• MrsQuitaz

3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!

Hej,

Min 3,5 månader gamla son vägrar ta flaskan. jag har försökt med olika nappar och med olika ersättning men inget fungerar. jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag kan göra för att få honom att ta den.

ps: anledningen till att jag vill ge ersättning är att min mjölk inte räcker till och att ständigt skriker av hunger trots ammning varje timme. Jag har intensivammat men det har inte hjälpt. Bvc har noterat viktnedgång, han följer inte längre sin kurva och hon har sagt att vi ska börja med ersättning som tillägg.

tack på förhand =)

• Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!
  • MrsQuitaz
    EliLeoMa skrev 2010-07-27 09:44:05 följande:
    Ingenting funkade för oss heller med tösen. Efter mer än två månaders tjurande fix vi tipset att prova NUK flaskan. Och hon tog den! Vi har den bruna nappen till flaskan. Den är väldigt mjuk och likar mer ett bröst än andra flaskor. Botten på gummidelen (alltså det som ligger mot barnets läppar när barnet har sugdelen i munnen) är mycket bredare och större (och mjukare) än på många andra flaskor!

Ett annat tips vi fått som aldrig provades är att mamman ska hålla sig borta den dag och/natt man vill införa flaska, så att alternativet att amma inte finns.
    den flaskan låter som en jag letat efter men inte funnit. jag ammade med ammningsnapp och ville då ha en flaska som var bredare nertill så att barnet skulle känna flasknappen mot kinderna nästan. vi hittande ingen sådan men nu har det ändå gått bra med MAMs flaska.

vår lille noah skrek och grät inte speciellt mycket igår och inatt blev det inget skrik alls. efter att ha provat och gett upp flera gånger är mitt tips att hålla barnet nära, gosa och leka och försöka glömma hungern så att man slipper gråt och skrik. att jag (mamma) försvann gjorde det hela jobbigare för min son, han vill vara nära mig. då beslutade vi för att JAG och ingen annan skulle sköta det och till slut så gick det! nu säger jag inte att det kanske håller för oss, håller dock tummar och tår, men detta är iaff vad vi gjorde.

en annan sak jag gjorde var att jag höll i flaskan med ena handen och la mitt pekfinger på hans kind och tryckte till lite, så att munnen skulle puta. jag höll hans hand med den andra handen.
  • Bambusa

vad jag hört dom som ger ersättning så har dom fått tips att tillsätta olja i ersättningen om barnet har problem med hård mage eller sover dåligt, då extra fett ger bättre mättnad =bättre sömn..  jag helammade och hade gröddmjölk så ja har inte varit i den sitsen själv.. dock blev dottern förstoppad så fort vi började med smakisar och därför inte ammade lika mkt längre..  men de vände helt vid 11månader, då hon bliv jätte lös istället.. nå fortfarande ganska lös,19månader gamal..

• narie24

Tipsen vi fick:

Testa olika nappar Pappan ger i början (barnet känner inte lukten av bröstmjölk/mamma) Blanda ut med bröstmjölk och sen fasa ut Prova vid olika tillfällen/olika trött o hungrig Blanda i litelite vaniljsocker, och fasa ut. 
  • Blomma 83

Skulle prova ikväll igen med flaskan. Bara testa så att jag kan peppa upp mig rejält inför den kommande kampen... Var länge sedan vi provade nu.
    Han har sånt enormt sugbegär att det inte är klokt. Inget funkar. Varken napp, tumme eller snutte. Han försöker och försöker med allt men han "suger" liksom inte. Blir ofta frustrerad.
    Tog fram flaskan och han är så ivrig att suga på den men gör inte rätt. Han suger kanske vart 6:e sug så han vet att det kommer något, resten tuggar han och håller på. Varför förstår han inte???  Han är inte arg o ledsen utan tvärtom. Det är ju så nära känns det som. SUCK.............

• Bambusa
    Blomma 83 skrev 2010-07-27 21:11:55 följande:
    Skulle prova ikväll igen med flaskan. Bara testa så att jag kan peppa upp mig rejält inför den kommande kampen... Var länge sedan vi provade nu.
    Han har sånt enormt sugbegär att det inte är klokt. Inget funkar. Varken napp, tumme eller snutte. Han försöker och försöker med allt men han "suger" liksom inte. Blir ofta frustrerad.
    Tog fram flaskan och han är så ivrig att suga på den men gör inte rätt. Han suger kanske vart 6:e sug så han vet att det kommer något, resten tuggar han och håller på. Varför förstår han inte???  Han är inte arg o ledsen utan tvärtom. Det är ju så nära känns det som. SUCK.............
    vet inte hur gammal din son är, men pipmugg då?? då rinner de ju redan så då ska han bara svälja.. min dotter dricker bara vällingen ur mugg,flaskan biter hon på,men gillar å dricka vatten och babydryck ur flaska..
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-27 21:11:55 följande:
    men är han hungrig när ni testar? kanske var han inte sådär hungrig att det var värt att kämpa?
    jag passade på att flaskmata när lilleman är för trött för att protestera. med det menar jag att han inte ätit på länge (inte skrikit heller dock) och hans energi är låg. då tog han flaskan.
    jag har inte gett honom bröstet på 2 dygn nu =)
  • Blomma 83
    Bambusa skrev 2010-07-27 23:42:56 följande:
    vet inte hur gammal din son är, men pipmugg då?? då rinner de ju redan så då ska han bara svälja.. min dotter dricker bara vällingen ur mugg,flaskan biter hon på,men gillar å dricka vatten och babydryck ur flaska..
     Han är 3 ½ månad. Provade med större hål i nappen och då fick han i sig 50 ml men det var ju för att det rann i honom. Han låg på rygg i sängen. Jag vill ju att han ska suga i sig. Har provat pipmugg men det gick inte. Den var lite stor och hård tyckte han...
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-28 00:38:18 följande:
    men är han hungrig när ni testar? kanske var han inte sådär hungrig att det var värt att kämpa?
    jag passade på att flaskmata när lilleman är för trött för att protestera. med det menar jag att han inte ätit på länge (inte skrikit heller dock) och hans energi är låg. då tog han flaskan.
    jag har inte gett honom bröstet på 2 dygn nu =)
    Han är hungrig. Verkligen. Och väldigt ivrig, han vill ju men hur ska jag göra undrar han....Idag is the big day. Vi ska ha en konfdlikt ang flaskätning, lilleman och jag.... Håller tummar och tår!!!!!!!!
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-28 08:32:14 följande:
    Han är hungrig. Verkligen. Och väldigt ivrig, han vill ju men hur ska jag göra undrar han....Idag is the big day. Vi ska ha en konfdlikt ang flaskätning, lilleman och jag.... Håller tummar och tår!!!!!!!!
    håller tummar och tår för att ni ska fixa det tillsammans =). jag tror ditt barn känner av om du är bestämd och inte velar. kanske var det just min bestämdhet som fick honom att till slut ta flaskan.
  • EliLeoMa
    MrsQuitaz skrev 2010-07-27 09:55:31 följande:
    den flaskan låter som en jag letat efter men inte funnit. jag ammade med ammningsnapp och ville då ha en flaska som var bredare nertill så att barnet skulle känna flasknappen mot kinderna nästan. vi hittande ingen sådan men nu har det ändå gått bra med MAMs flaska.

vår lille noah skrek och grät inte speciellt mycket igår och inatt blev det inget skrik alls. efter att ha provat och gett upp flera gånger är mitt tips att hålla barnet nära, gosa och leka och försöka glömma hungern så att man slipper gråt och skrik. att jag (mamma) försvann gjorde det hela jobbigare för min son, han vill vara nära mig. då beslutade vi för att JAG och ingen annan skulle sköta det och till slut så gick det! nu säger jag inte att det kanske håller för oss, håller dock tummar och tår, men detta är iaff vad vi gjorde.

en annan sak jag gjorde var att jag höll i flaskan med ena handen och la mitt pekfinger på hans kind och tryckte till lite, så att munnen skulle puta. jag höll hans hand med den andra handen.
    Ja den funkar superbra!

Va skönt för er att det börjar gå bättre! Lycka till i fortsättningen med :)
Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!