• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:30:52 följande:
    . Så skaffa barnvakt eller - bättre -  åter till dr för att få en insomnings-tablett utskriven, typ Propavan. Den kan man ha som vid behov, är ingen risk att man vaknar dagen efter och inte minns något. Inte heller blir kroppen beroende av den.
    Oj, jag har sett det som att Propavan är starkare än insomningstabletter jag.
    Trodde jag.
  • saltabanditen
    windfalls skrev 2010-07-18 00:20:29 följande:
    Okej, men det känns ju skönt att höra =) 

Jo jag är ensamstående så tänkte att mor min får sova här första natten, men då kom jag o tänka på att tänk om dottern inte vaknar nå den natten, hehe då vet jag ju i alla fall inte om jag vaknar.

Ni som har tagit dom här tabletterna, hur mår ni dagen efter? Och ifall ni har fått avbruten sömn under natten när ni tagit tabletten har ni varit som lik dagen efter då? 
    Jag mådde riktigt skit men tror att det berodde på uppdämt sömnbehov och sovchock snarare än tabletterna.
    Men annars när det stabiliserat sig så mådde jag som vanligt.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Tifastar
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:42:22 följande:
    Oj, jag har sett det som att Propavan är starkare än insomningstabletter jag.
    Trodde jag.
    Propavan är starkare... det är ingen insomningstablett utan den håller dig sovandes heeela natten.
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 00:40:17 följande:
    Zolpidem är ungefär samma som Stilnoct, ganska "snälla" saker så att säga
    Okej. Stilnoct har jag tagit, för ca 13 år sen. Nej, de var inte så roliga.
    Jag tycker de var en riktig skrämmande upplevelse i början. Sen tog jag dem under någon höst.
    Sen aldrig sen dess.
  • Smileycat
    Zaria skrev 2010-07-18 00:40:17 följande:
    Zolpidem är ungefär samma som Stilnoct, ganska "snälla" saker så att säga
    nja.. de är "snälla" ja, men inte om du har de där minnessvackorna..
    tänk dig att du och din partner pratar och det kommer upp ngt om sexet under natten men som du inte kommer ihåg ett skit av.. det är ganska läskigt..
    du tror du tagit tabetten och gått och lagt dig och sedan sovit tills du gått upp, det visar sig att ni har sex "som vanligt", du går på toa och sen ut o tar en cigg efter.. dricker lite vatten och går och lägger dig igen? eller att du stått och gjort mat och ätit en stor avancerat "middag" mitt i natten, du ser bara all dick o resterna men fattar ingenting?
    Det är det värsta med dessa pills..
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sublime

Zolpidem eller stilnoct, när jag inte kan sova tar jag 20mg, har aldrig haft svårt att vakna av dom.
    Fast är du inte van så ta inte mer än 5mg men det är mer en avslappningtablett än något annat. Börjar man ha insomnia så går tankarna bara runt och ju mer man tror att man inte ska få sova desto mer orolig blir man.
    Vad tabletterna gör är att dom får dig att slappna av och bli lite slö, mao oron släpper och tar man en sån liten dos så släpper även den känslan efter 4 timmar.

Fast ät inget efter att du tagit dom, jag vet inte varför men allt verkar smaka konstigt om man tagit en tablett.
    Är det zimovane däremot, en annan sorts sömntablett så får man en rent ut sagt äcklig smak i munnen dagen efter.
    Ja det är min erfarenhet ialla fall, sov gott.

• Smileycat
    Tifastar skrev 2010-07-18 00:45:42 följande:
    Propavan är starkare... det är ingen insomningstablett utan den håller dig sovandes heeela natten.
    visst det är en tablett som håller dig sovande, det är svårare att vakna upp osv. MEN de är inte beroende frakallande som stilnoct/zolpidem, Proppisar kan man äta som gravid osv. oxå så "Mildar" på så sätt..
    Lergigan är dock det "mildaste", det kan du även ta som gravid men man får inte lika "bakis-huvudvärk" som av propavan..
    (Har både propavan och stilnoct samtidigt för att sova nu i vssa perioder..)
    (¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Suck och suck

I så fall kan konstateras att det finns mildare tabletter att pröva, för ts.
    Konstigt att din husläkare inte ville pröva med mildare tabletter för din del ts? När du är orolig och så. Och inte heller har testat tabletter.
    Det är ju obehagligt att reagera så pass starkt, som man kan göra av starkare piller.
    Även om man frångår aspekten att du har ditt barn att tänka på, menar jag att du kan bli obehagligt däckad på ett sätt som du inte mår bra av.

• Zaria
    Smileycat skrev 2010-07-18 00:47:44 följande:
    nja.. de är "snälla" ja, men inte om du har de där minnessvackorna..
    tänk dig att du och din partner pratar och det kommer upp ngt om sexet under natten men som du inte kommer ihåg ett skit av.. det är ganska läskigt..
    du tror du tagit tabetten och gått och lagt dig och sedan sovit tills du gått upp, det visar sig att ni har sex "som vanligt", du går på toa och sen ut o tar en cigg efter.. dricker lite vatten och går och lägger dig igen? eller att du stått och gjort mat och ätit en stor avancerat "middag" mitt i natten, du ser bara all dick o resterna men fattar ingenting?
    Det är det värsta med dessa pills..
    jag vet, det är en biverkan som inte är rolig, gissar dett det står något om det i förpackningen, för fortfarande räknas de som en mildare medicin.
Svar på tråden Insomningstabletter