• Anonym

Drömhuset - men för dyrt...

Vi har varit och tittat på drömhuset idag. För första gången så kände jag total lycka och hemkänsla då vi kikat på hus. 3 meter i takhöjd, husets gamla romantiska stil är väl bevarad, öppna spisar, stukatur i taket, äkta spröjsade fönster, bra läge, garage osv osv.
    Problemet är att huset egentligen är för dyrt för oss...
    Utgångspriset för huset är 5,7 milj kr.
    Vad är rimligt att lägga i bud utan att det känns som ett skambud?
    Det skall vara en andra visning på huset kommande vecka och vi tänkte avvakta lite för att kolla hur många seriösa intressenter det finns. En hel del går ju på visning av ren nyfikenhet!(?)

min man tycker det är bättre att bygga nytt = mindre problem, ingen fastighetsskatt, etc.
    Enl min mening är detta huset helt underbart och ett hus i den stilen så gediget byggt går inte bygga idag. Det är byggt i början av 1900-talet.
    Ett nytt hus har ingen känsla, historia osv.

Suck! vi är verkligen oense om detta...

• Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...
  • Anonym (tänka efter före)

Vem skulle inte vilja bo i ett sånt hus?!
    Tror det är mångas dröm med högt i tak, höga fönster, stukaturer och öppna spisar. Jag såg på styleroom.se en gammal prästgård som var sååå vacker
    http://www.styleroom.se/album/15258

Det här är verkligen ett drömhus, och inte bara för mig, MÅNGA vill ha det så..

Men som många visa människor här säger; man ska ju leva också.

Själv har jag hittat ett hus för runt 500 000 med kakelugnar och hemtrevlig planlösning, det duger alldeles utmärkt för mig, men det är ju jag det!

Är det inte bättre att försöka hitta ett mellanting, som kanske inte har precis ALLT det där man drömmer om, men det viktigaste (känslan) ? 

• Lillefotan

Tja, tyvärr är det nog alldeles för många som bor alldeles för dyrt mot vad de egentligen har råd med. Vet mer än en som tvingats sälja mindre än ett år efter att de byggt nytt/köpt hus. Inte sjysst vare sig mot barnen eller sig själv. Vi bor inte dyrare än vad vi har råd med och det känns faktiskt otroligt skönt att vara förvissad om att vi kan bo kvar även om en blir arbetslös eller räntan sticker iväg (eller både och). Man sover skönare på natten faktiskt. Sen är det upp till var och en hur man vill leva sitt liv. Hur tror du helt ärligt det skulle kännas om du köper ditt drömhus och du inom ett år tvingas sälja det? Bättre att köpa något som passar plånboken!

• Anonym
    Lillefotan skrev 2010-07-04 23:09:58 följande:
    Tja, tyvärr är det nog alldeles för många som bor alldeles för dyrt mot vad de egentligen har råd med. Vet mer än en som tvingats sälja mindre än ett år efter att de byggt nytt/köpt hus. Inte sjysst vare sig mot barnen eller sig själv. Vi bor inte dyrare än vad vi har råd med och det känns faktiskt otroligt skönt att vara förvissad om att vi kan bo kvar även om en blir arbetslös eller räntan sticker iväg (eller både och). Man sover skönare på natten faktiskt. Sen är det upp till var och en hur man vill leva sitt liv. Hur tror du helt ärligt det skulle kännas om du köper ditt drömhus och du inom ett år tvingas sälja det? Bättre att köpa något som passar plånboken!
    Idag kan man ju binda räntorna på 10 år för under 5% så att man slipper ligger sömnlös
    Självklart skulle det kännas hemskt att behöva sälja sitt drömhus, men hellre våga satsa på sin dröm än att ångra sig resten av livet för att man aldrig vågade.
    Så försöker jag tänka vad gäller det mesta i mitt liv, inom rimlighetens gränser såklart!
    Jag tror man ångrar mer de saker man verkligen ville men inte vågade, jämfört med de gånger man satsade men inte lyckades fullt ut. Förhoppningsvis har man lärt sig något av det ochså

Ursäkta min flummighet, men jag hoppas ni förstår hur jag menar!
  • Anonym
    Anonym (tänka efter före) skrev 2010-07-04 23:09:27 följande:
    Vem skulle inte vilja bo i ett sånt hus?!
    Tror det är mångas dröm med högt i tak, höga fönster, stukaturer och öppna spisar. Jag såg på styleroom.se en gammal prästgård som var sååå vacker
    www.styleroom.se/album/15258

Det här är verkligen ett drömhus, och inte bara för mig, MÅNGA vill ha det så..

Men som många visa människor här säger; man ska ju leva också.

Själv har jag hittat ett hus för runt 500 000 med kakelugnar och hemtrevlig planlösning, det duger alldeles utmärkt för mig, men det är ju jag det!

Är det inte bättre att försöka hitta ett mellanting, som kanske inte har precis ALLT det där man drömmer om, men det viktigaste (känslan) ? 
    Det var ett väldigt vackert hus. man blir nyfiken och vill se mer
  • Anonym (tänka efter före)
    Anonym skrev 2010-07-04 23:16:38 följande:
    Det var ett väldigt vackert hus. man blir nyfiken och vill se mer
    Ja, visst är det vackert? Framför allt köket är fantastiskt i lantlig stil, ahh  

Jag tröstar mig med att den som bor där har mer att städa än vad jag har  
  • Anonym
    Anonym (tänka efter före) skrev 2010-07-04 23:19:55 följande:
    Ja, visst är det vackert? Framför allt köket är fantastiskt i lantlig stil, ahh  

Jag tröstar mig med att den som bor där har mer att städa än vad jag har  
    Haha, man får väl göra så.
    Jag kanske är lite udda men jag tycker inte det är extremt tråkigt att städa om man är ledig en dag, och slipper stressa.
  • Bevingad Flodhäst

Ser ut som en "klassisk" villa. Välfärden har ökat, idag har alla råd med ett eget hus, parhus/radhus bostadsrätt. Du kanske minns den gamla Pippi låten:

Det är inte illa

jag har apa, häst och villa,

en kappsäck full av pengar är

det också bra att ha.

En riktig "villa" som den du är sugen på är fortfarande för "fint folk." Det är i dagens lånesamhälle lätt att glömma att alla inte kan få allt. Den villan du tittade på är för ingenjörer/läkare/jurister. Precis som den var då den där Pippi låten skrevs.

Tänk efter, kappsäck full av pengar+häst+apa+ villa.

• guldplutt
    Fotavtryck skrev 2010-07-04 23:09:21 följande:
    Det ändrades för ett par år sedan. Vi var klara med vårat hus 2003 o var bland dom sista som fick enl gamla systemet.

Idag är det 0% första året o sedan stiger det i jämn takt til lår 6 då det är 100% av vad nu fastighetsskatten ligger på.
    Att bygga nytt är bra för att få som man vill, men ofta tillkommer andra kostnader som man inte har räknat med. El o VA anslutningar, om det är en obebyggd tomt. Byggförsäkringarosv osv.

Letar själv hus o vet hur kär man kan bli. därför går vi aldrig på visningar som ligger över våran budget! Räknar alltid med att huset kan gå upp 1 miljon.
    njae, kan inte stämma. vi blev klara 2007 och har enligt det du kallar för det gamla systemet.
  • Fotavtryck
    guldplutt skrev 2010-07-05 07:26:21 följande:
    njae, kan inte stämma. vi blev klara 2007 och har enligt det du kallar för det gamla systemet.
    jaha. för grannarna som blev klara hösten 2003 fick det jag kallar för "nya systemet".

Men det kan ju helt klart ha ändrats tillbaka.
  • Susanne905

Vi har just slutbesiktat vårt hus, det är ingen skatt i 5 år och sedan halverad som gäller. Givetvis så går det att bygga rejäla hus idag, och jag har hellre ett nytt hus än ett äldre som drar, är dåligt isolerat, kostar multum i uppvärmning och behöver konstanta reparationer... Självklart är smaken som baken, men jag väljer nybygge - alla gånger

Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...