• Anonym (Tilla)

Brott mot juridiskt bindande umgängesavtal

Vad gör man om en förälder bryter mot ett juridiskt bindande umgängesavtal? Anmäler man det och vad får det för konsekvenser? Hur tungt väger detta vid en framtida tvist i rätten?

• Svar på tråden Brott mot juridiskt bindande umgängesavtal
  • Kjell2
    Anonym (Tilla) skrev 2010-07-09 14:07:46 följande:
    Vad gör man om en förälder bryter mot ett juridiskt bindande umgängesavtal? Anmäler man det och vad får det för konsekvenser? Hur tungt väger detta vid en framtida tvist i rätten?
    Finns inget straffrättsligt ansvar. Det kan påverka utfallet av en ny vårdnadstvist i domstol men hänger då naturligtvis på omfattning och omständigheter. Aven andra saker som har hänt sedan första domen kan påverka.
  • Anonym (Tilla)
    Kjell2 skrev 2010-07-09 14:14:35 följande:
    Finns inget straffrättsligt ansvar. Det kan påverka utfallet av en ny vårdnadstvist i domstol men hänger då naturligtvis på omfattning och omständigheter. Aven andra saker som har hänt sedan första domen kan påverka.
    Med andra ord är det ganska meningslöst med ett sådant avtal?
  • Kjell2
    Anonym (Tilla) skrev 2010-07-09 14:21:36 följande:
    Med andra ord är det ganska meningslöst med ett sådant avtal?
    Nej - om det är tillräckligt stora och upprepade avsteg lär det bli förändringar vid nytt domslut.

Att inte hålla ett ingånget avtal är under normala omständigheter ett tydligt tecken på att man inte är lämplig
  • Anonym (Tilla)
    Kjell2 skrev 2010-07-09 14:25:26 följande:
    Nej - om det är tillräckligt stora och upprepade avsteg lär det bli förändringar vid nytt domslut.

Att inte hålla ett ingånget avtal är under normala omständigheter ett tydligt tecken på att man inte är lämplig
    Ja men det långdragna processer det handlar om och då måste du kunna bevisa att den andre föräldern bryter mot avtalet. Jag är förmodligen naiv, men jag trodde att det var omöjligt att bråka så här mycket i dagens Sverige. Vi pratar om barnkonventionen och ett barns rätt till båda föräldrarna - i själva verket är detta mest ord på ett papper precis som så mycket annat.....
  • Kjell2
    Anonym (Tilla) skrev 2010-07-09 14:29:45 följande:
    Ja men det långdragna processer det handlar om och då måste du kunna bevisa att den andre föräldern bryter mot avtalet. Jag är förmodligen naiv, men jag trodde att det var omöjligt att bråka så här mycket i dagens Sverige. Vi pratar om barnkonventionen och ett barns rätt till båda föräldrarna - i själva verket är detta mest ord på ett papper precis som så mycket annat.....
    Ja - det är en långdragen process. Det är i praktiken möjligt att bråka hur mycket som helst.

Om det gäller att tider mm inte följs i ett vårdnadsavtal brukar det inte vara några större probelm att få gehör för det i tingsrätten. Speceillt om man fört någon form av löpande dagbok.

Om man har ett ex som inte sköter sin del av ungänget brukar väg för att få mer tid själv vara
    1) Försöka få till ett frivilligt tydligt avtal i familjerätten
    2) Följ själv avtalet till 100%
    3) Anteckna alla avsteg från avtalert av motparten
    4) Efter ca 6 månader driva ett vårdnads/boende/umgängestvist till domstol där alla avsteg från familjerättsavtalet preseteras.
    5) Få en dom på vårdnads/boende/umgäng
    6) Börja om vid 2)

En  saker ska man vara medveten om. Det går inte att tvinga någon att bli en bra förälder och ta sitt föräldraransvar.
  • Anonym (Tilla)
    Kjell2 skrev 2010-07-09 14:37:51 följande:
    Ja - det är en långdragen process. Det är i praktiken möjligt att bråka hur mycket som helst.

Om det gäller att tider mm inte följs i ett vårdnadsavtal brukar det inte vara några större probelm att få gehör för det i tingsrätten. Speceillt om man fört någon form av löpande dagbok.

Om man har ett ex som inte sköter sin del av ungänget brukar väg för att få mer tid själv vara
    1) Försöka få till ett frivilligt tydligt avtal i familjerätten
    2) Följ själv avtalet till 100%
    3) Anteckna alla avsteg från avtalert av motparten
    4) Efter ca 6 månader driva ett vårdnads/boende/umgängestvist till domstol där alla avsteg från familjerättsavtalet preseteras.
    5) Få en dom på vårdnads/boende/umgäng
    6) Börja om vid 2)

En  saker ska man vara medveten om. Det går inte att tvinga någon att bli en bra förälder och ta sitt föräldraransvar.
    Helt otroligt att det kan få gå till så här! Styvpappan till min mans barn bråkar, dikterar villkoren och hotar med uteblivet umgänge om min man inte går med på att göra som han och hans sambo vill. De har ett avtal och detta kräver de att min man ska följa men de själva kan bryta det hur som helst och när min man protesterar så heter det "vill du inte träffa ditt barn mer, eller vad är problemet?". Min man mår naturligtvis fruktansvärt dåligt av den här situationen och samtidigt som han inte tycker att barnet ska byta boende så vill han ju ha ett fungerande umgänge och fungerande kommunikationer.

Att en förälder kan bråka det vet jag, men att en styvförälder uppför sig så här är för mig helt otroligt. För mig har det alltid varit A och O att hålla mig utanför och låta föräldrarna sköta sitt barn - det kan vara tillräckligt svårt ändå utan att en tredje part lägger sig i!
  • Kjell2
    Anonym (Tilla) skrev 2010-07-09 14:48:30 följande:
    Helt otroligt att det kan få gå till så här! Styvpappan till min mans barn bråkar, dikterar villkoren och hotar med uteblivet umgänge om min man inte går med på att göra som han och hans sambo vill. De har ett avtal och detta kräver de att min man ska följa men de själva kan bryta det hur som helst och när min man protesterar så heter det "vill du inte träffa ditt barn mer, eller vad är problemet?". Min man mår naturligtvis fruktansvärt dåligt av den här situationen och samtidigt som han inte tycker att barnet ska byta boende så vill han ju ha ett fungerande umgänge och fungerande kommunikationer.

Att en förälder kan bråka det vet jag, men att en styvförälder uppför sig så här är för mig helt otroligt. För mig har det alltid varit A och O att hålla mig utanför och låta föräldrarna sköta sitt barn - det kan vara tillräckligt svårt ändå utan att en tredje part lägger sig i!
    Vissa använder hot, bråk mm för att få som de vill. En snäll person som då ger efter uppmuntrar bara mer av samma vara.

Steg ett - Säg nej och var tydldig med att ni kommer gå till tingsrätten för att få umgänge/vårdnad mm reglerat om det inte funkar. Ge inte efter
    Steg två - Följ avtalet och anteckna avsteg från avtalet
    Steg tre - Ta upp frågan i familjerätt/tingsrätt

ge för tillfället upp en fungerande kommunikation!
  • sirisdotter
    Kjell2 skrev 2010-07-09 14:52:58 följande:
    Vissa använder hot, bråk mm för att få som de vill. En snäll person som då ger efter uppmuntrar bara mer av samma vara.

Steg ett - Säg nej och var tydldig med att ni kommer gå till tingsrätten för att få umgänge/vårdnad mm reglerat om det inte funkar. Ge inte efter

• Anonym (Tilla)
    Kjell2 skrev 2010-07-09 14:52:58 följande:

Tyvärr har jag övertygat min man att sätta hårt mot hårt - väl medveten om att detta går ut över barnet på ett kortsiktigt plan. Styvpappan anser att min man ska hämta på avtalad tid den här helgen, men de ska hämta barnet  tidigare (på tid som inte följer avtalet) för de ska på semester. Han hotar med uteblivet umgänge. Jag sa då till min man att hämta så som avtalet säger, men hävda sin rätt följa avtalet även då det gäller lämningen - inga diskussioner utan enbart en kort hänvisning till avtalet.  Följden kan alltså bli en utebliven semester men vad är alternativet? Ett livslångt bråk och uteblivet umgänge med sin pappa? Att boka sin semestter på tid då barnet enligt avtal ska vara hos den andre föräldern är bara ett tecken på respektlöshet - både för barnet och den andre föräldern. Det finns människor som tar vad de kan komma över utan hänsyn till andra och dessa kan man helt enkelt inte komma till rätta med genom att vara snäll. Jag ser ju ett tydligt mönster här, ju mer min man backar desto mer klampar styvpappan på. Man kan inte alltid var snäll och tro att det ska lösa allt....Jag mår inte helt bra av att lägga mig i, men jag mår inte bra av att se min man gå under heller!
  • h8him

Ts, pappan kan ansöka om verkställighet att avtalet om han hindras umgänge enligt avtal. Han får försöka strunta i att lyssna även om det är svårt. Se bara till att ni sköter avtalet felfritt.

Svar på tråden Brott mot juridiskt bindande umgängesavtal