Avslag
Nu har jag pratat med familjerätten och vi får inte ens gå vidare med en utredning. Dom tycker vi, framförallt min man är för gamla. Jag är nyss fyllda 37 och han är 46.
Herregud vad ledsen jag blev! Vi får inte ens en chans.
Nu har jag pratat med familjerätten och vi får inte ens gå vidare med en utredning. Dom tycker vi, framförallt min man är för gamla. Jag är nyss fyllda 37 och han är 46.
Herregud vad ledsen jag blev! Vi får inte ens en chans.
usch, vad tråkigt!!
Fosterbarn, kan ni iaf inte vara för gamla för!
Du har helt rätt Manchester.
Det jag reagerar starkt emot är att man kan sitta och säga på förhand "ni uppfyller inte våra höga krav" utan att i princip ens ha träffat ett par. Det går emot så många lagar och riktlinjer att jag inte ens vet var jag ska börja...
Har själv suttit i den sitsen (sitter i den) men det handlar inte om ålder för oss och vi kämpar fortfarande för att få en förutsättningslös utredning (med det menar jag att vi ska bedömas enligt samma kriterier som andra och inte utifrån förutfattade meningar).
Om vi får avslag så är det okej OM vi får det på grund av att vi inte uppfyller kraven för att ge ett adopterat barn ett bra hem, men det är inte okej om vi får det pga förutfattade meningar.
Kraven på adoptivföräldrar är höga, och ska vara höga, men samtidigt så måste man ge människor en chans att bevisa att de uppfyller kraven och det får man ju inte om man inte får göra en hemutredning.
Nu vill jag inte skriva allt för mycket om vår situation men vi bemöttes först väldigt trevligt och artigt tills en viss sak kom upp och då var det tvärstopp och vi kände oss ungefär som smuts som man försöker borsta bort, dvs ovälkomna på alla sätt och vis.
46 år är i mina ögon ganska gammalt för att bli förstagångsförälder. Hoppas att jag inte upprör någon nu, men adopterade barn har rätt till föräldrar som orkar. Gränsen finns där av en anledning.
Och därav att man bör göra en individuell bedömning. Man kan vara 46 och piggare än en trettioåring.