Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Om din partner förgrep sig på ert barn?

Plutteli skrev 2010-07-10 22:22:48 följande:
    Brottsligt är inte samma sak som att det automatiskt ger fängelse. Du bor inte i Sverige va?
    Misshandel ger i regel fängelse och att hamna i straffregistret är inte problemfritt precis.
  • Här och nu

Klart man skulle bli vrål-förbannad, men även i en tränd sits måste man tänka. Att misshandla eller mörda ger straff och huruvida ett villigt barn mår bra av kontakt avgör en barnpsykolog bäst tillsammans med föräldern.

• Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 07:30:22 följande:
    Tyvärr men det innebär inte att de bör få vara det.
    Det avgör lagen.
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:01:51 följande:
    Ja precis och i det fallet så hade jag som mamma kämpat som en galning för att inte behöva överlämna mitt barn till en pedofil och vet du jag tror att jag hade lyckats
    Inte om lagen är tydlig.
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:52:15 följande:
    Lagen är inte speciellt tydlig där heller.
    En förälder som förgriper sig på ett barn kan bli av med vårdnaden och även umgängesrätten.
    Det är inte förälderns intresse av att träffa barnet som avgör utan det man ser på är om det ligger i barnets intresse att träffa föräldern.
    Ett barn som blivit utsatt för övergrepp ska inte behöva träffa sin våldsverkare även om det är en förälder.

Det vore lika illa som att förvänta sig att en våldtagen kvinna skulle tvingas träffa sin våldtäktsman en helg varannan vecka.
    Lagen är inte tydlig på andra hållet heller i så fall. Som jag sagt innan har ett barn inte samma rättigheter.
  • Här och nu
    Isanje skrev 2010-07-11 09:42:22 följande:
    Fuck lagen när det handlar om mina barn.
    Hade varit bra om vi bestämde över lagen, men så är inte fallet. Ibland måste barnen vara med på rättegång, men oftas hör man dem i förväg.
  • Här och nu
    Isanje skrev 2010-07-11 09:58:50 följande:
    Ja och då kan man kräva att pappan sitter i ett annat rum och barnet slipper sitta i samma sal som gärningsmannen.
    Ja, men det händer att barnet måste va med. Dock sällsynt.
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2010-07-11 10:06:59 följande:
    Undviker du min fråga till dig eller vill du inte svara? Om det är det sistnämnda kan du välk skriva det åtminstone? Jag förstår dock inte varför ditt ursprung måste vara hemligt?
    Va?
  • Här och nu
    Isanje skrev 2010-07-11 10:40:15 följande:
    Men fattar du inte eller? OM barnet måste vara med så kan man kräva att pappan får sitta i ett åhörarrum och inte i samma sal som barnet.
    Även det har hänt.
  • Här och nu
    Isanje skrev 2010-07-11 10:45:02 följande:
    Du svarar väldigt luddigt.
    Det har hänt att barnet fått sitta i samma rum. Måste man förtydliga hela tiden?
  • Här och nu
    MammaBecca skrev 2010-07-11 12:36:54 följande:
    Det är inte säkert att det blir kroppsskador. Alla förövare penetrerar inte.
    Och många förövare gör sitt yttersta för att inte skada barnet, utan tvärtom, kan t.o.m. få det att kännas bra för barnet rent fysiskt.
    Det är bl.a. det som lämnar psykiska skador resten av livet. Att pappa lyckades ge dem en orgasm t.ex.
    Inte får du orgasm av ett övergrepp.
  • Här och nu
    MammaBecca skrev 2010-07-11 12:32:43 följande:
    Har bara läst TS

Jag hade dödat honom, rätt och slätt!
    Så känner jag.

Jag hade inte velat att han någonsin träffade sina barn igen. Han har förbrukat den rätten. Barn har alltid rätt till sina föräldrar, jovisst, men barn har rätt till en normal uppväxt också och det har han tagit ifrån dem.
    Han har tagit ifrån dem ett normalt liv och gett dem problem som mer eller mindre kommer att påverka dem resten av livet. Jag hade varit helt vansinnig.
    Om jag hade kunnat behärska mig när jag fick reda på att det hade hänt, hade jag nog ändå sett till att den jäveln fick sitt straff. Litar inte alls på sveriges lagstadga när det gäller det.
    Hade du dödat honom skulle du helt klart fått ett rejält straff.
  • Här och nu
    Lillen0702 skrev 2010-07-11 11:48:10 följande:
    ÖÖh varför varför startar man en sådan här tråd. Varför man i sådana sjuka tankar att man måste starta trådar som denna???

Men om någon gjorde något sådant mot mina barn så skulle jag kastrera jäveln och framför allt se till att kräket ALDRIG skulle få se en skymt igen av barnen..
    Vad är det för fel i att fråga hur folk skulle göra? Det kommer ju olika svar.
  • Här och nu
    MammaBecca skrev 2010-07-11 17:23:26 följande:
    Inte säkert. Om jag skulle döda honom direkt, handlar det om tillfällig sinnesförvirring och att "man svårligen kan behärska sig".
    Om jag skulle vara så pass kall att jag dödar honom efteråt kan man säkerligen få det att se ut som en olycka. Eller bara få honom att försvinna. Exkt hur vet jag inte, men jag kommer antagligen aldrig att hamna i den situationen så jag har ju inget behov av att fundera på sådana saker.

Dessutom, om jag skulle mörda honom efteråt skulle jag antagligen ge fan i att jag hamnade i fängelse.
    Nej, mord och i de flesta fall misshandel skulle ge hårda straff. Om du hamnar i finkan kan du ju inte heller ta hand om ditt barn. Det blir föräldralöst.
Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?