Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Gipsat barn under semestern

ThePointOfItAll skrev 2010-07-06 09:29:01 följande:
    Man får ju inte ha semester när man är sjuk så då borde det ju gälla för långvarig vab också, men jag vet inte hur det funkar.
    Vad menar du med att man inte får ha semester när man är sjuk?
  • Jennie med ie
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-06 17:35:54 följande:
    Alltså om du är sjukskriven så ska man inte behöva ta semester under den tiden, alla yrkesarbetande har rätt till 25 dagars semester per år. Det gäller väl inte om du blir förkyld på semestern, utan mer långvarit.
    Att man kan spara sina semesterdagar om man blir sjukskriven under semestern och få sjukpenning istället är en sak, och helt korrekt. det var dock inte så du skrev ju, därav min undran...
  • Jennie med ie
    fruis skrev 2010-07-06 17:52:54 följande:
    Får får man ju men te.x. så ville min fd statliga arbetsgivare att man inte skulle ha semester när man är sjuk eftersom det bidrar till att mörka statistiken kring sjukskrivningar på arbetsplatsen. De ville helt enkelt ha koll på när de anställda var sjuka, i vilken omfattning, hur ofta, hur länge och vilken tid på året.
    Det har jag full förståelse för. Men der var som sagt inte det som skrevs, därav min undran.

det är heller inte överförbart på situationen iTS.
  • Jennie med ie
    M C skrev 2010-07-06 17:58:39 följande:
    Ja självklart ska man ha sjukpenningen om barnet är sjukt. Även om det "bara" är ett brutet ben. Rätt ska vara rätt - lika blir jag förbannad på folk som inte byter semester mot sjukdom om så är fallet, man vilar inte när man är sjuk. Om jag inte skulle kunna arbeta ska jag inte ha semester heller.
    Du får gärna försöka förklara det där lite mer, för jag förstår inte varför du blir arg för det. Man kan ju p g a sjukdom vara förhindrad att utföra sitt arbete utan att p g a samma sjukdom vara förhindrad att göra det man skulle göra på sin semester....
  • Jennie med ie
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-06 18:26:41 följande:
    Nej jag uttryckte mig otydligt, ibland skriver man som man tänkerSkäms
    Att ö h t tänka innan man skriver är inte helt vanligt så det är ju inte fy skam
Svar på tråden Gipsat barn under semestern