• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • Zaria
    a75nnna skrev 2010-07-18 01:37:24 följande:
    äsch, du hann före, nu fick ju inte min pik alls samma verkan
    Jag har faktiskt inte tagit någon tablett idag så *spark på smalbenet*...hehe
  • Sublime

ouch!Gråter

Inte så hårt, DET är inte roligt allsGråter

• Sublime
    a75nnna skrev 2010-07-18 01:40:42 följande:
    ouch!Gråter

Inte så hårt, DET är inte roligt allsGråter
    Det gör ju ONT! Gråter
  • Zaria
    a75nnna skrev 2010-07-18 01:41:17 följande:
    Det gör ju ONT! Gråter
    Då vaknar du ju, och kan också ta en insomningstablett =)
  • Sublime
    Zaria skrev 2010-07-18 01:42:26 följande:
    Då vaknar du ju, och kan också ta en insomningstablett =)
    mums
  • Suck och suck

För att krångla till det nu ytterligare, i utredningen om medicinen. Råkade googla om Stilnoct,
    och såg då att folk ser den som insomningstablett också.
    Vilket ju ts sa i början.
    Men här sägs det då att det är skillnad på dem? Jag har ju också sett dem som olika.
    Men det kanske är "gradskillnad" vi pratar om då, mellan Stilnoct/Zopidiem och Imovane/Zopiklon? (Det var någon som tyckte folk var riktiga nötter inte sa insomningstablett om Stilnoct.)

• Zaria
    a75nnna skrev 2010-07-18 01:44:25 följande:
    mums
    Smakar godis =)
  • Sublime
    Suck och suck skrev 2010-07-18 01:44:47 följande:
    För att krångla till det nu ytterligare, i utredningen om medicinen. Råkade googla om Stilnoct,
    och såg då att folk ser den som insomningstablett också.
    Vilket ju ts sa i början.
    Men här sägs det då att det är skillnad på dem? Jag har ju också sett dem som olika.
    Men det kanske är "gradskillnad" vi pratar om då, mellan Stilnoct/Zopidiem och Imovane/Zopiklon? (Det var någon som tyckte folk var riktiga nötter inte sa insomningstablett om Stilnoct.)
    Stilnoct är lugnt en insomningstablett, snusar så gott om jag tagit den men den slår oftast inte ut en människa totalt. Som någon annan skrev, minnet försämras oerhört om inte totalt fast jag somnar inte av den längre men den får mig att slappna av.
  • Wonder of wonders

TS

Har ätit både zolpidem och propavan.

Zolpidem hjälper en att somna in och har inget med sömnkvalitén att göra. Har vaknat ett par gånger under natten trotts att jag tagit tabletten. Är inte svårt att vakna och man fungerar helt ok dagen efter. Risk för beroende av tabletterna finns.

Propavan ger bättre sömnkvalité, dock kan det ta tid att somna in. Därför rekommenderas det att man tar det ca. 2 timmar innan läggdags. Med propavan sover man som en stock, dock är det jätte svårt att stiga upp ur sängen på morgonen. Man är som bakfull, kände mig dåsig och tung. Tod tid innan jag kunde ta mig ur sängen. Ingen större risk för att bli beroende av tabletterna finns.

Har du svårt att somna så är det ingen fara att ta Zolpidem, tror att du ändå kommer vakna om du hör ditt barn. Annars kan din mamma sova hos dig ett par nätter i rad ifall ditt barn inte skulle vakna under den första natten. Så har du mer kött på benen om hur tabletterna fungerar för dig.

• Suck och suck

Hm, man kanske skulle starta "Vi som inte kan sova"-tråd. .
    har startat sånt förr.
    Men sen blir det ett dilemma att sitta i såna trådar om målet är sängen.
    Men visst har man ett behov, av likasinnade, i samma sits.

Svar på tråden Insomningstabletter