Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Mormor och Morfar, absolut. Nu bor de tio min härifrån och Farmor och Farfar bor 60 mil härifrån. Men de senare hade kunnat stå dottern närmre om de kom och hälsade på någon gång, nu ses de typ en gång per halvår... Men även i övrigt blir ju mina föräldrar mer involverade eftersom jag så klart frågar min mamma om råd mycket mer och har gjort från första början.
    Så för mig är det självklart att man ofta står närmre sin dotters barn än sonens barn även om det sen också hänger mycket på de olika individerna. Men just det här att fråga om råd, berätta osv blir ju naturligt med sin mamma till skillnad från makens föräldrar så även om svärföräldrarna hade bott lika nära hade jag ändå vänt mig mer till mina föräldrar.

• Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:26:20 följande:
    Har du son eller dotter?

Jag förstår tankegången för jag vänder mig också till min mamma som jag för övrigt har en alldeles otroligt nära relation med.

Men jag hade nog lika väl kunnat vända mig till svärmor om hon hade visat intresse för mig, velat umgås med mig privat, bjudit över mig, föreslagit att vi ska fika, gå på bio eller vad som helst. Det hade kunnat bli en dotter-extramamma relation :) Men det som avgör är ju svärmoderns inställning. För MIN del.
    Jag har en dotter. Och precis som du står jag mycket nära min mamma. Och relationen till svärmor är ok men väldigt gles, vi pratar bara i telefon om jag råkar svara typ när maken inte är hemma och vi ses ett par gånger per år. Vi är totalt olika. Plus att min svärmor har en väldigt annan typ av inställning än vad min mamma har, om det mesta, och den går jag inte riktigt ihop med.
  • Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:36:07 följande:
    Är det farmor och farfar som inte anstränger sig för att ha kontakt?
    De är jätteengagerade på telefon, dvs pratar med maken regelbundet och vill veta allt som händer osv. Men de hälsar extremt sällan på och vi orkar ju inte åka 60 mil med småbarn hur ofta som helst. Så ja, jag tycker ett ökat engagemang borde ligga hos dem.
  • Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:54:22 följande:
    Då är det du som flyttat till mannen gissar jag? :)

Hittills drar jag följande slutsatser för vad som avgör vem man står närmast:

* Vem man bor närmast
    * Vem som är mest på - den som är på och vill vill vill, frågar efter att passa, vill hämta, leker och är allmänt på får en bättre relation :) 
    Så är det ju med vänner också. Man får en nära relation till de som antingen bor nära eller åtminstone är engagerade nog att se till att man har tät kontakt trots avståndet. Det är väl så man bygger relationer helt enkelt.
  • Alexi
    SretnaJa skrev 2010-07-01 23:09:59 följande:
    Ja det har du ju helt rätt i Glad

Då är det intressant att titta på nästa steg - vad avgör vem man bor närmast? Är det så att det oftast är kvinnan som bestämmer vart man bor och att hon då kräver att bo nära sina föräldrar? Med tanke på att man som oftast bor närmare mormor och morfar, att döma av denna lilla tråd t.ex.
    Jag bodde i Stockholm och kan inte tänka mig att flytta härifrån bland annat just eftersom min familj finns här. Han hade redan lämnat hemstaden flera år innan vi träffades.
Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar