Nu lever jag inte som jämlike med mitt barn, men räknar mig ändå till dem som är noga med att lyssna till, respektera och insprireras av mina barn, så jag svarar ändå.
För min del handlar relationen om kommunikation, och det är mitt ansvar som vuxen och förälder att göra mitt yttersta för att begripa mig på mina barn, och att kommunicera mig själv till dem. Jag försöker lära mig att tolka dem på ett adekvat sätt, på det sätt som bäst stämmer överens med deras person, vilket inte alltid är helt lätt (äldsta är 14 och yngsta 1,5...). Jag lägger ner mycket tid på att engagera mig i sådant de tycker om, och försöker sätta mig in i sånt de inte tycker om. Varför gillar man Lady Gaga men hatar Lilly Allen tex. Eller vad är det roliga med att stå och peta med en pinne på ett träd och sen trilla omkull. Då får man ju helt enkelt LYSSNA på Lady Gaga/Lilly Allen/peta med pinne på träd och falla omkull.
När det gäller konflikter av den typen du beskriver, brukar jag dels förbereda - som lövet2 beskriver - och sedan uttrycka det som en vilja hos mig. "Jag skulle vilja gå hem om en stund, vad vill du göra?" - även om lillkillen är så liten. Sen vill han ju såklart inte gå hem alltid, då försöker jag TILLSAMMANS med honom hitta något som är roligt att göra UNDER TIDEN som vi går hem, så att VI får det trevligare. Räkna bilar, plocka blommor eller liknande. Det tar tid, men det blir trevligare.
Jag brukar också be om hjälp (jag har skrivit om detta i flera andra trådar om trotsbarn), vikten av att göra barnet viktigt. Jag skrev såhär tidigare i veckan:
"En del kallar det förtrots, andra kallar det separationsfas. I vilket fall som helt verkar det bli ungefär så som du beskriver. Minns med fasa hur dottern var i den åldern... Hua.
Någonting som fungerade för mig/oss, var att be om hjälp. Inte som i "kan du vara snäll och hjälpa till", utan mer "ååååÅÅÅHH!! Det GÅÅÅR INTE att knyta skooOOOORNA! HJÄÄLP!". Jag skojar inte. Man kan göra så med nästan vad som helst, nyckelorden är dramatik och samverkan. Du måste visa honom att han är behövd, på riktigt, att saker blir liite bättre när han hjälper till. De vill så himla mycket i den åldern som de inte klarar av, samtidigt vidgas deras värld, vilket betyder att de själva blir mindre igen. Sänk kraven/förväntningarna på honom, uppmuntra honom att göra sånt som du vet att han klarar galant (typ ta fram gamla bebisleksaker), och gör honom delaktig i vad ni än håller på med. Ska du hacka lök, ner på golvet, lök på skärbrädan, oja dig över att det går åt fanders om han inte hjälper till, skär tillsammans.
som sagt, jag skojar inte. Har stått inne på ICA fredag eftermiddag och ojjat mig för att kassarna är så tunga att jag inte orkar bära dem själv, får att få med dottern hem... Som folk tittade kan jag säga."
Poängen var inte alls att göra mig löjlig över dottern på något sätt, det var ett sätt för mig att sätta mig in i hennes känslor, fast med mina egna då, att på ett dramatiskt sätt visa henne att jag BEHÖVER henne, att livet blir lite lättare och lite roligare för MIG när hon är med. Jag klarar mig sämre utan henne. Och det fungerar fortfarande, dryga tio år senare.
För mig är det respektfullt, eller det är så jag tänker. Jag försöker sätta mig in i deras känslor, och sedan visar jag mina egna känslor på DERAS sätt, när jag bedömer att jag behöver vara extra tydlig i kommunikationen mellan oss. För den är jag ytterst ansvarig för.