• Anonym

Lagt bud på hus, gjorde vi fel?

Vi har precis lagt bud på ett radhus i behov av viss renovering. Huset har varit ute sedan i april och det har varit flera visningar men ingen har lagt bud före oss. Utgångspriset är 2,1 milj och vi la 1,8. Mäklaren verkade helt missnöjd med budet och sa bara lite avmätt att han skulle framföra det till säljaren men det lät knappt som om han ville göra det. Var det sååååå dåligt? Känner mig nästan som om jag gjort bort mig. Jag har tittat på liknande radhus i samma område och de har sålts för strax över detta utgångspris men de har varit i bättre skick med ytterläge i området, detta ligger mitt i.

• Svar på tråden Lagt bud på hus, gjorde vi fel?
  • Taurus
    Anonym skrev 2010-07-16 09:23:20 följande:
    Jag vet inte om det är ett sådant skambud. I vintras såldes ett nyrenoverat radhus med braskamin och inredd vind på samma gata för 1 975 000.
    ja men de har ju begärt mer och då anser dom nog att allt under är skambud
    Anonym skrev 2010-07-16 09:19:25 följande:
    Ja, gör det, vad är det för en mäklare, men det är klart, HAN får ju inte så mkt pengar om erat bud ligger under utgångspriset. Stå på er, han har ju gått på semester o inte tagit sitt ansvar för er som spekulanter, o ägarna kanske blir jätteglada för ert bud.LYCKA TILL !
    även säljarna får ju mindre
  • Anonym
    Taurus skrev 2010-07-16 09:24:30 följande:
    Ja, gör det, vad är det för en mäklare, men det är klart, HAN får ju inte så mkt pengar om erat bud ligger under utgångspriset. Stå på er, han har ju gått på semester o inte tagit sitt ansvar för er som spekulanter, o ägarna kanske blir jätteglada för ert bud.LYCKA TILL !
    Ja, de får gärna tycka att det är ett skambud. Husen brukar vara lättsålda här och detta har varit ute i 4 månader utan några officiellt lagda bud. Det får tala sitt eget tydliga språk.
  • Anonym
    Taurus skrev 2010-07-16 09:24:30 följande:
    Jodå, det förstår jag, men har dom inte fått ngt bud alls, sedan April o ränteläget är på väg uppåt, så kanske dom skulle bli glada för det budet, men visst, jag förstår din tanke.
  • Pulp

Mäklaren låter ju ganska oseriös! Låt det vara under sommaren. Ni kan ju ha koll på huset för att se om det är nya visningar till hösten. Jag gissar att de kanske vill försöka få ut mer, men om de inte har några bud så måste de väl sälja förr eller senare!

Det är kanske ett trick från mäklaren, just för att få upp erat bud. Men då ni kan vänta så skulle jag i alla fall ha avvaktat!

• Anonym (Utbildad mäklare)

När en mäklare går på semester bör han rimligtvis lämna över sina pågående ärenden till annan mäklare. Alla bud ska redovisas för säljaren (om inte, som någon skrev säljaren sagt ifrån att inget under utgångspris mottas).

Sen brukar faktiskt mäklare ha MER att göra på sommaren, fler som har semester och har tid att gå på visningar och fler säljare som vill visa upp sina fina (?) trädgårdar och fler som blir intresserade av sommarstugor osv.

Sen är det bara att beklaga att vissa mäklare beter sig illa. Min uppfattning är att det ofta är de som är "gamla i gamet" som har tappat passionen och intresset för sitt yrke (dessa har inte heller samma långa utbildning).

Jag anser vidare att marknaden sätter priserna och man kan inte bara "begära" ett visst pris. Finns det inga andra än er som vill ha det där huset så är ju marknadspriset 1,8milj. Sen är det ju upp till säljaren hur angelägna de är att bli av med fastigheten.

Lycka till, med detta eller annat hus! Och hoppas ni stöter på trevligare mäklare i framtiden.

• Anonym (R)

Om jag vore er skulle jag absolut kontakta säljaren. OM nu säljaren och mäklaren kommit överens om en lägsta nivå så är det ju inte så jla svårt för mäklaren att informera om det när han/hon får ett bud som är under det. Man är ju oxå skyldig som mäklare att framföra alla bud till säljaren. Sen är det upp till säljaren att tacka ja, nej eller förhandla vidare. Verkar vara en riktigt dålig mäklare och jag tycker synd om säljarna som skrivit med honom.

• Musetti
    Anonym (R) skrev 2010-07-16 18:12:16 följande:
    Om jag vore er skulle jag absolut kontakta säljaren. OM nu säljaren och mäklaren kommit överens om en lägsta nivå så är det ju inte så jla svårt för mäklaren att informera om det när han/hon får ett bud som är under det. Man är ju oxå skyldig som mäklare att framföra alla bud till säljaren. Sen är det upp till säljaren att tacka ja, nej eller förhandla vidare. Verkar vara en riktigt dålig mäklare och jag tycker synd om säljarna som skrivit med honom.
    Håller helt med, vad har ni att förlora på att kontakta säljaren personligen? Det värsta som kan hända är att ni får ett nej i detta skede (med detta bud). 

Den enda part som skulle kunna förlora på det är mäklaren. Om jag sålt ett hus och blivit kontaktad av en säljare som försökt få kontakt med mäklaren utan att lyckas, hade jag entledigat mäklaren från dennes uppdrag. Det är alltid säljaren som bestämmer vem han/hon säljer till, inte mäklaren.
  • Anonym (villa)

Vi köpte vårt hus i december 2008 och vi prutade ner vårt hus några hundratusen under utgångsbudet (från 1,4 till 1,15). Ser inget konstigt med det. Den som vill sälja vill sälja så dyrt som möjligt och den som vill köpa vill köpa så billigt som möjligt...

• Anonym (R)
    Musetti skrev 2010-07-16 18:29:07 följande:
    Håller helt med, vad har ni att förlora på att kontakta säljaren personligen? Det värsta som kan hända är att ni får ett nej i detta skede (med detta bud). 

Den enda part som skulle kunna förlora på det är mäklaren. Om jag sålt ett hus och blivit kontaktad av en säljare som försökt få kontakt med mäklaren utan att lyckas, hade jag entledigat mäklaren från dennes uppdrag. Det är alltid säljaren som bestämmer vem han/hon säljer till, inte mäklaren.
    Fast då måste man se till att bryta kontraktet på ngt sätt. De är ju oftast formulerade så att man är förpliktigad att sälja via den mäklaren under en tidsbegränsad period, ofta 3 månader. Å andra sidan så om huset varit ute till försäljning i fyra månader så kanske de helt enkelt bara traglar vidare och kan bryta samarbetet.
  • Anonym

Det var väl inget skambud. Om huset inte är sålt så har de väl inte fått några bättre bud. Min pappa köpte sitt hus för ca 500 000 under utgångspriset.  Skulle personligen aldrig bjuda utgångspriset som första budgivare, vill självklart försöka få det billigare om det är möjligt.

• Musetti
    Anonym (R) skrev 2010-07-16 19:56:19 följande:
    Fast då måste man se till att bryta kontraktet på ngt sätt. De är ju oftast formulerade så att man är förpliktigad att sälja via den mäklaren under en tidsbegränsad period, ofta 3 månader. Å andra sidan så om huset varit ute till försäljning i fyra månader så kanske de helt enkelt bara traglar vidare och kan bryta samarbetet.
    Absolut, det beror på hur avtalet är skrivet. För min del skulle jag aldrig skriva ett avtal där mäklaren hade tidsobegränsad förfoganderätt att sälja mitt objekt. Oavsett, sköter inte mäklaren det uppdrag man givit denna så  ska man avsluta avtalet. 
  • Lavish

Dålig stil av mäklaren tycker jag. Han verkar ju inte direkt vara överhopad av arbete från alla intresserade köpare som söker kontakt för detta objektet. Om det nu är så att han vet på förhand att budet inte är intressant för säljaren hade han väl kunnat ha trevligheten att berätta det för er istället för att gå på semester utan att meddela.

• Anonym (Utbildad mäklare)

Bara för att du har ett avtal med en mäklare i tex 3 månader betyder det inte att du måste sälja via denne. Däremot betyder det allt som oftast att mäklaren har rätt till provision trots att köparen och säljaren har kommit överens utan att mäklaren är inblandad.

Svar på tråden Lagt bud på hus, gjorde vi fel?