Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

TantZ skrev 2010-07-21 08:45:13 följande:
    har fått dom kommentarerna med båda barnen och förväntar mig inget annat av den tredje heller.. värst av allt?  Min MAMMA som säger dom...Skrikandes
    I mitt fall var det mormor, men hon fungerade själsligt som min mamma. Hon menade absolut inget illa. Var bara fast i okunskap.
  • Här och nu
    TantZ skrev 2010-07-21 09:29:32 följande:
    mmm.. min mamma är ju 68 så hon är ju inte direkt purfärsk, men efter att ha fått dränageslangar ur bröstet så borde hon ju ge sig.. men icke då hon har redan börjat.. haha
    Hon har väl hack i skivan då. Köp en ny till henne.
  • Här och nu
    TantZ skrev 2010-07-21 09:58:57 följande:
    hahahaha.. jo om det vore så enkelt.. Glad
    Du får väl bli en likadan papegoja själv med motsatt mantra.
  • Här och nu
    Skogsflickan skrev 2010-07-22 01:39:29 följande:
    Fyfan vad förbannad o ledsen man blir! Idag var jag hos min mamma på besök och där var min ena syster (har tre barn själv). Vi hade inte haft kontakt på 4 år innan pga hennes man som styr henne som en marionettdocka(utländsk mansgris som inte tål att kvinnor har svar på tal så han bestämmer när de ska bli osams och när hon SKA bli sams det har vart så i 14år de varit gifta...), men när jag fick barn så poppa hon upp som gubben i lådan..

Till saken: första gången vi träffas efter 4 år så kommenterar hon att jag inte ammar, att jag inte försökt tillräckligt, att jag inte kunde amma för jag är snittad (hon är själv snittad med två o kunde amma). Jag sa att det är skitsnack...Sen klankade hon ner på allas vikt fast hon själv väger 98 och fortfarande inte gå¨tt ner på 12 år..Jag svarade då att jag gått ner ALLA 6,5kilon jag gått upp + 2 extra men att magen var lite lös o inte konstigt då jag fick barn knappt 2 månader innan..

Idag tar hon min son o bär honom 30minuter efter att han fått mat och han gnällde lite. Då kläcker hon ur sig :" stackars dig, din mamma ger dig inte mat vare sig med flaska eller tutte, men,men det är ju förståeligt hon har ju inga bröst och mjölk finns ju inte för hon valde snitt"...Jag kände det som en örfil i ansiktet och hon VET att jag jättegärna VELAT amma om jag KUNNAT..Så jag svarade: ja det är väl tur det..Min kropp är fortfarande densamma och jag slipper hängtuttar till knäna som ser ut som två dasslock..Samt att till och med i underredet är det oförändrat, skönt för min man så slipper han sladdrandet som det är med andra kvinnor som fött vaginalt (vet att det inte stämmer men blev så förbannad o ledsen)..Så slipper jag oroa mig att han ska titta utåt som andra män tyvärr gör (hennes man har vänstrat flera ggr och hon vet)..

Åh jag kokar fortfarande!
    Jag har inte mycket kontakt med min syster på mildrare variant av det du beskriver. Och jag mår bättre av det.
  • Här och nu
    Ferrari72 skrev 2010-07-24 08:30:38 följande:
    Var på stan häromdagen med min lilla 3-månaders. Flaskmatade henne inne på en galleria på en bänk och ojoj vilka konstiga blickar jag fick, mest av gamla kärringar men oxå av andra mammor. Alltså dom kollade snett på mej, men jag bara log lite hånfullt åt dom. Sen var jag in på apoteket för att köpa värktabletter och då kommer expediten fram till mej och säger: du kan få amma i vårt amningsrum om du vill.... Jag tittade bara på henne och sa :varför skulle jag göra det?? Jag flaskmatar henne. Då tittade hon JÄTTESKUMT på mej. Jävla kärring. INGEN ska lägga sej i att jag flaskmatar min bebis.
    Jag har en idé. Om folk nu stirrar så mycket kan man ju ta inträde!
  • Här och nu
    Sthlmsparlan skrev 2010-07-24 18:30:01 följande:
    Min mamma som sa "Jadu, Helena, jag visste väl att du inte var mogen för det här! Isåfall hade du ansträngt dig mer!". Han slutade helt plötsligt suga och jag gav ersättning lite då och d¨å för jag inte orkade bråka.. Det tyckte visst inte hon var okej. Men dåligt sagt hur som helst..
    Suck! I mitt fall var det inte jag som satte stopp för amningen. Det var min son, men jag fick avsluta amningen efter att han 4 dagar gammal förmedlat till mig att amning var en plåga.
  • Här och nu
    Ceka86 skrev 2010-07-25 11:00:05 följande:
    Varför ska folk har fördomar om flaskbarn?? Det är så irriterande. Dessutom ni som tror att det är för latheten våra barn blir matade med nappflaskor, att det är lättare så så kan dra åt ****.

Det är inte alls lätt. Varje gång jag går hem i från så kan jag inte gå utan modersmjölk pulver, nappflaska och vatten. Efter ha gjort mjölken så måste jag hitta ett ställe där jag kan svalna mjölken... Låter det lätt?? Eller kanske på dottern vaknar på natten och vill ha mat, då måste man upp och koka vatten, sedan svalna lite vatten och sedan göra iordninge mjölken och låta mjölken svalna lite till. Tills man har gjort allt detta vilken tar minst 5 min så har barnet vaknat på riktigt, ja sedan efter bebisen har ättit då måste man se till att den somnar igen.... hade man bröst mjölk ja då e det bara att ta fram tutten och ge mat, dessutom så somnar oftast barnet då vid brösten men det händer jätte sällan att barnet somnar vid flaskan... Så tro mig vi e inte lat. Detta är inte lathet. Det känns som att jag skulle ge allt i världen bara för att ha bröstmjölk o nu har jag inte det.

Jag stor grät när jag upptäckte att jag har ingen bröstmjölk längre.

Varje gång min svägerska ser att jag gör iordning en flaska mjölk säger hon att hon tycker så synd om mig...

Så ni med era åskiter om flaskbarn om hur ni tycker att vi föräldrar är lata elller hur ni påpekar att bröstmjölk är det bästa som finns, tro oss vi vet hur bra bröstmjölk är och vi är inte lata. Vi har inte valt detta själva utan det har bara blivit så. Så tar era åsikter och stoppa upp de någonstans och låt oss vara i fred. Våra barn kommer bli lika inteligienta, smarta, vackra, oslagbara, friska osv.... fast de inte får nån bröstmjölk.

Mitt hjärta går ut till er alla som har flaskbarn och inte bröstbarn..... Kämpa på och skit i allas åskiter om flaskbarn.
    Kan du inte hålla ett tal till nationen också? Skulle verkligen behövas!
  • Här och nu
    Sthlmsparlan skrev 2010-07-25 11:36:58 följande:
    Näe, jag hade ju knappt heller något val, han ville ju för allt i världen inte suga, han bara vred och vände sig och skrek. Sen kom mamma på den fenomenala iden med att pumpa, men man ORKAR inte pumpa fem-sex gånger om dagen i flera månader..eftersom jag inte hade så mycket mjölk kvar var det ju inte bara poffpoff att pumpa utan det var mycket slit och dra i dem för att få ut något=/ Han slutade helt enkelt att suga för att jag nog började producera mindre mjölk och han orkade inte suga så hårt.
    Har man gott om mjölk är det inga större problem att pumpa, men först amma det lilla man har, ägna 30 min att pumpa ut 20 ml o diska en pillig pump o sen ge flaska. Nej, den tiden lägger jag hellre på att gosa med mitt barn.
  • Här och nu
    Sthlmsparlan skrev 2010-07-25 11:36:58 följande:
    Näe, jag hade ju knappt heller något val, han ville ju för allt i världen inte suga, han bara vred och vände sig och skrek. Sen kom mamma på den fenomenala iden med att pumpa, men man ORKAR inte pumpa fem-sex gånger om dagen i flera månader..eftersom jag inte hade så mycket mjölk kvar var det ju inte bara poffpoff att pumpa utan det var mycket slit och dra i dem för att få ut något=/ Han slutade helt enkelt att suga för att jag nog började producera mindre mjölk och han orkade inte suga så hårt.
    Min äldste son är 8 idag o har autism. Ibland undrar jag om hans budskap till mig vid 4 dagars ålder egentligen var: Mamma, jag kan inte amma, fast alla säger att alla kan. För jag har autism. Nu säger jag inte att alla flaskbarn har autism, men det bidrog nog till flaskmatning i vårt fall.
  • Här och nu
    Sthlmsparlan skrev 2010-07-26 10:18:48 följande:
    Det kan nog stämma..!
    Ja, de flesta barn med autism har haft svårt att amma. Inte nån alarmerande skillnad jämfört med vanliga barn, men dock. Jag är glad att jag kunde läsa mitt barns signaler.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar