Avslag
Nu har jag pratat med familjerätten och vi får inte ens gå vidare med en utredning. Dom tycker vi, framförallt min man är för gamla. Jag är nyss fyllda 37 och han är 46.
Herregud vad ledsen jag blev! Vi får inte ens en chans.
Nu har jag pratat med familjerätten och vi får inte ens gå vidare med en utredning. Dom tycker vi, framförallt min man är för gamla. Jag är nyss fyllda 37 och han är 46.
Herregud vad ledsen jag blev! Vi får inte ens en chans.
Och därav att man bör göra en individuell bedömning. Man kan vara 46 och piggare än en trettioåring.
Jag håller med, varför skulle ni inte orka? Min man fyller 60 i år, han går på årliga hälsokontroller och är fullt frisk, är vältränad och springer maratonlopp och har bättre kondis än de flesta. Våra yngsta barn är nu 17 och 14 år (en av dem är adopterad). Det är inte några som helst problem för oss att orka vara tonårsföräldrar.
OM ni vågar stå på er och satsa på en utredning ska ni
1) betala in sökandeavgiften till den adoptionsorganisation som bedöms ha störst möjlighet att hjälpa er.
2) ev. kolla upp grannkommunerna / andra stadsdelar om de är mer välvilliga att ge medgivanden, och därefter flytta.
3) lämna in er formella begäran om att få genomgå en medgivandeutredning.
4) anmäla er till den obligatoriska kursen och gå den så snabbt som möjligt.
5) Vara så öppna och flexibla som möjligt när det gäller vilket land ni ska adoptera från.
Jag säger inte att detta kommer att bli lätt för er, men det kan kanske gå att få hem ett barn inom de två åren som medgivandet gäller. Om ni kan tänka er att adoptera ett barn med särskilda behov från Kina och passar in på Kinas krav kommer ni att hinna. Ring och prata med adoptionsorganisationerna, du hittar dem här www.mia.eu. Lycka till!
Nu när jag läser era inlägg känns det mer som det kanske var handläggarens personliga åsikter.
Jag håller med, varför skulle ni inte orka? Min man fyller 60 i år, han går på årliga hälsokontroller och är fullt frisk, är vältränad och springer maratonlopp och har bättre kondis än de flesta. Våra yngsta barn är nu 17 och 14 år (en av dem är adopterad). Det är inte några som helst problem för oss att orka vara tonårsföräldrar.
OM ni vågar stå på er och satsa på en utredning ska ni
1) betala in sökandeavgiften till den adoptionsorganisation som bedöms ha störst möjlighet att hjälpa er.
2) ev. kolla upp grannkommunerna / andra stadsdelar om de är mer välvilliga att ge medgivanden, och därefter flytta.
3) lämna in er formella begäran om att få genomgå en medgivandeutredning.
4) anmäla er till den obligatoriska kursen och gå den så snabbt som möjligt.
5) Vara så öppna och flexibla som möjligt när det gäller vilket land ni ska adoptera från.
Jag säger inte att detta kommer att bli lätt för er, men det kan kanske gå att få hem ett barn inom de två åren som medgivandet gäller. Om ni kan tänka er att adoptera ett barn med särskilda behov från Kina och passar in på Kinas krav kommer ni att hinna. Ring och prata med adoptionsorganisationerna, du hittar dem här www.mia.eu. Lycka till!
Prata med chefen på familjerätten i er kommun. En utredning måste ni ju iallafall få. Är ni öppna för SN (och äldre barn) så kan ni ju också redan nu ha kontakt med adoptionsorganisationerna, det kan vara lättare att få medgivande för ett specifikt barn än ett generellt medgivande med tanke på din mans ålder.
Ge inte upp! Jag har vänner med samma ålder som du o din man som nyligen fick medgivande och nu snart får sitt barn.
Jag skulel vilja fråga en sak (jag förstår att svaret måste bli generellt, om det nu blir något svar).
Hur kan man ta rättsliga rådets RÅD som enda underlag till beslut? Säger de nej så ges inte medgivande oavsett vad utredningen verkar visa i övrigt.
(gäller inte mig själv, bara så att det står klart)