis blir det lite verkligare snart att det verkligen ska komma ett barn! Det känns helt otroligt att jag inte ska vara gravid längre. Obestämd Jag kommer att sakna det..på nåt sjukt sätt. Men å andra sidan tror jag nog naturen gör sitt så om 1 dryg månad vill jag inget hellre än att bebisen ska komma uuuuuut. Glad

Har tack och lov klarat mig utan deso mer krämpor hittills. Knallar på med hunden och går på yogan, ingen foglossning och sover på nätterna, så jag känner mig verkligen tacksam! 

• Rundabullar

Sensa: jag har också upptäckt att man börjar vara begränsad. Igår skulle jag hjälpa sambon att lyfta tillbaks soffa där han dammsugit under den. (hur tänkte jag då???) Satte mig på huk, tog tag i soffan, räta på ryggen och insåg att det finns inte på världkartan att jag kan räta ut benen och ställa mig upp, ännu mindre med en soffa i händerna. Förvånad Var tvungen att sätta rumpan i golvet-RULLA undan från soffan och ställa mig upp från alla fyra.Oskyldig

Herregud vad jag skrattade! Sen fick sambon lyfta soffan på en liten matta och dra den på plats. Helt dumt tänkt från början liksom..

Tjejen74: Spännande!! Jobbigt att vara otymplig, men hoppas att det bara handlar om dagar för dig nu! Skrattande Håller tummarna för att det starta av sig självt snart så du slipper gå över!

Vi hade också städdag i helgen och slängde ut en massa skräp. Dessutom köpte vi nytt sofföverdrag så det känns som ett nytt vardagsrum nu när jag piffat lite och bytt färger till våren. SÅ skönt at kliva upp i morse när det var nystädat och fint! Solig Har gått 1timme i skogen med hunden idag. Ljuvligt att komma hem från duggregnet till vårt fina hem. Synd att jag blir så åksjuk på bussen, annars skulle jag säkert gå oftare i skogen. Känner att kroppen mår jättebra av det, jämfört med att knalla på stenlagda gator. 

• Rundabullar

Vad skönt att det blev beviljat och att ni fick ett datum!! Skrattande Spännande och knäpp känsla att veta vilken dag man ska bli förälder ju..måste vara sjukt overkligt! 

Montera hyllorna i tvättstugan har vi också kvar, och det måste sambon få nån polare att hjälpa med, för jag ryms inte fram till väggen längre, det är för trångt och smalt.Tyst

Idag försöker jag klä om babysittern som jag fick redan före jul. Har ritat och räknat och vänt tyget och nu MÅSTE jag klippa om jag ska kunna sy, men jag är så rädd att klippa fel! Det är bara en restbit, så blir det fel måste jag börja om med nåt annat tyg eller hitta mer tyg nånstans i en färg som går ihop. Gah! Hoppas det blir fint när det blir klart!

• Rundabullar

Jag använder aldrig skölj medel, så nej, inte till babykläder heller. Lägger lite ättika i skölj melelesfacket, det blir lite mjukare av det, men inte i närheten av sköljmedel. Däremot lägger jag till en extra sköljning på babykläderna och blöjorna, trots att jag använder ett ekologiskt, parfymfritt tvättmedel. 

Jag är nästan fanatisk när det kommer till att minimera kemikalier så jag använder väldigt lite tvättmedel och grejs. Oskyldig 

Jag tycker väldigt mycket om att pyssla och fixa, har alltid 1000 idéer men är sämre på att göra saker färdigt..Skäms många halvklara projekt som ligger i knutarna.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011