• MissLaila

Fästingbett, orolig..

Detta kanske är fel kategori men jag vet inte riktigt vart jag ska lägga min fråga..

Vi va i skärgården midsommar, har hört att TBE härjar rätt skapligt, men det är väl egentligen inte det jag misstänker, utan det är så att på söndag kvällen när vi kom hem upptäckte jag att jag hade fått en fästing.. Det va en röd ring runt bettet stor som en femtioöring, dagen efter va det bara ett knappnålshuvud. Men igår svullnade det upp och är som en famtioöring igen men svullet som ett myggbett, jag är allergisk mot myggor så det är inget myggbett, mina bett blir betydligt större. Det kliar inte men det ömmar lite som en finne. Det kan visserligen va en finne, men just det att det är på samma ställe som fästingen satt är lite lustigt..

Är det något att vara orolig över? Är så rädd för de sjukdommar en fästing kan ge...

• Svar på tråden Fästingbett, orolig..
  • Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:53:37 följande:

Men man ska väl få feber då? Har ju ingen feber, känner mig bara trött och allmänt hängig.. Plus muskelvärken och bihålorna då..

Febern kom för mig först när jag hade hunnit blir RIKTIGT sjuk och låg på sjukhus. Innan dess gick jag omkring och trodde att jag drabbats av MS eller nåt i några veckor eftersom jag liksom inte kände igen mig själv. Var trött, lite huvudvärk, svag i muskler etc.
  • Queenie70
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:54:50 följande:
    Men TBE vaccination ska man ju göra först två gånger inom 14 dagar och sen inom 1 år för att sen bara behöva ta en spruta var 3.e till 5 år..

jag tycker det är idiotiskt att försvara sig med att jag får sällan fästingar, den dagen du får en som är smittad med TBE så är det ju redan för sent..
    Att vara efterklok hjälper knappast TS nu.....

Själv hade jag inte en tanke på att jag skulle kunna drabbas. Hade inga djur, vistades nästan aldrig i skog och mark. Hade nog knappast hört talas om vare sig TBE eller Borrelia.
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:54:50 följande:
    Men TBE vaccination ska man ju göra först två gånger inom 14 dagar och sen inom 1 år för att sen bara behöva ta en spruta var 3.e till 5 år..

jag tycker det är idiotiskt att försvara sig med att jag får sällan fästingar, den dagen du får en som är smittad med TBE så är det ju redan för sent..
    Ja det är vad du tycker!
    När jag vaccinerade mig va det inget tal om påfyllning, och jag fick mina sprutor när jag va 7-8år..
    Men låt oss säga såhär då, mina barn vistas oxå i skärgården.. Men BVC säger att vaccinet inte biter på barn under skolåldern.. Så då får jag väl helt enkelt vistas inomhus med mina barn, eftersom risken att få TBE är SÅ stor..
  • MissLaila
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:57:36 följande:

Själv hade jag inte en tanke på att jag skulle kunna drabbas. Hade inga djur, vistades nästan aldrig i skog och mark. Hade nog knappast hört talas om vare sig TBE eller Borrelia.
    Jag fick höra om TBE förra året som först... Då berättade mamma att jag va vaccinerad.. Men iår så påstår dom ju att man måste fylla på..
  • bakeacake
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:57:36 följande:

Självklart inte, men om det varit jag som fått borelia eller misstänkt TBE hade jag ju sprungit till vaccentralen illa kvikt..

jag har inte haft en fästing sen jag var 8 år och hade borelia, men jag är ändå nogrann med att vaccinera mig, just för att man aldrig vet vad den fästingen man kanske nån gång får bär på..

Men jag hoppas verkligen att det inte är TBE ts har utan bara en borelia som hon slipper följdsjukdomar av..
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:58:50 följande:
    Ja det är vad du tycker!
    När jag vaccinerade mig va det inget tal om påfyllning, och jag fick mina sprutor när jag va 7-8år..
    Men låt oss säga såhär då, mina barn vistas oxå i skärgården.. Men BVC säger att vaccinet inte biter på barn under skolåldern.. Så då får jag väl helt enkelt vistas inomhus med mina barn, eftersom risken att få TBE är SÅ stor..
    Barn under 1 år ska inte vaccineras och barn under 3 år är det inte motiverat att vaccinera för att just den här sortens hjärnhinneinflammation är väldigt ovanligt att den utvecklas hos barn..

Ja, alla gör vi ju våra egna val. Vissa dummare än andra..
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:00:55 följande:
    Självklart inte, men om det varit jag som fått borelia eller misstänkt TBE hade jag ju sprungit till vaccentralen illa kvikt..

jag har inte haft en fästing sen jag var 8 år och hade borelia, men jag är ändå nogrann med att vaccinera mig, just för att man aldrig vet vad den fästingen man kanske nån gång får bär på..

Men jag hoppas verkligen att det inte är TBE ts har utan bara en borelia som hon slipper följdsjukdomar av..
    Men om jag har TBE är det ju för sent.. Fästingen fick jag ju för snart 4 veckor sedan, om jag blev smittad så kan inte ett vaccin göra nått åt det.. Så varför ska jag slänga ut 1500kr på något som jag aldrig kommer bli av med isf!?
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:02:46 följande:
    Barn under 1 år ska inte vaccineras och barn under 3 år är det inte motiverat att vaccinera för att just den här sortens hjärnhinneinflammation är väldigt ovanligt att den utvecklas hos barn..

Ja, alla gör vi ju våra egna val. Vissa dummare än andra..
    Jag frågade BVC senast för 2 månader sedan och då sa dom att vaccinet INTE biter under skolåldern.. Men så säger ju BVC olika beroende på vart i landet man bor...
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:04:40 följande:
    Jag frågade BVC senast för 2 månader sedan och då sa dom att vaccinet INTE biter under skolåldern.. Men så säger ju BVC olika beroende på vart i landet man bor...
    "Även barn får ett gott skydd efter vaccination. Vaccination av små barn, vanligen under tre år, är mindre angeläget eftersom svår TBE är ovanligt hos så små barn. Vaccination av barn under ett år rekommenderas inte."

Hämtat från: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/TBE/
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:03:17 följande:
    Men om jag har TBE är det ju för sent.. Fästingen fick jag ju för snart 4 veckor sedan, om jag blev smittad så kan inte ett vaccin göra nått åt det.. Så varför ska jag slänga ut 1500kr på något som jag aldrig kommer bli av med isf!?
    Nej, de hjälper inte nu. Men i framtiden.. och det kostar INTE 1500 kr att bli vaccinerad 2 gånger som man ska bli under det första året.. sen är det 350 kr var 3-5 år..
Svar på tråden Fästingbett, orolig..