Anonym (systerpepp) skrev 2010-07-21 11:33:54 följande:
Ser det här från ett helt annat ljus nu än förstå gången jag skrev. Känner att TS mans ex är den som kanske borde se över sin attityd, för om hon med vilje inte "investerara" i sina barn för att hämnas på TS och hennes ex då är det ju hon som försummar. Barnen kommer ju emellan hennes tvister och spel. Inte alls bra för barnen. Hoppas att hon inte visar det öppet inför barnen!
Sorry TS för att jag drog förhastade slutsatser tidigare. Beklagligt. Hoppas att eran situation löser sig och att din sambos ex mognar i den här frågan.
Lycka till!
TACK!!
Lidingöbo skrev 2010-07-21 12:41:13 följande:
Otroligt inressant trådstart!
Jag brukar inte skriva så ofta på familjeliv men läser gör jag. Det här fångade mitt intresse så pass att jag skulle vilja skriva lite tankar jag kring det.
Först och främst anser jag inte att Trådstartaren är en elak styvmor på askungevis.
Jag tror att bara att lägga upp en sådan här tråd och vilja diskutera kring det bevisar hur hon bryr sig och bolla med tanken om hur mycket ska en styvförälder engagera sig ekonomiskt när det gäller styvbarn.. särskilt om inte partnern som är bioförälder är inte engagerad i att betala för hans barn från ett tidigare förhållande?
Jag tänker så här:
Mår barnen dåligt av det?
Varför tar inte biopappan ansvar för sina barn och ser till att köpa dessa barn?
Skulle vi ha en sån här diskussion om det hade handlat om en styvpappa som inte lade ner lika mycket pengar på kläder när biomamman inte tycker att det är viktigt med dyra kläder utan köper på HM?
Varför ska styvmamman ses ner på för att hon väljer det hon tycker är det bästa för hennes biologiska barn?
Varför ska farmodern och biomamman blanda in styvmamman i det här?
Kommer man genom det här skapa avundsjuka och bitterhet i framtiden?
Om nu biopappan inte är intresserad av att köpa dyra kläder varför ska styvmodern göra det med sina egna pengar?
Varför ska man behöva försaka?
Alla tänker inte likadant och borde inte bli tvingade till det. Man är inte sämre människa för det.
Den som ska ställas till svars är PAPPAN. Ingen annan. Han väljer vad han anser är viktigt och delar han inte samma uppfattning kan man inte göra något åt det.
Tack, mycket intressanta tankar. Jga undrar också hur diskussionen skulle se ut ifall jag ahde varit en man som skrivit detta, som fått ett barn med en kvinna som hade två barn sedan tidigare. Säkerligen inte på detta vis.
Vanilj L skrev 2010-07-21 13:45:31 följande:
Det kanske är bra att försöka ha en bra relation med farmorn och inte prata strunt om henne. Det är ju dock erat gemensamma barns farmor också.
Jag har inte pratat strunt om farmodern. Däremot går det inte att ha en normal relation med henne som situationen ser ut just nu.