• meminie

Hur klär ni eran bebis i denna värme?

Hur klär ni era små  i denna värme? Hur gör ni för att få ner dom i tempratur?

Jag bor i  sthlm på 9d våningen och det är kokhet dygnet runt hemma,vi har takfläkt som går 24h dygn.
    å lillen ( 2vecko)  ligger offtast i blöja enbart pga värmen, han kokar nästan endå..

*Å ska jag handla eller något så måste jag ta med mig min son, lika dant när vi går med hundarna..

Hur ska jag klä han? låta han ligga i blöja bara som jag gör? å ett tunt tunt lakan som täcke?

Hur skulle ni göra om ni måste ut med liten i denna värme? vi har 29g i skuggan just nu...

( är förstagångs förälder)

• Svar på tråden Hur klär ni eran bebis i denna värme?
  • MammaBecca

Jag hade nog satt en tunn kortärmad body på en tvåveckors om jag skulle ut. Och ha med mig en tunn filt. Bara så att det inte kommer drag och så på honom.
    När vi är hemma våra barn också i bara blöja. Dem rinner ju bort annars!

• Solglimtar

Hemma- bara blöja. Annars ääälskar jag kortbyxade bodysuits/"Rompers". Har köpt flera billiga på Lindex som vi använder flitigt nu när det är varmt. Vår son är 3 månader och väldigt varm av sig, så helst vill han ligga näck på en filt i skuggan en stund mitt på dagen. =)

• Tokstolla

Måste du klä bebisen? Om den är så himla varm kan den väl få ligga och sprattla i blöja bara. Kläder och filt hade jag haft med i skötväskan ifall vi skulle "ramla in någonstans". 

Jag antar att du inte exponerar honom för solen, men skugga och lä, det är vad jag hade fixat.
    Jag har bott i medelhavet under många år och det är så dem "klär" sina nyfödda-

Grattis till lillen!  

• jessin

På BVC sa de att bara blöja på och sedan locket på i vagnen för vagnen ger solskyddsfaktor 50. Kläder ger endast solskyddsfaktor 7. Man får heller inte smörja in barn under 1år. Vi har oftast bara en liten boddy på då jag inte vill ha sonen endast i blöja om jag går på stan.

• Tokstolla
    jessin skrev 2010-07-02 16:56:45 följande:
    På BVC sa de att bara blöja på och sedan locket på i vagnen för vagnen ger solskyddsfaktor 50. Kläder ger endast solskyddsfaktor 7. Man får heller inte smörja in barn under 1år. Vi har oftast bara en liten boddy på då jag inte vill ha sonen endast i blöja om jag går på stan.
    Varför får man inte det? Inte för att jag har gjort det eftersom min lille verkar tåla solen bra (inte minsta röd). 
    Min BVCsköterska har inte sagt ngt om det och vi hade tänkt att åka utomlands- sonen är 7 mån nu. 
  • jessin
    Tokstolla skrev 2010-07-02 16:58:34 följande:
    Varför får man inte det? Inte för att jag har gjort det eftersom min lille verkar tåla solen bra (inte minsta röd). 
    Min BVCsköterska har inte sagt ngt om det och vi hade tänkt att åka utomlands- sonen är 7 mån nu. 
    Tänkte inte på att fråga men de sa det både på föräldrautbildningen samt att distrikt sköterskan på bvc har sagt det. Jag ska till bvc i nästa vecka igen så jag ska ta och fråga henne. Hon sa ganska bestämt att man absolut inte får använda solkrämer på barn under 1 år.

Återkommer så fort jag fått veta varför...
  • Solglimtar

Såhär står det på www.babyboom.nu:

"För barn under 1 år bör man alltid i första hand ha kläder som solskydd och alltid vistas i skugga. Är det oundvikligt att de får sol på sig och då ska man använda solskyddskräm som reflekterar solens strålar. Dessa innehåller zinkoxid och titandioxid.
    Rådgör alltid med apoteket innan du använder solskyddsmedel på barn under ett år. Hellre solskyddskräm än bränd hud! En del av solskyddssalvorna innehåller medel som inte är rekommenderade för barn under ett år så fråga angående vilka sorter man kan använda på spädbarn innan du använder solskydd överhuvudtaget".

• alice mamma

Varför man inte ska smörja barn under ett år med solskyddsmedel är för att de inte ska vara i solen!!
     Så enkelt var det!!

• jessin
    jessin skrev 2010-07-02 17:06:14 följande:
    Tänkte inte på att fråga men de sa det både på föräldrautbildningen samt att distrikt sköterskan på bvc har sagt det. Jag ska till bvc i nästa vecka igen så jag ska ta och fråga henne. Hon sa ganska bestämt att man absolut inte får använda solkrämer på barn under 1 år.

Återkommer så fort jag fått veta varför...

Kollade på olika sidor på nätet och det verkar som de har ändrat restriktioner. Man ska inte smörja barn under 6månader då levern inte är fullt utvecklad och kan bryta ner de ämnen som finns i krämer. (enligt hudläkare).  Om barnet är över 6 månader bör man välja en kräm som lägger sig som ett skydd utanpå huden samt inte är farlig att suga på. Men sådant kan de ju på apoteket. Så om din son är 7 månader när ni ska i väg så är det säkert ok.

• AckaDacka

Lillan ligger i bara blöja hemma, naken så mycket som möjligt. Är vi ute har hon bara body på sig. Jag sprejar henne med lite vatten imellanåt:)

Svar på tråden Hur klär ni eran bebis i denna värme?