• windfalls

Insomningstabletter

Har under en längre tid haft jätte svårt att somna in på kvällarna, mycket pga att jag mår ganska psykiskt dåligt. Jag ligger och grubblar, tänker och funderar.
    Blev misshandlad av min dotters pappa i slutet av graviditeten och håller nu på att bearbeta allt så det är mycket som kommer tillbaka nu.
    Hur som helst så kontaktade jag min husläkare och han skrev ut insomningstabletter (Zolpidem Sandoz). Nu har dom legat i mitt medicin skåp i ca en månad och jag har fortfarande inte vågat ta dom. Är livrädd för att jag inte ska vakna ifall dottern min vaknar. Så därför undrar jag om det är någon annan som ätit liknande piller som vet om man vaknar lätt eller om man sover tungt som en sten? Läkaren kunde inte svara på det utan han menade att det va olika från person till person.

Jätte tacksam för svar!!

// En trött jävel ;) 

• Svar på tråden Insomningstabletter
  • Sublime
    här sitter vi hela högen och pratar om insomningstabletter mitt i natten.

Alla som har tagit en räcker upp en hand!
  • Zaria
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:46:47 följande:
    Okej. Stilnoct har jag tagit, för ca 13 år sen. Nej, de var inte så roliga.
    Jag tycker de var en riktig skrämmande upplevelse i början. Sen tog jag dem under någon höst.
    Sen aldrig sen dess.
    Finns mycket "läskiga" biverkningar på dem...dock är de snälla för mig som jobbar på psyket och delar ut doser för att döda en häst varje dag...på gott och ont.

men visst finns det riktigt otäcka biverkningar på dessa, därav att man ofta bara får ett fåtal i början
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:53:35 följande:
    I så fall kan konstateras att det finns mildare tabletter att pröva, för ts.
    Konstigt att din husläkare inte ville pröva med mildare tabletter för din del ts? När du är orolig och så. Och inte heller har testat tabletter.
    Det är ju obehagligt att reagera så pass starkt, som man kan göra av starkare piller.
    Även om man frångår aspekten att du har ditt barn att tänka på, menar jag att du kan bli obehagligt däckad på ett sätt som du inte mår bra av.
    Fast samtidigt så ska du inte fråga oss.
    Kanske läkaren har gjort bedömningen att du behöver just Zolpidem.
    Läkaren har ju ändå bedömt just dig.
  • ami
    Tifastar skrev 2010-07-18 00:45:42 följande:
    Propavan är starkare... det är ingen insomningstablett utan den håller dig sovandes heeela natten.
    Propavan är INTE "starkare".
    Inte ens samma verksamma substans i, så går ju inte att jämföra styrkan.. Propavan får dig INTE däckad, pga att de EJ stör det naturliga sömnmönstret. (Till skillnad från de övr läkemedlen som diskuterats här). Är med andra ord ett läkemedel som i mina ögon skulle passa TS mycket bra som ensamstående med små barn.
  • Suck och suck
    a75nnna skrev 2010-07-18 00:56:08 följande:
    här sitter vi hela högen och pratar om insomningstabletter mitt i natten.

Alla som har tagit en räcker upp en hand!
    Exakt vad jag tänkte på.
    Jag mår inte så bra idag,
    har varit orolig och ledsen för saker.
    Nu har jag tagit en Lergigan.
    (Fast då märker vi ju här hur mycket skruv den tar )
  • Suck och suck
    ami skrev 2010-07-18 00:57:39 följande:
    Propavan är INTE "starkare".
    Inte ens samma verksamma substans i, så går ju inte att jämföra styrkan.. Propavan får dig INTE däckad, pga att de EJ stör det naturliga sömnmönstret. (Till skillnad från de övr läkemedlen som diskuterats här). Är med andra ord ett läkemedel som i mina ögon skulle passa TS mycket bra som ensamstående med små barn.
    Vi pratade om att den kanske var starkare än Imovane. Propavan. Inte starkare än Zolpidem.
  • Sublime
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:58:37 följande:
    Exakt vad jag tänkte på.
    Jag mår inte så bra idag,
    har varit orolig och ledsen för saker.
    Nu har jag tagit en Lergigan.
    (Fast då märker vi ju här hur mycket skruv den tar )
    gråter av skratt eller om det är sömnlöshet, vet inte vilket, känns som det är försent att ta dom nu.
  • Suck och suck
    Zaria skrev 2010-07-18 00:56:37 följande:
    Finns mycket "läskiga" biverkningar på dem...dock är de snälla för mig som jobbar på psyket och delar ut doser för att döda en häst varje dag...på gott och ont.

Oj, behöver man ta lugnande själv då, när man jobbar på psyket? Det var ju lite motsägelsefullt.
    Och att man blir så avtrubbad av alla tyngre droger som man ger till patienter, så man ser andra "lättare droger" som milda (fast det är de ju inte).
  • Sublime
    Suck och suck skrev 2010-07-18 01:04:18 följande:

Oj, behöver man ta lugnande själv då, när man jobbar på psyket? Det var ju lite motsägelsefullt.
    Och att man blir så avtrubbad av alla tyngre droger som man ger till patienter, så man ser andra "lättare droger" som milda (fast det är de ju inte).
    sluta jag får ont i magen
  • ami
    Suck och suck skrev 2010-07-18 00:57:05 följande:
    Fast samtidigt så ska du inte fråga oss.
    Kanske läkaren har gjort bedömningen att du behöver just Zolpidem.
    Läkaren har ju ändå bedömt just dig.
    Å andra sidan så vet man ju hur det kan vara inte helt fel med en "second opinion" ibland. Inte säkert att denne dr kommer till samma slutsats.
Svar på tråden Insomningstabletter