• Här och nu

Bör man lära sig hur p-medel funkar?

Det förvånar mig hur många som inte känner till att p-piller effekten minskar vid magsjuka. Tycker de som skriver ut dem borde infomera extra, men det står ju i bipacksedeln. Jag anser att man bör läsa denna med jämna mellanrum. Detta med magsjuka sitter i ryggmärgen på mig sen jag började med p-piller, men även när jag börjar med nya mediciner, kollar jag så de inte krockar med p-piller. Kände ni till detta med magsjuka? Läser ni bipacksedeln när ni får en ny medicin osv? Säger det sig inte rätt mycket själv att passerar maten ur kroppen snabbare än normalt som vid magsjuka, kan effekten av medicin va hotad.

• Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?
  • Här och nu
    Mimmi P skrev 2010-07-11 08:57:05 följande:
    Jag läser alltid igenom bipacksedeln när jag får en ny medicin, oavsett om det är preventivmedel eller annat.
    Logiskt!
  • amalie79

Självkllart läser jag bipacksedeln innan jag tar ett nytt läkemedel. : ) Man vill ju veta vad man stoppar i sig!

Däremot så tror jag inte längre på att proppa i mig preparat som inte är livsnödvändiga. Det tog 1 ½ år innan jag fick tillbaka min mens regelbundet efter jag slutade med p-piller.

• nurken

Jag läser och sparar bipacksedeln när jag får medicin.
    P-piller och magsjuka visste jag om dels från pipacksedel och att barnmorskan sa det uttryckligt til mig flera gänger när jag fick mina försa piller.

• BillyX

Vem fan tar ett p-piller, får magsjuka och har SEX samma dag? :p Äckligt

• Här och nu
    BillyX skrev 2010-07-11 14:13:56 följande:
    Så säger man om man inte vet sambandet mellan p-piller o magsjuka. Läs uppåt i tråden.
  • Här och nu
    amalie79 skrev 2010-07-11 11:40:35 följande:
    Självkllart läser jag bipacksedeln innan jag tar ett nytt läkemedel. : ) Man vill ju veta vad man stoppar i sig!

Däremot så tror jag inte längre på att proppa i mig preparat som inte är livsnödvändiga. Det tog 1 ½ år innan jag fick tillbaka min mens regelbundet efter jag slutade med p-piller.
    P-piller kan va i princip livsnödvändiga för vissa med svåra menssmärtor och underlivssjukdomar. Liksom personer med ADHD kan behöva centralstimulerande medicin för att öht ha en livskvalitet o funka i samhället. Jag tar ju hellre p-piller än kladdar med annat som dessutom kanske inte är lika säkert. Livsnödvändigt innebär inte bara att man kroppsligt dör utan kan betyda själsligt istället. Kan i vissa fall va värre.
  • Jennie med ie
    BillyX skrev 2010-07-11 14:13:56 följande:
    Inte många skulle jag tro. Desto fler har nog sex efter att de blivit friska igen, desto fler har nog sen igen inom den första veckan ungefär. D v s under den tid man bör skydda sig på annat sätt.
  • Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-11 16:48:15 följande:
    Inte många skulle jag tro. Desto fler har nog sex efter att de blivit friska igen, desto fler har nog sen igen inom den första veckan ungefär. D v s under den tid man bör skydda sig på annat sätt.
    Smart svar.
  • BillyX
    Här och nu skrev 2010-07-11 16:04:36 följande:
    Så säger man om man inte vet sambandet mellan p-piller o magsjuka. Läs uppåt i tråden.
    Fast man är ju sjuk ett antal dagar och borde veta att man varit oskyddad de dagarna...
    Eller vad menar du med att jag ska läsa längre upp?
  • Här och nu
    BillyX skrev 2010-07-11 18:14:10 följande:
    Fast man är ju sjuk ett antal dagar och borde veta att man varit oskyddad de dagarna...
    Eller vad menar du med att jag ska läsa längre upp?
    VARIT oskyddad? Magsjuka går över på 1-2 dygn, man är trött 1-2 dygn efter o sen måste man ändå skydda sig med annat ett par dagar till. Kände du till detta?
Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?