• Smultron ett

Tjäna pengar på hus!!!

Man ska förihelvete inte tjäna grova pengar på ett hus!!
    Hus ska inte köpas och säljas för att investera.

Det gäller för övrigt lägenheter i samma grad.

Ett hem är GRUNDLÄGGANDE.  Något man behöver för att överleva.

Jag blir så ARG när folk spekulerar i hus.

Om Jag typ vinner på lotto, (för jag kommer inte bli rik på nått annat sätt för jag gillar inte att luras och mickla med pengar) Ska jag köpa ett hyreshus MITT i centrala Göteborg, och hyra ut för NORMALA (faktiska kostnaden) till vanliga människor.

Det kostar kanske 2 mille att bygga ett Prima hus.  Ett nytt hus.
    Men bara för att räntor är låga och för att folk vill tjäna pengar på att sälja huset stiger huspriserna. Så Samma villa begagnad kan du nu köpa för 5 miljoner om du har tur. (Göteborg).

Jag hoppas räntorna stiger rejält nu så att det inte finns så mycket spelrum för spekulationer.

HUS och lägenheter ska kosta det de faktiskt kostar.
    Inte pga att de ligger snyggt, för att grannens hus är grönt, eller om man anlitat den bästa försäljningsstylisten, eller att räntorna är låga.

GGGGAAAAHHH:

Många tycker att kan man tjäna pengar på sånt här SKA man göra det.....
    Men jag tänker på den etiska och moraliska och behovs - biten i det hela.

Kanske märks att jag inte är kapitalist.

Jag är den som är den!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 08:20
    Oh my god.

Här lämnar man tråden och folk tolkar vad man skriver hej vilt.
    Kan ju säga som så att de flasta som skriver sensationerar vad jag har skrivit och vill att jag ska ha vissa åsikter som jag inte har lite småskojj faktiskt om man kan distansiera lite vilket jag väljer att göra.

Nej det är inte en rättighet att köpa hus. Spekulationer påverkar din hyra som hyresgäst också.
    Trodde jag att jag förklarat, men läser man inte allt får man nog inte hela bilden. Helle rinte om man tolkar in saker som jag inte sagt.

Men jag förstår att det är spännande att ta saker till sin ytterlighet.

Och.. Nej jag är inte bitter, jag har själv möjligheten att spekulera i boende, men det kommer jag inte göra.
    Jag har som sagt 2 tomter att bygga hus på och sälja dyrt, men jag väljer att inte bygga där för jag ska inte bo där.

Med det lämnar jag tråden.
    Ha en härlig sommar.
    Det ska jag ha, i min fina lägenhet när det regnar och på min sköna uteplats när solen skiner.
  • Svar på tråden Tjäna pengar på hus!!!
  • Kjell2
    Smultron ett skrev 2010-07-02 09:22:08 följande:
    Istället för högstbjudande blir det behovsprövat, eller bostadskö.
    Behovprövad tilldelning och bostadskö leder rätt ofta till olika typer av korruption och svarta pengar. Jämför Stocholm t ex. Då fortsätter vissa att tjäna grova pengar men bara de oärliga och i smyg.
  • Såphia

Själv stör jag mig enormt på att man måste betala så j_la mycket i vinstskatt när man väl säljer sin bostad. Efter att i flera år betalat dyra räntor (när räntorna faktiskt var betydligt högre) och sen renovera i flera år för att upptäcka att man måste flytta av olika anledningar och då när räntorna är lägre få ut lite mer för sitt hus än man gav. Då ska staten ha sin beskärda del av de surt investerade pengarna som jag anser att det är. MINA pengar som jag har jobbat och slitit mig till. Det är inga småpotatis kan jag lova!

Man betalar en massa avgifter (inte heller småpotatis) när man köper hus och sen även när man säljer. I annat fall betalar jag mer än gärna skatt på allt möjligt, även sånt jag inte själv nyttjar.

• Smultron ett
    Kjell2 skrev 2010-07-02 09:27:48 följande:
    Behovprövad tilldelning och bostadskö leder rätt ofta till olika typer av korruption och svarta pengar. Jämför Stocholm t ex. Då fortsätter vissa att tjäna grova pengar men bara de oärliga och i smyg.
    Låter det som jag vill korrumpera och syssla med svarta pengar?

Man kan korrumpera och svartjobba i  istortsett allting, Behöver inte betyda att alla gör det.
    Jag är den som är den!
  • Kjell2
    Smultron ett skrev 2010-07-02 09:30:03 följande:
    Låter det som jag vill korrumpera och syssla med svarta pengar?

Man kan korrumpera och svartjobba i  istortsett allting, Behöver inte betyda att alla gör det.
    Nej - men du förespråka ett system som leder till korruption och svarta pengar. Just problemet med korruption och svarta pengar är att inte alla gör det utan bara en del, och de tjänar grova pengar på t ex bostäder.
  • Smultron ett
    Kjell2 skrev 2010-07-02 09:35:50 följande:
    Nej - men du förespråka ett system som leder till korruption och svarta pengar. Just problemet med korruption och svarta pengar är att inte alla gör det utan bara en del, och de tjänar grova pengar på t ex bostäder.
    Menar du att de tar betalt för att hyra ut till en viss person som vill betala en svart handpenning a 100 000?
    För 5000 kr för en fyra ger inte mycket utrymme för spekulation.
    Jag är den som är den!
  • Neelah

Så att arbeta som "flippare" (när man köper hus, renoverar det och sedan säljer det till ett högre pris) är inte lika mycket värt som andra jobb? De som köper huset betalar oftast mer än gärna lite extra för att slippa renovera själv.

På vilket sätt gör det folk hemlösa? De som har ekonomiska problem köper inte en bostad, de hyr och om man hyr i en förort så är det inte oöverstigligt dyrt. Väldigt många (men inte alla) av de som är hemlösa är personer som har andra problem än just ekonomiska fast ekonomin blir naturligtvis lidande p.g.a. de andra problemen.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Smultron ett
    Neelah skrev 2010-07-02 09:38:22 följande:
    Så att arbeta som "flippare" (när man köper hus, renoverar det och sedan säljer det till ett högre pris) är inte lika mycket värt som andra jobb? De som köper huset betalar oftast mer än gärna lite extra för att slippa renovera själv.

På vilket sätt gör det folk hemlösa? De som har ekonomiska problem köper inte en bostad, de hyr och om man hyr i en förort så är det inte oöverstigligt dyrt. Väldigt många (men inte alla) av de som är hemlösa är personer som har andra problem än just ekonomiska fast ekonomin blir naturligtvis lidande p.g.a. de andra problemen.
    Och de blir ihopbuntade i de områden där ingen alls vill bo pga att de områderna kostar lägenheterna precis vad de är värda och inte mer, så det är där folk med låg inkomst har råd att bo.

Om lägenhetspriserna var samma överallt så kanske vi hade sluppit ghetto-områden, och folk hade kanske mått lite bättre.

Att bo i ett Ghettoområde gör att du får noll hopp om livet. Bor du bland folk som mår bra mår du bättre själv.
    (om man nu är orolig för att fattiglapparna skulle komma för nära)
    Jag är den som är den!
  • Smultron ett
    Neelah skrev 2010-07-02 09:38:22 följande:

Det går väl för sig, om man tar betalt just vad lägenheten är värd, rent husmässigt. inte bankmässigt eller lägesmässigt, eller färgmässigt.
    Jag är den som är den!
  • Rockan
    Smultron ett skrev 2010-07-02 09:43:00 följande:
    Och de blir ihopbuntade i de områden där ingen alls vill bo pga att de områderna kostar lägenheterna precis vad de är värda och inte mer, så det är där folk med låg inkomst har råd att bo.

Om lägenhetspriserna var samma överallt så kanske vi hade sluppit ghetto-områden, och folk hade kanske mått lite bättre.

Att bo i ett Ghettoområde gör att du får noll hopp om livet. Bor du bland folk som mår bra mår du bättre själv.
    (om man nu är orolig för att fattiglapparna skulle komma för nära)
    Så istället för att arbeta för att lyfta standarden i utsatta områden ska vi möjliggöra för att att flytta därifrån, eller hur menar du? *Förvirrad*
    & Återigen, vilka är det du menar som tjänar dessa "grova pengar"?
  • Smultron ett

Vissa områden på marknaden är helt ok att ta ut ockerpriser på. Men anda områden slåss ni med näbbar och klor för att få det så billigt som möjligt. hur kommer det sig???

Jag är den som är den!
Svar på tråden Tjäna pengar på hus!!!