• meminie

Hur klär ni eran bebis i denna värme?

Hur klär ni era små  i denna värme? Hur gör ni för att få ner dom i tempratur?

Jag bor i  sthlm på 9d våningen och det är kokhet dygnet runt hemma,vi har takfläkt som går 24h dygn.
    å lillen ( 2vecko)  ligger offtast i blöja enbart pga värmen, han kokar nästan endå..

*Å ska jag handla eller något så måste jag ta med mig min son, lika dant när vi går med hundarna..

Hur ska jag klä han? låta han ligga i blöja bara som jag gör? å ett tunt tunt lakan som täcke?

Hur skulle ni göra om ni måste ut med liten i denna värme? vi har 29g i skuggan just nu...

( är förstagångs förälder)

• Svar på tråden Hur klär ni eran bebis i denna värme?
  • Tjollabolla

Bara blöja eller tunn, sval klänning. Hon har ofta bara blöja i vagnen med när vi går ut när det är så varmt. Hon är 4,5 månader.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Anaiah
    Newbride2008 skrev 2010-07-06 22:11:16 följande:
    Oj, blir de svala av fårskinn i värmen? Själv använder jag handdukar i vagnen och bilstolen för det tycker jag själv är skönt att sitta på när det är varmt.
    Inte av fårskinnet i sig, men utav ullen. Ull fungerar som så att håren är ihåliga och bildar ett isolerande lagermot både kyla och värme. Ull leder dessutom bort fukt (svett) väldigt effektivt.

Frotté borde öka på värmen, ett bomullslakan kanske skulle kännas svalare i ditt fall?
  • Newbride2008
    Anaiah skrev 2010-07-07 05:11:18 följande:
    Inte av fårskinnet i sig, men utav ullen. Ull fungerar som så att håren är ihåliga och bildar ett isolerande lagermot både kyla och värme. Ull leder dessutom bort fukt (svett) väldigt effektivt.

Frotté borde öka på värmen, ett bomullslakan kanske skulle kännas svalare i ditt fall?
    Ok, alltid lär man sig något nytt! Jag har nämligen ett fårskinn hemma i soffan men blir svettig av att sitta på det, kanske är det fejk jag vet inte... Handdukar däremot tycker jag suger åt sig fukten så att jag blir torr när jag sitter på dem. Lakan är väl ganska tunnt, borde bli blött rätt snabbt om jag är svettig och sätter mig på ett sådant? Maken har diabetes och ibland svettas han väldigt på natten och då blir lakanet alldeles fuktigt och blött så han brukar ibland ha handdukar som suger upp fukten bättre.
  • Anaiah
    Newbride2008 skrev 2010-07-07 11:33:53 följande:
    Ok, alltid lär man sig något nytt! Jag har nämligen ett fårskinn hemma i soffan men blir svettig av att sitta på det, kanske är det fejk jag vet inte... Handdukar däremot tycker jag suger åt sig fukten så att jag blir torr när jag sitter på dem. Lakan är väl ganska tunnt, borde bli blött rätt snabbt om jag är svettig och sätter mig på ett sådant? Maken har diabetes och ibland svettas han väldigt på natten och då blir lakanet alldeles fuktigt och blött så han brukar ibland ha handdukar som suger upp fukten bättre.
    Beroende på var man köper fårfällen och hur den behandlats kan ullens egenskaper försämras. Det kan vara en förklaring till varför den inte upplevs som den "ska".
  • karinagumman
    Newbride2008 skrev 2010-07-06 22:08:28 följande:
    Vi bestämde oss tillslut för att köpa en AC, det kostar en del men gör en jätteskillnad och den håller ju flera somrar framöver.
    vi har funderat på AC men jag håller emot.. då jag fått för mig att de lever om så förb....at... gör de det?
    vad har ni för variant/prisklass?
    Oskar ~ mammas favorit ~ född 12/1 2010
  • Angel 1981

Jag låter min son ligga i bara blöja när det är så här varmt. Bara man skyddar huden mot solen så är det nog det skönaste för dom, med tanke på att de inte kan göra sig av med värmen som vi kan.

• Begga

Hemma: kortärmad body
    Vaken i vagnen ; kortärmad body, VIT tunn bomuldsbyxa.  Sätter på solhatt om jag ska ta upp han för att amma eller dyl. 
    Det som kan vara svårt för mej är hur klä på han när han sover i vagnen för då ställer jag vagnen inomhus efter att han har somnat (bor på andra vån, balkong med sol hela dagen).  Försöker ha honom där det drar, gärna precis innanför dörren till balkongen.  Någon tunn filt vill jag gärna lägga på han då.. iallafall fötterna... och han kan inte somna utan att trycka ansiktet in i tygblöja så den blir kvar därinne också *suck*  Tycker nästan alltid att han vaknar lite klibbig...

• Kinya

När det är varmt så tar jag på min dotter (6,5 månader) t-shirt och shorts. Men oftast åker shortsen av och jag lägger på ett tunt påslakan så att hon inte ska få sol på benen. Hon har inte klagat än. Dessutom så är vi oftast nere på stranden när det är så varmt så då får hon bada i havet. Det tycker hon är skönt! Dessutom fläktar det skönt nere vid havet så det är inte lika varmt som inne i stan.

• Kinya
    jessin skrev 2010-07-02 17:12:08 följande:

Kollade på olika sidor på nätet och det verkar som de har ändrat restriktioner. Man ska inte smörja barn under 6månader då levern inte är fullt utvecklad och kan bryta ner de ämnen som finns i krämer. (enligt hudläkare).  Om barnet är över 6 månader bör man välja en kräm som lägger sig som ett skydd utanpå huden samt inte är farlig att suga på. Men sådant kan de ju på apoteket. Så om din son är 7 månader när ni ska i väg så är det säkert ok.

Problemet är ju bara att Apotekets egna solskyddskrämer för barn har fått uruselt betyg när Råd&Rön testade just solskyddskrämer för barn.
    Apoliva solskyddsspray 30 high fick 49/100 och Apoliva Barn solspray fick endast 17/100!!

Bäst i det testet var Eucerin kids sunspray 50+ (71/100).
  • Kinya
    angeni skrev 2010-07-03 19:08:40 följande:
    Klart det är varmt med locket, därav måste man känna hela tiden så det inte blir för varmt. Men vi har ingen solskyddsskärm så då fick det fungera med locket ändå.
    Jag skulle ALDRIG sätta på locket på en vagn i värmen! Det lbir ju så otroligt kvavt och klibbigt där inne då! Jag har använt en skärm från Teutonia som passar de allra flesta vagnar. Det har funkat jättebra!

Min dotter ligger gärna naken under ett parasoll när vi är på stranden. Hon stortrivs!
  • Shmone

Vi klär sonen i body med korta ben.. vissa är ärmlösa andra med ärmar. De varmaste dagarna har han de ärmlösa. Sen helt och hållet i skugga såklart.

• Anaiah

Herregud vad svårt det är att natta dem när det är såhär varmt, kvavt och svettigt! I kväll tog det en timma att få minstingen att somna, då iförd endast blöja, utan täcke och med golvfläkten på. Max 25 grader passar mig aldeles utmärkt, över det är olidligt!

• Malin A E

Ett tips: Axel och Ida har ett super bra insektsnäts liknande uv skydd som passar de flesta vagnar, väldigt smidigt om man vill slippa att hänga filtar eller dylikt över vagnen (kan ju bli ganska varmt där i då) http://www.axelida.com/

Inomhus har dottern endast blöja på sig nu när det är så varmt, och när vi går ut sitter hon oftast i vagnen med bara blöja och T-shirt med uv skyddet på. När det är dags för ett äventyr utanför vagnen så sker det i skuggan med T-shirt blöja och solhatt (polarn och pyret har en bra med UV skydd 50)

• Jokkan

Vi håller oss inomhus i denna värme för vår dotters skull. Hon har blöja på sig hemma men det har hon haft inne sedan hon var nyfödd, med undantag såklart. När vi åker iväg eller varit ute korta stunder har det varit tunna bodies och tunn solhatt som har varit aktuellt. Hon är väldigt varm av sig. Som jag, jag får panik när det är för varmt.

Mvh
    Jokkan

• Jokkan

Tips; Vi brukar ha med kokat (avsvalnat) vatten i en flaska till vår gumma att ge henne samt att vi har fuktat IKEA trasor (vita frotté) som vi kan lägga på hennes huvud. Hon älskar det och blir såååå glad när det är varmt. =D

• Jokkan
    Jokkan skrev 2010-07-17 23:50:01 följande:
    Tips; Vi brukar ha med kokat (avsvalnat) vatten i en flaska till vår gumma att ge henne samt att vi har fuktat IKEA trasor (vita frotté) som vi kan lägga på hennes huvud. Hon älskar det och blir såååå glad när det är varmt. =D
    Hon blir alltså glad när vi svalkar henne då det är varmt. Det var så jag menade, för värmen gillar hon inte alls.

Mvh
Svar på tråden Hur klär ni eran bebis i denna värme?