Hervor 1 skrev 2010-08-03 20:10:06 följande:
jag tycker inte att man skall avkräva barn vare sig ursäkt eller kramar. Det är två saker som skall komma från hjärtat tycker jag! Jag är väldigt mån om att mina barn skall veta och känna att deras kroppar är något de bestämmer över själva. Att barnet vet att man inte behöver kramas eller pussas med någon om man själv inte vill är jätteviktigt tycker jag. Framförallt kan jag känna att denna lärdom kan vara bra att ha med sig in i vuxenvärlden.. att ingen får göra något med en och ens kropp om man själv inte vill, men det handlar också om integritet - min kropp mitt val!
Vad gäller det att slå sitt småsyskon så var det en del sådant hos oss de första veckorna när lillasyster kom också (tack och lov gick det över fort). Vad vi märkte med vår "stora" var att ju mer affär man gjorde av händelsen (då hon rev eller slog lilla) desto värre blev det, och det är ju inte så konstigt kanske, att om man bemöter frustration och sorg (för det var en liten kris att få ett syskon, helt klart) med ilska så blir det inget bra.. Barn är olika såklart men att bara ta tag i handen för att hindra slaget och bestämt säga "man får inte lov att slåss" och/eller flytta lilla hade allra bäst effekt för oss.
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Vi kräver naturligtvis inte att de ska kramas. Vad jag menade är att jag tror att även små barn kan förstå kramen som en försonande gest lättare än de förstår ordet förlåt. Därför tycker jag att det kan vara bra att de kramas. När vi pratar om vad man får göra respektive inte får göra återkommer vi ofta till just kramar, och vi kramas ju mycket överhuvudtaget, så det känns liksom naturligt. Men nej, inte tvinga förstås.
Att hinna fånga handen och hindra slaget är sällan en möjlighet för oss, eftersom det alltid kommer som från ingenstans. Han är aldrig arg när han slår henne, det är sällan så att slaget har föregåtts av någon "provokation" från lillasysters sida, det sker mitt i lugn och glad lek, i förbifarten när han går förbi henne, när vi alla myser tillsammans i soffan osv. Vi får liksom inga förvarningar. Vi har pratat massor om det här med att man inte får slåss, men framför allt försökt fokusera på vad man faktiskt får göra, för att uppmuntra positivt beteende. Vi brukar inte göra någon "affär" av det när han slår, utan enbart lyfta bort och säga nej (och inte en massa resonemang just i den stunden). Men inget av detta har hjälpt, och det här har som sagt pågått sedan lillasyster var några månader gammal (hon fyller ett nu).