• MrsQuitaz

3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!

Hej,

Min 3,5 månader gamla son vägrar ta flaskan. jag har försökt med olika nappar och med olika ersättning men inget fungerar. jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag kan göra för att få honom att ta den.

ps: anledningen till att jag vill ge ersättning är att min mjölk inte räcker till och att ständigt skriker av hunger trots ammning varje timme. Jag har intensivammat men det har inte hjälpt. Bvc har noterat viktnedgång, han följer inte längre sin kurva och hon har sagt att vi ska börja med ersättning som tillägg.

tack på förhand =)

• Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!
  • Bambusa

hm,funkade den inte, skumt, ja provade den innan, men de är en softcup från medela,  som en flaska med en mjuk skedliknande ska istllet för napp,  du kan ju söka på: "SoftCup Avancerad matningssked" sån ska ja köpa till nästa barn innan födseln, va skitdrygt och ge vanlig kopp ju.. hon fick lågt blodsocker innan mjölken hann rinna till helt,så ja pumpa och gav kopp efter amning ibörjan, för hon orkade inte suga så länge och gick ner för mkt..  men ja tycker de låter bra med katrinplommonens effekt, en gång om dan låter bra.. så länge han inte verkar få ont i magen av nått.. då får man ju avbryta just den smaken ett tag..

• MrsQuitaz
    Bambusa skrev 2010-07-25 22:15:47 följande:
    hm,funkade den inte, skumt, ja provade den innan, men de är en softcup från medela,  som en flaska med en mjuk skedliknande ska istllet för napp,  du kan ju söka på: "SoftCup Avancerad matningssked" sån ska ja köpa till nästa barn innan födseln, va skitdrygt och ge vanlig kopp ju.. hon fick lågt blodsocker innan mjölken hann rinna till helt,så ja pumpa och gav kopp efter amning ibörjan, för hon orkade inte suga så länge och gick ner för mkt..  men ja tycker de låter bra med katrinplommonens effekt, en gång om dan låter bra.. så länge han inte verkar få ont i magen av nått.. då får man ju avbryta just den smaken ett tag..
    tack för tipset, jag åker nog förbi en babyaffär och känner lite på den =)
  • Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-25 21:56:49 följande:
    oj tre timmar med skrik??
    vi fick honom att ta flaskan (mam) en gång och då hade jag ammat honom vid 12, vid 14 tiden blev han lite kinkig och gnällde men jag bar runt på honom och försökte med flaska. han ville inte ha den men han grät inte utan spottade och såg allmänt sur ut. jag försökte få honom att ta den en timme ungefär men han vägrade så jag gav upp. vid 16 tiden skulle vi iväg och i bilen när han var lagom trött och gnällig så försökte jag igen. då tog han den! allt detta gick alltså utan skrik och gråt men som sagt så var det den enda gången han tog flaskan. alla gånger efter et har han varit hysterisk så vi gett upp efter max 1 timme. (han har då inte gråtit så länge utan vi har försökt göra honom nöjd med annat för att undvika hans hunger)
    ja, det är lång tid men ett barn klarar 5 timmar utan mat om det skulle vara så. Det gäller bara att inte ge sig... hur nu jag ska klara det är frågan...???
    När det gäller envisa barn så gäller det att vara ännu envisare. Låter ju hur enkelt som helst ju...=)
    Tillslut så är dom så hungriga att dom inte har något alternativ och tar flaskan, men man måste nog vara mogen för att orka stå ut. 
  • MrsQuitaz

idag har noah inte fått tutte alls. natten till idag var hemskt och han åt mest hela tiden. mätt var han aldrig och flaska ville han inte ha. i morse bestämde jag mig för att sluta amma helt. Jag ammade inte honom på morgonen utan erbjöd flaska, han ratade den precis som jag misstänkt. runt klockan 11 var han så hungrig att han skrek och skrek, jag tröstade honom och erbjöd flaska hela tiden. Han ville inte ta den och somnade ganska nöjd i min famn. När han efter 3 timmars sömn vaknat så fick han i sig lite ersättning men det var ingen större mäng att prata om. jag gav honom då gröt och ersättning med kopp och sked. klockan 18 var han återigen hungrig och jag erbjöd flaskan men han vägrade och gnällde och smågrät till kl 20 då jag fick i honom 90 ml med flaska. när vi kom hem pumpade jag ur mina bröst och fick ihop 60ml till som han också drack.
    jag hoppas natten blir bra och jag hoppas att han fortsätter ta flaskan. jag hoppas jag inte ger vika under natten och imorgon, det har varit en ganska tuff dag!

• Bambusa

bra att du pumpar lite, så du inte får mjölkstockning, inte skojj..  hoppas den här natten blir bättre!!  kan föresten vara bra att tillsätta lite extra fett för magen (och sömnen om man ger på kvällen)

• MrsQuitaz

natten har gått galant!! han vaknade runt 01 och fick då en flaska som han drack upp. klockan 5  pumpade jag och gav och det drack han med. han verkar nöjd och glad och jag mår så mycket bättre!! jag hoppas verkligen att det håller i sig och att han ska vänja sig mer vid flaskan. jag kommer pumpa 2 ggr per dag och ge det som kommer ut. det är inte mycket och det ser rätt blaskigt ut men han ska få det ändå.

n21: ska jag tillsätta matolja i ersättningen?

• Blomma 83
    MrsQuitaz skrev 2010-07-27 07:33:45 följande:
    natten har gått galant!! han vaknade runt 01 och fick då en flaska som han drack upp. klockan 5  pumpade jag och gav och det drack han med. han verkar nöjd och glad och jag mår så mycket bättre!! jag hoppas verkligen att det håller i sig och att han ska vänja sig mer vid flaskan. jag kommer pumpa 2 ggr per dag och ge det som kommer ut. det är inte mycket och det ser rätt blaskigt ut men han ska få det ändå.

n21: ska jag tillsätta matolja i ersättningen?
    Gud vilken lycka!!! Nu måste jag oxå ta tag i det hela. Vill veta om det håller i sig med flaskan för er...!!!
  • MrsQuitaz
    Blomma 83 skrev 2010-07-27 08:46:31 följande:
    Gud vilken lycka!!! Nu måste jag oxå ta tag i det hela. Vill veta om det håller i sig med flaskan för er...!!!
    ja det är underbart!! Han tog flaskan igen för en liten stund sen, jag märker verkligen skillnad på mättnaden när det gäller ersättning och min mjölk. när jag pumpat och gett honom vill han ha mer efter bara någon timme. men med ersättningen går det ca 4 timmar, skillnad!!! jag hoppas innerligt att det håller i sig nu!

jag hoppas det går bra för er, vilken flaska har ni tänkt använda?
  • EliLeoMa

Ingenting funkade för oss heller med tösen. Efter mer än två månaders tjurande fix vi tipset att prova NUK flaskan. Och hon tog den! Vi har den bruna nappen till flaskan. Den är väldigt mjuk och likar mer ett bröst än andra flaskor. Botten på gummidelen (alltså det som ligger mot barnets läppar när barnet har sugdelen i munnen) är mycket bredare och större (och mjukare) än på många andra flaskor!

Ett annat tips vi fått som aldrig provades är att mamman ska hålla sig borta den dag och/natt man vill införa flaska, så att alternativet att amma inte finns.

Svar på tråden 3,5 månaders vägrar ta flaska med ersättning. Tips och råd efterfrågas!