Anonym (50-talist) skrev 2010-07-05 11:04:34 följande:
Absolut är det så. Allt går i vågor. En av orsakerna till bubblan i aktier kring milleniumskiftet var ju att ingen vågade satsa pengar i en bostad för där kunde man förlora hur mycket som helst....men börsen den stiger alltid.
Man kan givetvis drömma och tänka sig bort men jag skulle verkligen råd alla att konsumera klokt. Att ha lån som är 5-6 gånger årsinkomsten medför att du låser fast dig i ditt liv (i bästa fall) och du tvingas då lägga i stort sett alla dina inkomster på huset, något som du idag givetvis prioriterar fullt ut och som man kan känna är en god prioritering.
Men hur blir det om 10 år och tredje sommaren utan semesterresa...? Då kan gärna bli så att lånen till banken blir en pina.
Förr i tiden sparade man sina pengar. Man hade ju sånna bankkontohäften för att ha koll. Och man köpte realtillgångar som bordssilver och tavlor.
Idag så spenderar man de pengarna på bil-lån. Nu är jag verkligen inte en ekonom. Men jag misstänker att Sverige kommer att gå USAs öde till mötes. USA producerade all världens elektronik/bilar fram till 80 talet. Folk fick det bättre, knegarna kunde resa, alla kunde köpa hus.
Men sen tog naturen sin gång och idag så är medelklassen borta. Knegaren bor i en husvagn och har inte råd att ge deras barn en högskoleutbildning.
Den andra biten av medelklassen bor i en megavilla likt de i Danderyd, fast med pool och de köper bilar till deras 18-åringar.
Detta är ingen dystopi utan verkligheten. Det var så här innan kreditinstituten fick fria händer. Då bara fint folk kunde köpa villa. Det är svårt att tro att det är lika naturligt som en ränta på 4%. Men jag tror att det är 20-50 år kvar till ovanstpende scenario i Sverige. Många vill skylla på opatriotiska företag, massinvandring med 100 000 nya flyktingar årligen, att svensson spenderar alla sina pengar innan månaden är slut. Men sanningen är att det är ALLT och mer därtill.
Knegarna kan nog köpa hus och allt i minst 20 år till?
Så till ts, tänk på att tänka långsiktigt! Inte bara att räntan kan höjjas till 7%, utan även scenarion som den jag nyss skrev om.