Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

HATAR CSN!

1600kr/månad i ett år=19200 kr
    1600/månad i två år= 38400 kr

Något är lite fel i din kalkyl tror jag.

Precis som alla andra säjer, du måste ha fått minst en påminnelse, troligen två samt ett kravbrev innan brevet från KFM kom, hade du kontaktat CSN och betalat skulden (inklusive påminnelseavgift och och kostnader för att skicka ärendet till KFM) när du fick kravet från KFM så hade CSN dragit tillbaka sitt betalningskrav och du hade kunnat slippa en anmärkning.

Att alla dessa steg missats eller ignorerats av dig är inte CSN:s fel.

Självklart är det synd att du nu fått en betalningsanmärkning pga ett så litet belopp, men se det som en chans att slippa räntorna på TV:n, du har ju till 2011-06-18 att spara undan motsvarande summa och köpa tv:n kontant.

• riboflavin

Om det nu är så att du inte fått några påminnelser eller krav före brevet från fogden så har ju CSN gjort fel, då SKA du ju överklaga. Det är upp till dem att bevisa att de de facto har skickat ut påminnelser samt krav till dig, detta ska finnas register över.
    Om det nu tom är så att du kan bevisa att tiden mellan sista betalningsdag och dagen ansökan om betalningföreläggande inkom till kronofogden är kortare än att CSN rimligen skulle hinna skicka två påminnelser med ett visst antal dagars frist samt ett kravbrev, även där med ett visst antal dagars frist så är ju saken biff.

Har du redan betalat eller har du överklagat beslutet? 

• riboflavin
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-12 08:41:16 följande:
    Fast CSN kan hävda att påminnelser HAR gått ut. Det är faktiskt så att betalningsansvaret ligger på den som ska betala. SKulle inte fakturan komma alls så har man ändå skyldighet att betala och kan få en anmärking om man struntar i det. Det går alltså inte att hävda att man inte fått faktura eller påminnelse, tyvärr kan man tycka.

Det är alltså MIN uppgift att se till att rätt antal kronor blir betalda i tid till rätt ställe och om man misslyckas med det så kan det bli så här. Det finns en del människor som försökt att hävda att de inte fått påminnelser eller brev från inkasso  men det är heller inte godtagbara ursäkter.
    Jo det är klart att ansvaret för korrekt betalning mm ligger på TS, men om det gått till så som TS säjer, att det direkt gick till KF (vilket jag tolkar som att det inte tog någon längre tid innan brevet från dem dök upp) jag då kan hon ju faktiskt ha en chans till överklagan, CSN måste ju gå genom hela processen korrekt, även om det var TS eget fel från början.
    Jag tycker att man ska ha rätt att överklaga när man känner sig felbehandlad, trots att man gjort ett misstag. 
  • riboflavin
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-12 10:08:51 följande:
    Visst kan hon överklaga men så vitt jag vet så kan man aldrig få bort en betalningsanmärkning även om den hamnat där felaktigt eftersom det inte är kronofogden som beslutar över anmärkningarna utan Upplysningscentralen och liknande företag som administrerar kreditpoängen.
    Jag har alltid fått för mig att om man överklagar i tid, dvs överklagar betalningsföreläggandet och får rätt så kommer det inte synas sen, eller får man inte alls betalningsföreläggande i A-mål? utan det är ett utslag på stört?
    Man kan ju även överklaga själva utslaget, men jag hittar ingen information om det är så att KF måste hålla ett återvunnet utslag hemligt.
    (kanske någon annan som kan svara på) 
Svar på tråden HATAR CSN!