• SunnyBunny

Jag fattar inte Shutter Island????

Nån som kan förklara slutet på den filmen? Jag har funderat nu sen igår kväll när jag såg den men fattar bara inte!!!!

• Svar på tråden Jag fattar inte Shutter Island????
  • Mrs Charles

Vad är det du inte fattar?
    Han var sjuk och hela filmen är hans fantasi. I slutet trodde de att han blivit frisk igen eftersom han fick perioder då han var som vanligt men när de satte sig på trappan så började han prata om att lösa mysteriet igen så de märkte att han "fallit tillbaka". Då tog de med honom och skulle lobotomera honom. Slut.

• Semper Idem

Det är väl inte helt givet. Jag tolkade det som så att han valde själv att lobotomeras.

• Mrs Charles

Ja, man kan väl tolka som så att han valde att göra det eftersom det var bättre att vara ovetandes om vad som hänt än att veta. Minns inte exakt, är ett tag sedan jag såg den.

• SunnyBunny
    Semper Idem skrev 2010-07-03 13:26:57 följande:
    Det är väl inte helt givet. Jag tolkade det som så att han valde själv att lobotomeras.
    Ja precis... jag kände att han kanske inte var galen? Att de kanske hade lurat honom trots allt? Att han inte var sjuk som de sa? Ja jag vet inte, vart lite förvirrad:/
  • Semper Idem
    SunnyBunny skrev 2010-07-03 13:29:03 följande:
    Ja precis... jag kände att han kanske inte var galen? Att de kanske hade lurat honom trots allt? Att han inte var sjuk som de sa? Ja jag vet inte, vart lite förvirrad:/
    Jag tror att han var sjuk, men i slutet av filmen var han i ett stadie dåur inte sjukdomen gjorde sig gällande och han kunde ta ett rationellt beslut. Han vill inte leva på det viset längre.
  • Mrs Charles

Sjuk var han väl ändå?

• Anova
    SunnyBunny skrev 2010-07-03 13:29:03 följande:
    Man fick ju följa hans story genom Teddy Daniels ögon, dvs Andrew Laeddis alterego. Det är klart att han inte såg sig själv som sjuk.
    Filmen går ju ut på att Teddy ska leta efter patient 67, och den 67de patienten är han själv.
  • Semper Idem
    Semper Idem skrev 2010-07-03 13:31:12 följande:
    Jag tror att han var sjuk, men i slutet av filmen var han i ett stadie dåur inte sjukdomen gjorde sig gällande och han kunde ta ett rationellt beslut. Han vill inte leva på det viset längre.
    Filmen antydde ju att han regraderade ibland och var frisk ibland.
  • ElinJohanna

Semper Idem: Så tolkade jag också. Att han kommit till sans men inte ville riskera falla tillbaka i sjukdom igen och på så vis "spelade" sjuk för att bli lobotomerad.

Bästaste Marlon - 20090505
  • Anova

Vet vi med all säkerhet att det försegick lobotomering? Vad jag minns fick vi bara höra det ur Teddy Ds perspektiv (dvs den sjuke, paranoidas syn)

Svar på tråden Jag fattar inte Shutter Island????