• Här och nu

Bör man lära sig hur p-medel funkar?

Det förvånar mig hur många som inte känner till att p-piller effekten minskar vid magsjuka. Tycker de som skriver ut dem borde infomera extra, men det står ju i bipacksedeln. Jag anser att man bör läsa denna med jämna mellanrum. Detta med magsjuka sitter i ryggmärgen på mig sen jag började med p-piller, men även när jag börjar med nya mediciner, kollar jag så de inte krockar med p-piller. Kände ni till detta med magsjuka? Läser ni bipacksedeln när ni får en ny medicin osv? Säger det sig inte rätt mycket själv att passerar maten ur kroppen snabbare än normalt som vid magsjuka, kan effekten av medicin va hotad.

• Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:00:53 följande:
    Om vi ska gradera människor efter deras lathet eller andra svårigheter för att sedan sätta oss till doms över dom så får vi det jobbigt och ledsamt
    Om vi istället fokuserar på att informera om hur t.ex preventivmedel fungerar så blir det något konstruktivt av det hela.
    Lite info ges av vården och genom bipacksedeln som följer med p-pillren.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-11 08:02:36 följande:
    Lite info ges av vården och genom bipacksedeln som följer med p-pillren.
    Ja det är jag väl medveten om men att kalla folk lata gör dem inte mera benägna att läsa bi-packsedeln.
    Så frågan är ju om det finns andra mer konstruktiva sätt att informera. För det är väl det som är syftet med din tråd?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Guerita
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:00:53 följande:
    Om vi ska gradera människor efter deras lathet eller andra svårigheter för att sedan sätta oss till doms över dom så får vi det jobbigt och ledsamt
    Om vi istället fokuserar på att informera om hur t.ex preventivmedel fungerar så blir det något konstruktivt av det hela.
    Men det är så mycket roligare att få döma ut andra då deras beteende inte stämmer med ens egna föreställningar. Varför ska man försöka hitta alternativa vägar då? Drömmer
  • VirrigaVerna
    LitenJag71 skrev 2010-07-11 08:02:50 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-169/m53418999-29.ht...

Tycker du ska kliva vidare till tråden där du påstår att sonen har ADHD, få höra nu, hur var det nu egentligen?

Är det att vara otrevlig?

Det kanske är så att man hittar på en massa saker, sen blir det jobbigt när man blir avslöjad.

Istället för att skriva fakta och inte en massa lögner!
    Det hör väl inte till den tråden?
  • VirrigaVerna
    Guerita skrev 2010-07-11 08:05:15 följande:
    Men det är så mycket roligare att få döma ut andra då deras beteende inte stämmer med ens egna föreställningar. Varför ska man försöka hitta alternativa vägar då? Drömmer
    Ja och då kommer man aldrig vidare
    Det viktiga borde ju vara att informera och uppmana folk till att läsa om vad de sätter i sig så att de förstår effekterna av de mediciner de äter. Får man fram det på ett bra sätt så når det troligtvis fler.
  • Guerita
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:08:40 följande:
    Ja och då kommer man aldrig vidare
    Det viktiga borde ju vara att informera och uppmana folk till att läsa om vad de sätter i sig så att de förstår effekterna av de mediciner de äter. Får man fram det på ett bra sätt så når det troligtvis fler.
    Jag håller med dig helt och hållet. Som informationsgivare så måste man inse att människor har olika förutsättningar att ta till sig information. En del kan man ge en lapp och de läser sig till det nödvändiga, andra behöver mer hjälp på traven för att förstå det nödvändiga.
  • LitenJag71
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:07:01 följande:
    Det hör väl inte till den tråden?
    Jodå i högsta grad, när jag tycker att ts svamlar och hittar på.
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:05:01 följande:
    Ja det är jag väl medveten om men att kalla folk lata gör dem inte mera benägna att läsa bi-packsedeln.
    Så frågan är ju om det finns andra mer konstruktiva sätt att informera. För det är väl det som är syftet med din tråd?
    Då får vi väl berätta får våra gynekologer/bm att folk inte läser ordentligt och uppmana dessa att uppmana sina patienter. Men har p-pillren en gång felat, ligger det väl i ens eget intresse att ta reda på om det kan bero på fel användning. Jag ska informera min bm nästa gång.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-11 08:18:22 följande:
    Då får vi väl berätta får våra gynekologer/bm att folk inte läser ordentligt och uppmana dessa att uppmana sina patienter. Men har p-pillren en gång felat, ligger det väl i ens eget intresse att ta reda på om det kan bero på fel användning. Jag ska informera min bm nästa gång.
    Gör du så
  • Mimmi P

Jag läser alltid igenom bipacksedeln när jag får en ny medicin, oavsett om det är preventivmedel eller annat.

Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?