• MissLaila

Fästingbett, orolig..

Detta kanske är fel kategori men jag vet inte riktigt vart jag ska lägga min fråga..

Vi va i skärgården midsommar, har hört att TBE härjar rätt skapligt, men det är väl egentligen inte det jag misstänker, utan det är så att på söndag kvällen när vi kom hem upptäckte jag att jag hade fått en fästing.. Det va en röd ring runt bettet stor som en femtioöring, dagen efter va det bara ett knappnålshuvud. Men igår svullnade det upp och är som en famtioöring igen men svullet som ett myggbett, jag är allergisk mot myggor så det är inget myggbett, mina bett blir betydligt större. Det kliar inte men det ömmar lite som en finne. Det kan visserligen va en finne, men just det att det är på samma ställe som fästingen satt är lite lustigt..

Är det något att vara orolig över? Är så rädd för de sjukdommar en fästing kan ge...

• Svar på tråden Fästingbett, orolig..
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:08:48 följande:
    Nej, de hjälper inte nu. Men i framtiden.. och det kostar INTE 1500 kr att bli vaccinerad 2 gånger som man ska bli under det första året.. sen är det 350 kr var 3-5 år..
    Här kostar det 450kr och ska vaccineras två ggr med några veckors mellanrum, sen ska man vaccineras igen inför kommande fästingsäsong, alltså 1350kr inom 1 år...
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:11:51 följande:
    Här kostar det 450kr och ska vaccineras två ggr med några veckors mellanrum, sen ska man vaccineras igen inför kommande fästingsäsong, alltså 1350kr inom 1 år...
    Ja, uppenbarligen värderar vi våra liv väldigt olika...
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:15:54 följande:
    Ja, uppenbarligen värderar vi våra liv väldigt olika...
    Vadå värderar?? Det handlar väl inte om att värdera.. Det är ju oxå ett gift man sprutar in i kroppen..
    Och är jag inte redan smittad så kanske jag kommer fundera på saken.. Men det känns fortfarande onödigt att betala så mkt för något som är en så liten risk att få!
  • bakeacake

Var 5 fästing bär på smittan, vilket är ganska många. SWå påstå inte att risken är liten för det är den inte..

Ja, vi värderar våra liv olika, jag vaccinerar mig för att förebygga att nånsin få TBE, du kan överväga att vaccinera dig OM du blir smittad, tycker du inte att det är för sent då? TBE är inget att leka med heller, utan kan få dödlig utgång och varför då inte förebygga det?

och om man slår ut kostnaden för vaccinet det första året blir det ca 3,50 per dag.. de är väl inte så mycket?

• MissLaila

Nu läste jag detta på vårdguiden:
    "Ungefär hälften av alla som drabbas av borrelia får samtidigt någon form av irritation, som domningar eller klåda i det drabbade hudområdet. Ibland blir man trött, får huvudvärk, led- och muskelvärk, nackvärk och/eller låg feber."

Så det kan ju vara borrelian som spökar, men symptomen bör ju ha försvunnit efter 10 dagar med Doxycyklin, har 4 dagar kvar.. Och läser man om behandlingen så ska man äta 2 tabletter första dagen, sen en tablett om dagen i 10 dagar, så jag har fått en hästkur för jag äter 1 tablett 2ggr dagligen...

• MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:27:08 följande:
    Var 5 fästing bär på smittan, vilket är ganska många. SWå påstå inte att risken är liten för det är den inte..

Ja, vi värderar våra liv olika, jag vaccinerar mig för att förebygga att nånsin få TBE, du kan överväga att vaccinera dig OM du blir smittad, tycker du inte att det är för sent då? TBE är inget att leka med heller, utan kan få dödlig utgång och varför då inte förebygga det?

och om man slår ut kostnaden för vaccinet det första året blir det ca 3,50 per dag.. de är väl inte så mycket?
    OM jag INTE är smittad står det!!

Nä inte om man räknar per dag, men är vi 4 st som ska vaccinera oss å är det dyrt, i en klumpsumma...
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:28:28 följande:
    Nu läste jag detta på vårdguiden:
    "Ungefär hälften av alla som drabbas av borrelia får samtidigt någon form av irritation, som domningar eller klåda i det drabbade hudområdet. Ibland blir man trött, får huvudvärk, led- och muskelvärk, nackvärk och/eller låg feber."

Så det kan ju vara borrelian som spökar, men symptomen bör ju ha försvunnit efter 10 dagar med Doxycyklin, har 4 dagar kvar.. Och läser man om behandlingen så ska man äta 2 tabletter första dagen, sen en tablett om dagen i 10 dagar, så jag har fått en hästkur för jag äter 1 tablett 2ggr dagligen...
    Jag åt också den kuren du äter. fick dock äta två kurer då de inte gick över.. hoppas verkligen att du blir piggare snart, för Borelia är inte något man ens önskar sin värsta fiende.. Det är verkligen jobbigt och kan ge sviter länge efteråt.

Krya på dig!
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:30:12 följande:
    OM jag INTE är smittad står det!!

Nä inte om man räknar per dag, men är vi 4 st som ska vaccinera oss å är det dyrt, i en klumpsumma...
    Ok, jag läste fel i det inlägget. Det kan hända vem som hellst.. Jag ber om ursäkt.

Jo, är man en familjs så blir det en kostnad. Men som sagt, JAG skulle personligen avstå nått annat till förmån för TBE vaccinet. Och jag är i vanliga fall ingen förespråkare för vaccin. Men då jag hade praktik på en avdelning som vårdade framförallt TBE insjuknade så ser jag just det vaccinet som en självklarhet om man bor i ett riskområde.
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:31:00 följande:
    Jag åt också den kuren du äter. fick dock äta två kurer då de inte gick över.. hoppas verkligen att du blir piggare snart, för Borelia är inte något man ens önskar sin värsta fiende.. Det är verkligen jobbigt och kan ge sviter länge efteråt.

Krya på dig!
    Tog dom blod från dig, eller fick du bara behandling?
    Märket efter fästingen är ju fortfarande kvar, lika stort som om man sätter tummen och pekfingret mot varandra och formar dom ovala.. Då har märket ändå gått ner till hälften..

Aja, ska ringa dom imorgon när jag slutat jobbet...
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:34:23 följande:
    Ok, jag läste fel i det inlägget. Det kan hända vem som hellst.. Jag ber om ursäkt.

Jo, är man en familjs så blir det en kostnad. Men som sagt, JAG skulle personligen avstå nått annat till förmån för TBE vaccinet. Och jag är i vanliga fall ingen förespråkare för vaccin. Men då jag hade praktik på en avdelning som vårdade framförallt TBE insjuknade så ser jag just det vaccinet som en självklarhet om man bor i ett riskområde.
    Men vi bor inte i riskområdet, utan det är ju längt med kusten, som vi vistas på några ggr per sommar.. Därför har vi inte ens pratat om att vaccinera oss..
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:39:11 följande:
    Men vi bor inte i riskområdet, utan det är ju längt med kusten, som vi vistas på några ggr per sommar.. Därför har vi inte ens pratat om att vaccinera oss..
    Njaeä riskområdet är inte bara utmed kusten. jag bor i Uppland dock med mälaren i närheten.. TBE risken är ju även påtaglig på vissa ställen mitt i landet...

http://www.skaraborgsvaccination.se/Gif/Sverige1.gif
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:37:00 följande:
    Tog dom blod från dig, eller fick du bara behandling?
    Märket efter fästingen är ju fortfarande kvar, lika stort som om man sätter tummen och pekfingret mot varandra och formar dom ovala.. Då har märket ändå gått ner till hälften..

Aja, ska ringa dom imorgon när jag slutat jobbet...
    Dem tog prov. Jag låg inlaggd isolerad eftersom dem inte visste vad som var fel på mig.. jag svullnade upp hela jag och svetten bara rann av mig trots att jag låg i stort sett naken med fönster öppet på hösten..
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:49:31 följande:
    Dem tog prov. Jag låg inlaggd isolerad eftersom dem inte visste vad som var fel på mig.. jag svullnade upp hela jag och svetten bara rann av mig trots att jag låg i stort sett naken med fönster öppet på hösten..
    Okej.. Då hoppas jag att dom tar prover på mig imorgon så jag kan få svart på vitt...
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 22:55:15 följande:
    Okej.. Då hoppas jag att dom tar prover på mig imorgon så jag kan få svart på vitt...
    Ja de tycker jag att dem borde göra.. Min sambos brorson fick borelia förra sommaren och fick förlamning i halva ansiktet, ändå ville inte läkarna på husläkaren ta ett blodprov. Men på Astridlindgrens tog dem prov direkt, eller dem behövde inte för dem såg att de var borelia bara av att titta på honom...
Svar på tråden Fästingbett, orolig..