• Mandarina

Bakexperter - se hit! Några standarsfrågor!

Vad menas med att vispa ex ägg och socker pösigt? Vad menas med pösigt? Hur ser det ut då?

Varför ska man ex när man gör kladdkaka inte "vispa runt" smeten iom när mjölet och det blandas, utan bara ska röras så det blandas. Å vad menas med det? Vad är skillnaden mellan att blanda och vispa?? Om man blandar så måste väl ändå allt "vispas"...eller??

Hur gör man så kakan blir god o saftig, inte sådär torr och seg??

Å hur vet man när den e klar, ex en brownie?

• Svar på tråden Bakexperter - se hit! Några standarsfrågor!
  • Birgitta L

Svar till Gulletroll:

Pösigt är det när det blir helt vitt efter vispningen.

Inte vispa runt i kladdkaka för att det den ska bli just pösig och därmed med saftig. Du ska vända ner smeten med en träslev, inte vispa eller röra. Att vända ner smeten är det som menas med att blanda ner den.

• Mandarina
    Birgitta L skrev 2010-07-13 20:23:50 följande:
    Svar till Gulletroll:

Pösigt är det när det blir helt vitt efter vispningen.

Inte vispa runt i kladdkaka för att det den ska bli just pösig och därmed med saftig. Du ska vända ner smeten med en träslev, inte vispa eller röra. Att vända ner smeten är det som menas med att blanda ner den.
    ok så först vispar jag ägg o socker pösigt.....att den blir vit. Finns det risk att man vispar för mkt o för länge??

ok då vänder jag med en träslev men då känns det soom att allt inte kommer blandas runt ordenligt?? Förstår du hur jag menar? vända ner smeten blir ju då samma sak som att röra runt den ...eller hur menas??

jag e så kass på detta men tycker det e grymt kul!!
  • Papayia

När man har vispat ägg och socker fluffigt o vitt så vill man inte ta sönder alla luftbubblorna som är där i, därför "vänder" man ner resten av torrvarorna. Röra försiktigt utan att paja fluffet lixom
    Man får strö tex mjölblandningen lite i taget för att det inte ska klumpa sig och bli orgentligt blandat.

• Birgitta L

Svar till Gulletroll:

Det finns ingen risk att du vispar för länge eller för mycket för pösigheten, tvärtom. När du vänder ner smeten kan du röra lite försiktigt om du vill, men bara lite. Det blandas fint ändå. Lycka till med kladdkakan!

• Papayia

ordentligt menar jag ju såklart Så, nu behöver ingen anmärka på det...

• Mandarina

Helt seriöst, e jag knäpp eller nåt....fattar inte skillnaden...

ok jag vispade ägget o sockret pösigt...sen blanda jag ner vetemjölsgrejen....ok jag vispade det inte utan grävde runt det en del....vad e skillnaden, man måste ju veva runt för att få allt att bl i andas så det inte e klumpar av vetemjöl kvar...gjorde jag fel? Eller hur ska man annars få det till en jämn o fin smet?????
    NU e den i ugnen så vi får se hur det blir...

å hur vet man att den e klar???

Det står 175 graderi mitt i ugenn i 20 min...

• Mandarina

shit ser att det e massa luftbubblor....
    har aldrig varit det annars....

e det det som e skillnaden mot när jag vispar runt allt tro??

• jinxan

Tips.. Nät du gör kladdkaka så blanda bara ihop allt.. Just kladdkaka blir bättre med så lite luft dom möjligt! :)

• Mandarina

men vad innebär det att det blir luft då?? Vad har det för effekt så att säga????

• KattenKorven

När det står att du ska vända i något betyder det bara att du ska vara lite försiktig och inte röra utav bara helvete :)

Att det bubblar lite gör inget. Det betyder inte att kakan blir bubblig.

Så här i början av ditt bakande kan du bara följa receptets tid och temperatur. Du kan också öppna ugnen och sticka i en tändsticka eller tandpetare i kakan. Är det mycket smet på srickan när du drar upp den är kakan fortfarande smetig innuti. Är det ingen smet som följer med har den tagit ihop.

• fjällräven lady

Nu kanske den här tråden är gammal. Men varför vispar man ägg och socker poröst i en kladdkaka? Min mormor sa att varför man vispar ägg och socker är för att få luft=ej kladdig utan mycket luft i kakan. Det är också därför man vänder ned mjölet för att behålla luften och få en Okladdig kaka... varför gör man då så på en kladdkaka? Man skall i en kladdkaka röra ned ingredienserna... Varken vända, vispa eller på något vis få in mer luft än nödvändigt i kakan då man vill åt "kladdigheten". Har jag missuppfattat detta? Min mormor finns nämligen inte längre så jag kan inte fråga henne.. hon äro den stora bakexperten :) (om ja nu förstod henne rätt)

Svar på tråden Bakexperter - se hit! Några standarsfrågor!