• Anonym

Drömhuset - men för dyrt...

Vi har varit och tittat på drömhuset idag. För första gången så kände jag total lycka och hemkänsla då vi kikat på hus. 3 meter i takhöjd, husets gamla romantiska stil är väl bevarad, öppna spisar, stukatur i taket, äkta spröjsade fönster, bra läge, garage osv osv.
    Problemet är att huset egentligen är för dyrt för oss...
    Utgångspriset för huset är 5,7 milj kr.
    Vad är rimligt att lägga i bud utan att det känns som ett skambud?
    Det skall vara en andra visning på huset kommande vecka och vi tänkte avvakta lite för att kolla hur många seriösa intressenter det finns. En hel del går ju på visning av ren nyfikenhet!(?)

min man tycker det är bättre att bygga nytt = mindre problem, ingen fastighetsskatt, etc.
    Enl min mening är detta huset helt underbart och ett hus i den stilen så gediget byggt går inte bygga idag. Det är byggt i början av 1900-talet.
    Ett nytt hus har ingen känsla, historia osv.

Suck! vi är verkligen oense om detta...

• Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...
  • Anonym (50-talist)
    Anonym skrev 2010-07-04 23:02:16 följande:
    Man kan inte försäkra sig ifrån allt såsom både arbetslöshet, långtidssjuksrkivningar osv. ska man göra det så skulle man aldrig våga satsa på ett bättre hus med bra läge (som kostar pengar.)
    Det värsta som kan hända är att man får sälja. och så länge man inte har topplån och lånat upp varenda krona på huset, så borde man inte sälja med någon större förlust.
    Det finns alltid folk som har pengar och inte är räntekänsliga, så länge läget är bra som är a och o.

Hur många tror du av alla de som byggt nya hus eller köpt hus i storstäderna klarar sig på enbart en lön en längre tid?
    Jag vill varna för detta synsätt. i själva verket är det ofta så att storstäder och centrala lägen "där alla vill bo" som uppvisar de största svängningarna i huspriser (upp och ner...). Ta exempelvis det korta nedgången hösten 2008 i centrala Stockholm och Göteborg sjönk bostadsrättspriser omkring 15%, medan sämre lägen "ute på landet" ja där hände i stort sett ingeting. Å andra sidan var det här ingen uppgång i priser 2009 direkt i relation mot storstäderna.

Däremot, extremt lyxiga hus på Danderyd och liknande där finns alltid en marknad men då pratar vi idag över 10 mille..

Skall man köpa hus idag såbör man enligt mig verkligen sätta in minst 15-25% av huspriset och inte låna mer än 3,5 årslön (hushållets inkomster före skatt), då kan du vara trygg. Det låter grymt, men om man gör en misslyckad husaffär så kan det bli så att man förlorar allt.....
  • Anonym (jaja)

Vad fan. Självklart kan man inte gardera sig hundraprocentigt  mot ekonomiska problem, men ts verkar ju ha tänkt igenom saken eftersom de inte är beredda att ta ett så stort lån som banken erbjuder dem. I värsta fall får man sälja, och har man då riktig otur så säljer man med förlust men man måste våga leva, och ta risker i livet. Inte dumma risker, men rimliga risker. 

Problemet i det här fallet, ts, tycker jag är att du och maken inte är överens. Jag tror att man blir lyckligare om man lever en gemensam dröm. OM sakr skulle bli kärvare måste man kunna titta på varandra och säga: "men det var det här vi ville." Det blir en helt annan och mindre trevlig situation om han tittar på dig och säger: "det var det här du ville". 

Kan ni hitta någon typ av kompromiss ändå? Eller enas på något vis. Så ni är överens om investeringen. 

• Anonym (nja...)

Du har ju svaret i din rubrik;)

är det för dyrt redan innnan ev budgivning så kanske det är bättre att vänta tills annat objekt dyker upp

sen att binda räntan i 5 år på under 5 % kan ju va bra...om man nu vet med sej att man kan klara en högre ränta om det skulle vara aktuellt då lånet ska läggas om( inte säket att räntan ligger högre men man måste tänka utifall) ller är planen att betala tillbaka lånet på endast 5 år?

Jag skulle inte ge ett skambud på ett hus i den prisklassen, om det inte legat ute länge på marknaden...iofs då skulle jag vara extra noga med besiktning så inga dolda fel ligger o lurar...

klart man inte ska strunta i att göra saker som man kommer ångrar länge länge...men jag skulle personligen inte vilja ha de lånebeloppen att veta att man har 6 mille i skuld...spelar ingen roll om det bara är 5% ränta o med låg amortering...skiten ska ju hursom nån gång betalas o det känns inte bra för mej...men det är jag det ;)
    jag bor redan i en gedigen..nja hyfsat villa från slutet av 1800...men det har aldrig varit tal om så många miljoner i lån  för  det, utan mer överkomligt så att man ändå kan leva o spara en slant om man vill

Lycka till!

Sen är det nog ganska viktigt att vara överens redan innan för att slippa höra 25 år framåt att det var minsann ditt fel att vi sitter här med högahöga lån o inte kan unna oss nåt ;) 

• Bevingad Flodhäst
    Anonym (50-talist) skrev 2010-07-05 08:00:38 följande:
    Jag vill varna för detta synsätt. i själva verket är det ofta så att storstäder och centrala lägen "där alla vill bo" som uppvisar de största svängningarna i huspriser (upp och ner...). Ta exempelvis det korta nedgången hösten 2008 i centrala Stockholm och Göteborg sjönk bostadsrättspriser omkring 15%, medan sämre lägen "ute på landet" ja där hände i stort sett ingeting. Å andra sidan var det här ingen uppgång i priser 2009 direkt i relation mot storstäderna.

Däremot, extremt lyxiga hus på Danderyd och liknande där finns alltid en marknad men då pratar vi idag över 10 mille..

Skall man köpa hus idag såbör man enligt mig verkligen sätta in minst 15-25% av huspriset och inte låna mer än 3,5 årslön (hushållets inkomster före skatt), då kan du vara trygg. Det låter grymt, men om man gör en misslyckad husaffär så kan det bli så att man förlorar allt.....
    Det är lätt för äldre att klanga ner på yngre. Men visst stämmer det att de yngre generationerna blir mer bortskämda och riktigt fort. 80-talisterna förväntade sig att bli chef på IKEA direkt efter gymnasiet, 90-talisterna har aldrig gjort en leksak av kottar utan måste ha en iPhone.

Och 60-70-talisterna måste ha drömvillan. Men det är en naturlig process, frågan är om det kommer att hålla?
  • Anonym (50-talist)
    Bevingad Flodhäst skrev 2010-07-05 10:57:04 följande:
    Det är lätt för äldre att klanga ner på yngre. Men visst stämmer det att de yngre generationerna blir mer bortskämda och riktigt fort. 80-talisterna förväntade sig att bli chef på IKEA direkt efter gymnasiet, 90-talisterna har aldrig gjort en leksak av kottar utan måste ha en iPhone.

Och 60-70-talisterna måste ha drömvillan. Men det är en naturlig process, frågan är om det kommer att hålla?

Absolut är det så. Allt går i vågor. En av orsakerna till bubblan i aktier kring milleniumskiftet var ju att ingen vågade satsa pengar i en bostad för där kunde man förlora hur mycket som helst....men börsen den stiger alltid.

Man kan givetvis drömma och tänka sig bort men jag skulle verkligen råd alla att konsumera klokt. Att ha lån som är 5-6 gånger årsinkomsten medför att du låser fast dig i ditt liv (i bästa fall) och du tvingas då lägga i stort sett alla dina inkomster på huset, något som du idag givetvis prioriterar fullt ut och som man kan känna är en god prioritering.

Men hur blir det om 10 år och tredje sommaren utan semesterresa...?  Då kan gärna bli så att lånen till banken blir en pina.

• Bevingad Flodhäst
    Anonym (50-talist) skrev 2010-07-05 11:04:34 följande:

Absolut är det så. Allt går i vågor. En av orsakerna till bubblan i aktier kring milleniumskiftet var ju att ingen vågade satsa pengar i en bostad för där kunde man förlora hur mycket som helst....men börsen den stiger alltid.

Man kan givetvis drömma och tänka sig bort men jag skulle verkligen råd alla att konsumera klokt. Att ha lån som är 5-6 gånger årsinkomsten medför att du låser fast dig i ditt liv (i bästa fall) och du tvingas då lägga i stort sett alla dina inkomster på huset, något som du idag givetvis prioriterar fullt ut och som man kan känna är en god prioritering.

Men hur blir det om 10 år och tredje sommaren utan semesterresa...?  Då kan gärna bli så att lånen till banken blir en pina.

Förr i tiden sparade man sina pengar. Man hade ju sånna bankkontohäften för att ha koll. Och man köpte realtillgångar som bordssilver och tavlor.

Idag så spenderar man de pengarna på bil-lån. Nu är jag verkligen inte en ekonom. Men jag misstänker att Sverige kommer att gå USAs öde till mötes. USA producerade all världens elektronik/bilar fram till 80 talet. Folk fick det bättre, knegarna kunde resa, alla kunde köpa hus.
    Men sen tog naturen sin gång och idag så är medelklassen borta. Knegaren bor i en husvagn och har inte råd att ge deras barn en högskoleutbildning.
    Den andra biten av medelklassen bor i en megavilla likt de i Danderyd, fast med pool och de köper bilar till deras 18-åringar.

Detta är ingen dystopi utan verkligheten. Det var så här innan kreditinstituten fick fria händer. Då bara fint folk kunde köpa villa. Det är svårt att tro att det är lika naturligt som en ränta på 4%. Men jag tror att det är 20-50 år kvar till ovanstpende scenario i Sverige. Många vill skylla på opatriotiska företag, massinvandring med 100 000 nya flyktingar årligen, att svensson spenderar alla sina pengar innan månaden är slut. Men sanningen är att det är ALLT och mer därtill.

Knegarna kan nog köpa hus och allt i minst 20 år till?

Så till ts, tänk på att tänka långsiktigt! Inte bara att räntan kan höjjas till 7%, utan även scenarion som den jag nyss skrev om.
  • Indianica

Har ni kollat på t ex Hemnet vad gjorda köp i närheten kostat? Det finns också sajter där man kan beräkna hus ungefärliga värdet  utifrån byggår, standard, läge osv. Jag tycker absolut man ska göra den typen av kalkyler före husköp för bostadsmarknanden är lite skakig nu i räntehöjnings- och arbetslöshetstider! Experter tror att hus generellt är övervärderade med 20% och att värdet kommer börja dippa inom typ tre år om arbetslösheten och räntehöjningarna fortsätter.

I vår hemstad faller huspriserna ibland rätt rejält nu. Vi har varit intresserade av ett hus för 3.5 miljon. Utgångspriset har sjunkit med 900 000(!!!) på en månad. Det säger sig självt att det hade varit vansinne att direkt hosta upp de där 3.5 miljonerna!

Man ska tänka på att räntan  har börjat höjas nu och jag tycker inte det är fel att ha is i magen och om man verkligen är intresserad lägga skambud på -20% och som jag skrev i början: Kolla gjorda husköp i närheten och se vad de kostat och lägg er i närheten! Sedan är det ju inte heller alltid möjligt att lägga skambud. Blir det budgivning är det ju t ex omöjligt.

Sedan är det en annan femma om man är beredd att t ex betala en miljon extra för högt i tak eller fönsterspröjs, själv är jag inte det!

Glöm inte heller att kolla med er bank och skaffa lånelöfte före ni lägger bud!

• Indianica
    Anonym (50-talist) skrev 2010-07-05 11:04:34 följande:

Man ska absolut tänka på att ett (dyrt) husköp idag är LIKA riskfyllt som en aktieaffär

Man ska också tänka på att förutom ränteläge och arbetslöshet, spelar husägares vinstintresse in på bostadsmarkanden. För ca 10 år sedan började folk plötsligt tjäna enorma summor på bostäder och den viljan har INTE avmattats. Den som köpte ett dyrt hus för t ex fem år sedan vill givetvis som "alla andra" vid försäljningen tjäna en miljon eller dylikt. Men ALLA kan inte tjäna pengar på sitt boende, det är bara så. "Tjäna-pengar-på-ditt-boende-festen" börjar ta slut. Den som idag köper en villa för fem miljoner kan absolut inte räkna med att värdet på villan ökar med en miljon eller två. Det kunde man för 10 år sedan. Snarare får man kalkylera med prisfall.
  • Mamsis

Om ni nu iaf kommer att bygga ert eget hus så kolla in Karlsson hus. Eller rita ett eget, inte så svårt, det som är svårt är ju väggarnas bärighet och så, men det akn man ta hjälp med.
    Eller spåna en massa och skriv ner vad ni vill ska finnas i huset och lämna till en arkitekt som ritar ett förslag utefter era önskemål.
    Specificera 'viktighetsgraden' på era önskemål om inte alla går att få in.

Sen är det ju så att husets utseende alltid går att ändra i viss mån, men LÄGET är där det är.

• Rozor
    Indianica skrev 2010-07-05 13:56:33 följande:
    Man ska absolut tänka på att ett (dyrt) husköp idag är LIKA riskfyllt som en aktieaffär

Man ska också tänka på att förutom ränteläge och arbetslöshet, spelar husägares vinstintresse in på bostadsmarkanden. För ca 10 år sedan började folk plötsligt tjäna enorma summor på bostäder och den viljan har INTE avmattats. Den som köpte ett dyrt hus för t ex fem år sedan vill givetvis som "alla andra" vid försäljningen tjäna en miljon eller dylikt. Men ALLA kan inte tjäna pengar på sitt boende, det är bara så. "Tjäna-pengar-på-ditt-boende-festen" börjar ta slut. Den som idag köper en villa för fem miljoner kan absolut inte räkna med att värdet på villan ökar med en miljon eller två. Det kunde man för 10 år sedan. Snarare får man kalkylera med prisfall.
    man måste komma ihåg att det är köparens marknad,ALLTID.
    om en säljare vill ha 5,8miljoner för sitt hus,men marknaden inte vill betala det priset kommer han inte få sina 5,8miljoner,utan han får det som köparen anser att det är värt!
  • Indianica
    Rozor skrev 2010-07-05 13:58:52 följande:
    man måste komma ihåg att det är köparens marknad,ALLTID.
    om en säljare vill ha 5,8miljoner för sitt hus,men marknaden inte vill betala det priset kommer han inte få sina 5,8miljoner,utan han får det som köparen anser att det är värt!
    Absolut och jag menar inget annat. Jag tycker folk ska lägga av med att hosta upp 5-6 miljoner för hus som för 10 år sedan kostade 2 miljoner...marknaden har MAKT! Å andra sidan sitter man som potentiell köpare i en jäkla sits, för det kan alltid komma någon rik nisse och buda utav helskotta! Så det är inte alltid lätt att ha is i magen...
  • Bevingad Flodhäst
    Rozor skrev 2010-07-05 13:53:22 följande:
    24% fler hus är till salu nu än för 1år sedan:

di.se/Artiklar/2010/7/5/210242/Rekordstort-ut.../
    Läste också den artikeln. Denna kommentar gillade jag. Det är en bubbla vi lever i. Bostadsrätterna i Stockholm är dubbelt så dyra som de ska vara. Låga räntor och sex and the city konsumtionspropaganda har orsakat detta.

24. förnekelse fasen

jag har studerat budgivningarna och utbudet i snart 6 mån. Detta senario är otroligt vanligt.
    Svenson lägger ut sitt objekt till försäljning.
    2 visningar planeras.
    inga bud, eller sparsamt med bud.
    tiden går. en visning till - inga fler bud.
    priset höjs till fast pris ca 30 % högre än utgångspris.
    inge vill ge det budet.

Säljaren tar bort objektet från hemnet, och testar igen 2 mån senare med samma pris., vägrar att fatta att ingen vill ge det.

mot aug, kommer det smälla till när alla de som " tagit bort sitt objekt vill testa igen.

tufft för en del som redan köpt något annat.

Tror ni torskar själva att någon vill ge mer om räntan fortsätter att ticka uppåt !
    Glöm det och var glada att ni får några bud överhuvudtaget !
    /E

• Waldo

I rubriken säger du att huset blir för dyrt på 5,7 miljoner
    Om man sedan läser vidare utgår du ifrån att du kan binda dagens ränta på 10 år
    och ge "ett skambud"

Jag är nog mycket mer försiktig av mig, jag hade helt enketl inte ens gett mig in i budgivningen
    Nu lägger jag mycket värdering i din rubrik, att du där säger att du inte har råd med 5,7
    Det är för osäkert och för många frågetecken för att jag skulle gett mig in i det.

1 Är du helt säker på att du kan binda dagens ränta på 10 år?
    Och vad gör du om 10 år, när räntan förmodligen ligger på en mer normal ränte nivå?

2 Klarar ni en budgivningen i denna prisklassen?
    Budgivningar tenderar till att dra sig uppåt och inte nedåt, iallfall i det skiktet

3, Nu vet jag inte alls vad det är för sorts hus, men du pratar om tidigt 1900 tal.
    Hur ser det hut med underhå¨ll och framförallt driftkostnader?.

Men å andra sidan, har man  gott om pengar på banken och två stadiga och höga inkomster så ska
    man ju inte låta rädsla för framtiden stå ivägen

• twinmom
    Anonym (tänka efter före) skrev 2010-07-04 23:09:27 följande:
    Vem skulle inte vilja bo i ett sånt hus?!
    Tror det är mångas dröm med högt i tak, höga fönster, stukaturer och öppna spisar. Jag såg på styleroom.se en gammal prästgård som var sååå vacker
    www.styleroom.se/album/15258

Det här är verkligen ett drömhus, och inte bara för mig, MÅNGA vill ha det så..

Men som många visa människor här säger; man ska ju leva också.

Själv har jag hittat ett hus för runt 500 000 med kakelugnar och hemtrevlig planlösning, det duger alldeles utmärkt för mig, men det är ju jag det!

Är det inte bättre att försöka hitta ett mellanting, som kanske inte har precis ALLT det där man drömmer om, men det viktigaste (känslan) ? 
    Lite off-topic men den där prästgården ligger typ 600 meter från mitt hus
  • Ari Gold

Personligen tänker jag, att drömhuset kanske inte alltid är detsamma som drömlivet.

Mitt drömhus skulle vara en gammal herrgård med ett stort linoljefärgsmålat  bostadshus med många fina välbevarde orginaldetaljer och många uthus + lite mark så att man kan ha får osv.

Idag har vi en liten avstyckad 1700/1800-talsgård helt utan mark, inte med så jättemånga gamla detaljer kvar och inte så jättestor bostadsyta. Men fortfarande fint, med gammal charm och det absolut perfekta läget.

Men den lilla markplätt vi har att sköta (4000 kvm trädgård), den handfull små uthus vi har att hålla efter och den mindre mängd renoveringar som huset kräver tar ändå precis all tillgänglig tid vi har och lite till.

Jag ser inte hur drömhuset skulle kunna vara drömlivet för min del, snarare stresslivet i så fall. Mitt drömhus kan inte kombineras med småbarn, heltidsjobb och en normal knegarlön. Att drömhuset skulel funka natt bo i över huvud taget skulle förutsätta att det kunde köpas snorbilligt så att man hade råd att jobba mindre och renovera mer.

Ett "good enough" boende, är nog mer drömliv för mig.

• Foxy79
    Anonym skrev 2010-07-04 22:42:24 följande:
    Vi har varit och tittat på drömhuset idag. För första gången så kände jag total lycka och hemkänsla då vi kikat på hus. 3 meter i takhöjd, husets gamla romantiska stil är väl bevarad, öppna spisar, stukatur i taket, äkta spröjsade fönster, bra läge, garage osv osv.
    Problemet är att huset egentligen är för dyrt för oss...
    Utgångspriset för huset är 5,7 milj kr.
    Vad är rimligt att lägga i bud utan att det känns som ett skambud?
    Det skall vara en andra visning på huset kommande vecka och vi tänkte avvakta lite för att kolla hur många seriösa intressenter det finns. En hel del går ju på visning av ren nyfikenhet!(?)

min man tycker det är bättre att bygga nytt = mindre problem, ingen fastighetsskatt, etc.
    Enl min mening är detta huset helt underbart och ett hus i den stilen så gediget byggt går inte bygga idag. Det är byggt i början av 1900-talet.
    Ett nytt hus har ingen känsla, historia osv.

Suck! vi är verkligen oense om detta...
    Tyvärr är det inte drömhuset om det är för dyrt. Drömhuset har allt dem man vill ha till ett pris man har råd med . Annars kommer husköpet bara att skapa problem för er.
Svar på tråden Drömhuset - men för dyrt...