• Anonym

Lagt bud på hus, gjorde vi fel?

Vi har precis lagt bud på ett radhus i behov av viss renovering. Huset har varit ute sedan i april och det har varit flera visningar men ingen har lagt bud före oss. Utgångspriset är 2,1 milj och vi la 1,8. Mäklaren verkade helt missnöjd med budet och sa bara lite avmätt att han skulle framföra det till säljaren men det lät knappt som om han ville göra det. Var det sååååå dåligt? Känner mig nästan som om jag gjort bort mig. Jag har tittat på liknande radhus i samma område och de har sålts för strax över detta utgångspris men de har varit i bättre skick med ytterläge i området, detta ligger mitt i.

• Svar på tråden Lagt bud på hus, gjorde vi fel?
  • Anonym

När vi sålde vårt senaste hus, fick vi ett bud på 2,3 miljoner. Utgångspriset var 2,75 miljoner och det tänkte vi inte gå under, så vi tog inte alls  budet seriöst utan såg det som ett skambud och mäklaren infomrerade budgivarna om att vi inte antog deras bud. Dom som lade detta budet hade inte en susning om hur marknaden såg ut i området.

En dag senare fick vi ett bud på 2,75 miljoner av en annan familj. Dom var och tittade på huset för tredje gången och vi lät dom förstå att om dom gav oss vad vi ville ha, så skulle vi nöja oss med det. Och dom hintade till oss att om det blev budgivning, så skulle dom inte delta i denna. Dom lade budet hos mäklaren och vi accepterade det.

• Rörmockare
    Anonym skrev 2010-07-15 16:42:29 följande:
    När vi sålde vårt senaste hus, fick vi ett bud på 2,3 miljoner. Utgångspriset var 2,75 miljoner och det tänkte vi inte gå under, så vi tog inte alls  budet seriöst utan såg det som ett skambud och mäklaren infomrerade budgivarna om att vi inte antog deras bud. Dom som lade detta budet hade inte en susning om hur marknaden såg ut i området.

En dag senare fick vi ett bud på 2,75 miljoner av en annan familj. Dom var och tittade på huset för tredje gången och vi lät dom förstå att om dom gav oss vad vi ville ha, så skulle vi nöja oss med det. Och dom hintade till oss att om det blev budgivning, så skulle dom inte delta i denna. Dom lade budet hos mäklaren och vi accepterade det.
    Fattar absolut att ni såg det första budet som ett skämt. Hade vi fått ett bud på som låg flera hundra tusen under utgångspriset när vi sålde hade jag bara skrattat och skämts å budgivarnas vägar.

Som husköpare skall man inte räkna med att kunna köpa något hus under utgångspriset. Som säljare lägger man sig ofta så långt ned man kan tänka sig för att kunna locka fler spekulanter. Sen hoppas man på budgivning. Ibland går priset upp ibland inte. Men bara för det accepterar man knappast ett sådant skambud som det du lagt TS.
  • Anonym

Klart man kan buda UNDER utgångsbudet Utan att skämmas. 
    vilka konstiga kommentarer du får ifrån folk som anser sig veta bäst - och säger att budgivaren får skämmas..?
    hallå vilken verklighet lever ni i?

Allt är ju upp till säljaren och köparen!  Kanske säljaren har lagt sig på ett för högt pris? Kanske sitter nu säljaren i ett läge där han köpt på sig något annat och behöver sälja?

Bud kan man alltid lämna!

själv köpte vi vårat hus för 1,8 när det låg på 2,0 och jag vet att de försökte sälja det under lång tid innan.. då de först gick ut med 2,2 eller 2,3..

Det är väl ändå upp till säljaren att bedömma.

Prisererna har ju gått upp efter detta..då ränta dök precis.  Och som det ser ut nu när ränterna är på väg upp så KOMMER hus priserna att gå ner ..

• Anonym (#31)
    Anonym skrev 2010-07-15 17:44:00 följande:
    Klart man kan buda UNDER utgångsbudet Utan att skämmas. 
    vilka konstiga kommentarer du får ifrån folk som anser sig veta bäst - och säger att budgivaren får skämmas..?
    hallå vilken verklighet lever ni i?

Allt är ju upp till säljaren och köparen!  Kanske säljaren har lagt sig på ett för högt pris? Kanske sitter nu säljaren i ett läge där han köpt på sig något annat och behöver sälja?

Bud kan man alltid lämna!

själv köpte vi vårat hus för 1,8 när det låg på 2,0 och jag vet att de försökte sälja det under lång tid innan.. då de först gick ut med 2,2 eller 2,3..

Det är väl ändå upp till säljaren att bedömma.

Prisererna har ju gått upp efter detta..då ränta dök precis.  Och som det ser ut nu när ränterna är på väg upp så KOMMER hus priserna att gå ner ..
    Det är klart att man kan lägga sig under utgångsbudet men då får man göra sin läxa först, d v s ta reda på vad husen i området gått för, jämföra skicket på husen, jämföra hustyper och kanske just försöka luska reda på i vilken situation säljaren befinner sig i (skilsmässa, köpt nytt hus osv). Det är väldigt intressant hur mycket man kan få en mäklare att berätta om man ställer rätt frågor.

(Det var jag som skrev inlägg #31.)
  • Anonym (Också spekulant)

Vi sålde vår bostadsrätt för något år sen och hade ett utgångspris som var i enlighet med vad övriga bostäder gick ut för i det området vid den tiden. Vår var totalrenoverad vilket få av de övriga objekten var. Vi hade ingen brådska att få det sålt utan sa till mäklaren att vi sålde till det priset om någon lade ett bud. En av budgivarna började med att lägga ett bud på 750´ vilket var 200´ lägre än vad vi hade begärt efter första visningen. Det budet framfördes inte till oss förens nästa bud kom in från en annan spekulant som då la utgångspriset. Den första budgivaren blev förbannad för att inte den andra hoppade på hans pris utan direkt lade ett bud på det priset som vi begärt. När vi fick höra det bestämde vi oss för att sälja till person nummer två oavsett om den andra skulle lägga ett högre bud.

Klart man kan lägga ett lägre bud om bostaden legat ute länge utan att den blivit såld men det finns en risk att säljaren inte har bråttom att bli av med den och kanske tar det som en förolämpning om budet anses vara för lågt. Det är alltid en risk att man inte får en bostad om man inte bjuder det som de begär men är man beredd att avvakta andra objekt så är det inget fel i att resonera som ni. Klipp är aldrig fel att göra!

• Sommarnatt2010

I närheten där vi bor låg det ute ett hus för 3,4 milj ett jätte fint nybyggt, som vi gärna hade köpt. Vi hade inte råd med det så struntade i det, det låg ute ganska länge och sen när det stod i tidningen att det va sålt så hade det gått för 2,4 Kan jag säga att vi blev aningen sura över att vi inte brytt oss mer. För det priset hade vi oxå kunna ge, men trodde ju aldrig att de skulle gå ner 1 milj.

Det är klart man lägger sig under utgångspris sen kanske man är beredd att ge mer men då får man ju haka på i budgivningen. Ni har Verkligen inte gjort fel.

• Anonym

Uppdatering.
    Mäklarens telefon är nu avstängd. Jag pratade nyss med kontoret och enligt sekreteraren så har mäklaren gått på semester och han har inga pågående ärenden inlagda, han har alltså inte fört in vårt bud. Det är nästan så att jag har lust att kontakta säljaren och säga att vi har lagt ett bud, hade tänkt oss att kunna gå upp till 2 milj men nu väljer att titta på annat. De kan ju behöva få upp ögonen för hur deras mäklare arbetar.

• Taurus
    Anonym skrev 2010-07-16 09:11:15 följande:
    Uppdatering.
    Mäklarens telefon är nu avstängd. Jag pratade nyss med kontoret och enligt sekreteraren så har mäklaren gått på semester och han har inga pågående ärenden inlagda, han har alltså inte fört in vårt bud. Det är nästan så att jag har lust att kontakta säljaren och säga att vi har lagt ett bud, hade tänkt oss att kunna gå upp till 2 milj men nu väljer att titta på annat. De kan ju behöva få upp ögonen för hur deras mäklare arbetar.
    Antagligen har mäklaren och säljaren kommit överens om att inte godta skambud. hjälper nog itne att du ringer dom
  • Anonym

Ja, gör det, vad är det för en mäklare, men det är klart, HAN får ju inte så mkt pengar om erat bud ligger under utgångspriset. Stå på er, han har ju gått på semester o inte tagit sitt ansvar för er som spekulanter, o ägarna kanske blir jätteglada för ert bud.LYCKA TILL !

• Anonym
    Taurus skrev 2010-07-16 09:17:59 följande:
    Antagligen har mäklaren och säljaren kommit överens om att inte godta skambud. hjälper nog itne att du ringer dom
    Jag vet inte om det är ett sådant skambud. I vintras såldes ett nyrenoverat radhus med braskamin och inredd vind på samma gata för 1 975 000.
Svar på tråden Lagt bud på hus, gjorde vi fel?