• MissLaila

Fästingbett, orolig..

Detta kanske är fel kategori men jag vet inte riktigt vart jag ska lägga min fråga..

Vi va i skärgården midsommar, har hört att TBE härjar rätt skapligt, men det är väl egentligen inte det jag misstänker, utan det är så att på söndag kvällen när vi kom hem upptäckte jag att jag hade fått en fästing.. Det va en röd ring runt bettet stor som en femtioöring, dagen efter va det bara ett knappnålshuvud. Men igår svullnade det upp och är som en famtioöring igen men svullet som ett myggbett, jag är allergisk mot myggor så det är inget myggbett, mina bett blir betydligt större. Det kliar inte men det ömmar lite som en finne. Det kan visserligen va en finne, men just det att det är på samma ställe som fästingen satt är lite lustigt..

Är det något att vara orolig över? Är så rädd för de sjukdommar en fästing kan ge...

• Svar på tråden Fästingbett, orolig..
  • MissLaila
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:17:30 följande:
    Du jag tycker du ska gå till närmsta vårdcentral och berätta om dina symptom och fästingbetten i morgon dag!!

Det där låter inte bra.
    Men jag äter ju redan antibiotika som är för borrelia.. Fast jag vet ju inte om det hjälper med tanke på hur jag mår, eller så är det biverkningar.. Men jag ska ringa dom imorgon för ni har jag ätit det i 10 av 14 dagar..
  • bakeacake
    helenvaupptaget skrev 2010-07-21 20:50:03 följande:
    Okej hoppas det :) för mig startade det starx efter mitt fästng bett och mitt borrelia märke.. Det var för 2 år och 2 månader sen. Har inte haft en frisk dag sedan dess. Blir sjukare för varje månad och kan inte gå n'r dte är som värst:( har bihålsinflammationer hela tiden.. osv osv... :( och livmoderinflammationer... och beninflammationer... och käkledsinflammationer.. varenda kropsdel är förstörd.. jag har fått 2 st inflammationer i 2 av de anisktsnerver man har.. vet inte om dett aär för borrelian.  starta samma dag som den dock:(
    Låter som att du fått en släng av ev borelia artrit. Det har jag och det fungerar som vilken reumatisk sjukdom som hellst med inflamerade leder..
  • Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:34:25 följande:
    Men jag äter ju redan antibiotika som är för borrelia.. Fast jag vet ju inte om det hjälper med tanke på hur jag mår, eller så är det biverkningar.. Men jag ska ringa dom imorgon för ni har jag ätit det i 10 av 14 dagar..
    Dina symptom påminner om hur jag hade det när jag hade TBE fästingburen hjärninflammation. Det biter inte antibiotika på.
  • Queenie70

Och dyker upp flera veckor efter bettet.

• bakeacake

Jag kan ju fundera på varför man inte vaccinerar sig när man vet med sig om att man befinner sig i riskområde för TBE..?

• MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:43:08 följande:
    Jag kan ju fundera på varför man inte vaccinerar sig när man vet med sig om att man befinner sig i riskområde för TBE..?
    Anledningen till att jag inte vaccinerat mig är pga att jag sällan får fästingar.. Och oftast när jag får så är dom stendöda när jag hittar dom..  Är vaccinerad som liten, men fick inte en enda fästing förän jag va 8 år, och då har min mamma kennel, så jag borde fått det.. Men skulle det visa sig att jag har TBE så blir det en vaccination igen, annars så skippar jag det, finns andra saker att lägga dom pengarna på..
    Tror detta va den 4:e fästingen i mitt liv..
  • helenvaupptaget
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:37:37 följande:
    Låter som att du fått en släng av ev borelia artrit. Det har jag och det fungerar som vilken reumatisk sjukdom som hellst med inflamerade leder..
    Nått är det iallfall. Jag ska söka vård i tyskland när jag mår lite bättre. Jag blir alltid så extremt mycket sjukare på sommaren... :(
  • MissLaila
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:39:41 följande:
    Dina symptom påminner om hur jag hade det när jag hade TBE fästingburen hjärninflammation. Det biter inte antibiotika på.

Men man ska väl få feber då? Har ju ingen feber, känner mig bara trött och allmänt hängig.. Plus muskelvärken och bihålorna då..

• Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:52:00 följande:
    Anledningen till att jag inte vaccinerat mig är pga att jag sällan får fästingar.. Och oftast när jag får så är dom stendöda när jag hittar dom..  Är vaccinerad som liten, men fick inte en enda fästing förän jag va 8 år, och då har min mamma kennel, så jag borde fått det.. Men skulle det visa sig att jag har TBE så blir det en vaccination igen, annars så skippar jag det, finns andra saker att lägga dom pengarna på..
    Om du HAR TBE behöver du inte vaccinera dig, för då blir man tydligen immun. Som när man haft vattkoppor eller röda hund ungefär. Man ska inte kunna få det igen. Fick jag veta efter att jag var sjuk i alla fall.
  • bakeacake
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:52:00 följande:
    Men TBE vaccination ska man ju göra först två gånger inom 14 dagar och sen inom 1 år för att sen bara behöva ta en spruta var 3.e till 5 år..

jag tycker det är idiotiskt att försvara sig med att jag får sällan fästingar, den dagen du får en som är smittad med TBE så är det ju redan för sent..
Svar på tråden Fästingbett, orolig..