• FrauM

Måttangivelse för MAM-flaskor?

När jag mätte upp 200 ml vatten i  dl-mått så stämmer inte måttet i flaskan, det blir bara 150 ml. Jag har tre olika MAM-flaskor, någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Måttangivelse för MAM-flaskor?
  • ByMySelf

Mmmm jag har ju gett fel i 2 månader *grrr* skrev till dom idag igen och sa att jag ville ha 4 nya flaskor av dom på posten om jag skulle skicka in mina FYRA som det ÄR fel på.. Får se vad dom ger för svar..

• Mamma till Philip Nova Elliot
    ByMySelf skrev 2010-07-18 16:24:20 följande:
    Mmmm jag har ju gett fel i 2 månader *grrr* skrev till dom idag igen och sa att jag ville ha 4 nya flaskor av dom på posten om jag skulle skicka in mina FYRA som det ÄR fel på.. Får se vad dom ger för svar..
    amen! det var jag rädd för, känns som det är viktigt att det blir rätt vad är det för flaskor du har? är det mkt som felar?
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • ByMySelf

Jag har antikolikflaskor.. Mäter jag upp 100 ml så blir det knappt 90 och alla flaskor är lika dana..

Frau M vem pratade du med för jag fick svaret att det fick skilja 5%.. Vet dom inte själv vad dom pratar om!?

Fick i alla fall rätt. dom skickar mig 2 flaskor och jag sänder 2 till dom efter att jag mottagit mina av dom Men det är fel på alla fyra så fyra ska jag ha när dom undersökt dom 2 och fått se att dom felar 10%!!

• MrsEnglund

Testade mina tre flaskor nu, hade inte haft en tanke på innan att de kanske inte stämmer. Av dessa tre var två av dem nästan exakta men en var 1dl bara 90ml.

Sen är märkningen lite konstig.
    Två av dem går 60,90,120,160. En av dem går 60,100,120,160.
    En av dem har väldigt dåligt tryck så man ser nästan ingenting längre.
    En av dem har mer exakta streck för varje 10ml vilket är praktiskt.

Varför är de så olika, var det svårt att bestämma sig eller?

Skulle varit bättre om Semper och NAM gjorde egna flaskor med exakta mått och även angivelse för hur många skopor pulver. Fast om man kollar på siffran till höger stämmer den ganska bra ;)

• FrauM
    ByMySelf skrev 2010-07-22 00:44:20 följande:
    Jag har antikolikflaskor.. Mäter jag upp 100 ml så blir det knappt 90 och alla flaskor är lika dana..

Frau M vem pratade du med för jag fick svaret att det fick skilja 5%.. Vet dom inte själv vad dom pratar om!?

Fick i alla fall rätt. dom skickar mig 2 flaskor och jag sänder 2 till dom efter att jag mottagit mina av dom Men det är fel på alla fyra så fyra ska jag ha när dom undersökt dom 2 och fått se att dom felar 10%!!
    Då ska jag mäta upp igen och kontakta dem direkt så kanske jag också får nya flaskor.
  • MammaNova

Mätte precis alla tre flaskorna jag har ( 2 stora , en liten) och alla stämmer !

• daydream

Men vad f*n! Hade ingen aning om detta förrän jag såg den här tråden. Har kollat alla våra 5 flaskor (3 stora, 2 små, alla MAM nr 1) och samtliga visar att 1 dl-mått är 90 ml. Det här är ju riktigt, riktigt dålig!

• daydream

Jag testade för övrigt just med en Dr Brown-flaska också, och den stämde inte heller riktigt men det var bättre. 2 dl blev 190 ml, jämfört med 180 ml som i MAM-flaskorna.

• xXMaLoXx

När jag testar med ett "vanligt" dl-mått, alltså ett sånt som sitter tillsammans med flera mått. Då visar det fel. Tar jag däremot ett 5 dl-mått och mäter upp 2 dl så stämmer det. Det är inte mycket som felar med det vanliga måttet, så jag antar att man inte får tappa bort en endaste droppe och sen verkligen fylla upp till kanten på måttet.

Jag har testat på 4 stora anti-kolik flaskor.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • daydream

Jag fick följande svar från Mam:

Vad bra att du hörde av dej!

Detta med måtten på flaskorna har förbryllat många  -  även mej under en period.

Men eftersom vi alltid ställer barnets bästa i centrum har vi gjort noggranna undersökningar för att säkerställa att produkterna inte mäter fel. Och rätt vätskevolym är viktigt för spädbarn.

Våra nappflaskor testas mot en europeisk standard för just nappflaskor som heter EN 14 350. Och när det gäller gradering av volymmåttet är det en differens på 5 % som är godkänd.

Samtliga flaskor som jag har fått in för reklamation håller sej inom den differensen. När jag kontrollerade flaskorna så vägde jag vattnet på en medicinsk våg med mycket hög precision och kom fram till att flaskorna hade en större tillförlitlighet än vad de tillgängliga decilitermåtten hade. Att de tidigare reklamerade flaskorna höll sej inom den tillåtna felmarginalen konstaterades även av den tekniska avdelning som vi skickar reklamationer till.

Om du häller vatten från decilitermått till flaska så stämmer inte graderingen. Men om du häller 2 dl i flaskan och sedan mäter upp det vattnet i decilitermått så blir det varken för mycket eller för lite. Troligtvis för att man inte fyller upp decilitermåttet till 100% så att mängden verkligen är 1 dl. Om du väger vattnet så ser du (förhoppningsvis) att flaskan inte visar mer än 5% fel.

När man häller upp vatten i flaskan måste man titta på flaskan från sidan för att se vattennivån rätt man bör även ställa den på ett plan underlag när man ”läser av” volymen.

Det kan även skilja en hel del mellan olika decilitermått.

Prova dina flaskor igen och om du inte får det att stämma och du känner att du inte kan lite på dem så är du välkommen att sända in dem som reklamation till oss på vår portofria adress.

Bambino Mam AB

Kundnummer 200 85 025

110 01 STockholm

Skriv “Frisvar” I stället för att sätta på frimärke så slipper du portot. Glöm inte att bifoga namn och adress i brevet.

Önskar du att jag kontrollerar dina flaskors volymgradering så  gör jag det, i annat fall så reklamerar vi flaskorna och den tekniska avdelningen får ge sitt utlåtande på dem.

Naturligtvis ersätter vi dina insända produkter med likvärdiga.

• daydream
    Om du häller vatten från decilitermått till flaska så stämmer inte graderingen. Men om du häller 2 dl i flaskan och sedan mäter upp det vattnet i decilitermått så blir det varken för mycket eller för lite. Troligtvis för att man inte fyller upp decilitermåttet till 100% så att mängden verkligen är 1 dl.

Detta stämmer för mig, när jag mäter upp 1 dl (100 ml) i flaskan och sedan häller över till dl-måttet så fyller det måttet exakt till bredden. Dock är det ju i princip omöjligt att göra åt andra hållet, det blir alltid lite spill och några ml som försvinner. Så jag köper faktiskt den förklaringen!
Svar på tråden Måttangivelse för MAM-flaskor?