• Här och nu

Vad är ok för dig att diskutera?

Om någon frågar dig om ditt sexliv, din förlossning, amning, flaskmatning, ekonomi... Vad är ok för dig att svara på och vad tar du själv upp?

• Svar på tråden Vad är ok för dig att diskutera?
  • pingel

Sexlivet är för mig privat, det pratar jag absolut inte om med andra än min man.

Förlossningen kan jag visst redogöra för men jag berättar inte spontant om diarré. blod, kräk, smärta och andra geggiga detaljer för folk jag inte känner. Men med mina närmaste väninnor kan jag göra det (de har alla fött barn själva).

När det gäller ALLT som rör barn håller jag låg profil eftersom nästan alla områden är så vansinnigt känsliga - amning, sömn, rutiner, men om någon frågar specifikt om något särskilt har jag inget emot att berätta hur jag har valt att göra (allt funkade väldigt bra för oss med sonen). Det är ju alltid någon som ifrågasätter något men det stör inte mig, jag gör det som jag tycker fungerar bäst för oss.

Ekonomi har jag inga problem att diskutera med andra, vi ligger väl för tillfället i ett lägre mellanregister liksom, vilket är självvalt och inte något jag skäms för eller som gör att jag blir avundsjuk på andra som har det bättre. Kan dock tycka att folk ibland är tanklösa som föreslår så där rakt ut att man ska köpa/göra ditten eller datten, som om det inte finns på deras världskarta att man inte har råd. Har inga problem med att säga att jag inte har råd med vissa saker, men jag går inte runt och klagar heller. Jag skulle utan tvekan kunna berätta för folk exakt hur mycket pengar jag har/tjänar om de är nyfikna.

• Glass

Åh, jag bloggade lite om detta för ett tag sedan.
    Folk säger att det inte at deras ensak eller att de inte har med det att göra, men vad sjutton får man fråga om egentligen? Det blir jubara ytligt tjafs och förresten är det som är känsligt för vissa inte det för andra.

Jag kan prata om allt med de flesta människor. Tycker att det är skoj med lite intressantare ämnen än de vanliga

• lövet2

Det beror på vem jag pratar med. På Öppen Förskola spelar det liksom ingen roll, utan där är vi alla mammor. Förlossningshistorier är alltid spännande, amning, flaskor, kolik, barnskit, potträning och allt annat som hör till som småbarnsmamma.
    Sexlivet däremot håller jag privat. Jag kan diskutera det lite allmänt hållet så där, men inga detaljer om vårt eget. Det skulle kännas som att jag lämnar ut maken helt utan hans medgivande.

Vad jag absolut inte vill diskutera den här årstiden är vissa sorters kryp. Historier om folk som vaknat med sängen full av hästmyror eller andra mardrömsscenarion går helt bort, för de kan få mig att noja helt i flera dagar efteråt.

• Här och nu
    Glass skrev 2010-07-21 22:22:33 följande:

Åh, jag bloggade lite om detta för ett tag sedan.
    Folk säger att det inte at deras ensak eller att de inte har med det att göra, men vad sjutton får man fråga om egentligen? Det blir jubara ytligt tjafs och förresten är det som är känsligt för vissa inte det för andra.

Jag kan prata om allt med de flesta människor. Tycker att det är skoj med lite intressantare ämnen än de vanliga

Du får helt enkelt respektera att vi vill ha vissa saker för oss själv eller så beror det på att de som frågar har ett snokande tonfall.
  • artax

jag tillägger att jag inte vill höra om andras sexliv.. det får mig att må lite illa faktiskt att folk pratar så öppet om något så intimt, som om dom har sex för att kunna prata om det sen.. ;P

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-21 13:46:44 följande:
    Om någon frågar dig om ditt sexliv, din förlossning, amning, flaskmatning, ekonomi... Vad är ok för dig att svara på och vad tar du själv upp?
    Det beror alldeles på vem det är som frågar och vilken relation vi har.
    Med mina vänner så diskuteras det mesta.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Tygtiiger

Det beror helt och hållet på vem jag ska diskutera med och i vilket sammanhang. Alla de ämnen du tar upp hade jag kunnat diskutera med rätt person - men inte med vem som helst.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Sofiero

Som många säger - beror helt på vem som frågar!
    Har vänner som vet i princip ALLT om mig och som jag kan berätta allt för,
    medan jag inte ens berättar för min svärmor vad jag jobbar med.

• levnadsglad

Jag pallar diskutera det mesta som folk anser är privat. Med ett undantag - hur jag mår. Det diskuterar jag inte med människor jag inte känner.

• Reglementet

Beror på. Hur, var, när och vem.

• Neko

Jag kan prata med alla om allting men det är bättre om de tar upp saker så att man vet att de inte tar illa upp =P Försöker inte ta upp mer privata saker än kanske någon nivå mer privat än vad de nämnt tidigare.

• levnadsglad
    Neko skrev 2010-07-25 21:34:30 följande:
    Jag kan prata med alla om allting men det är bättre om de tar upp saker så att man vet att de inte tar illa upp =P Försöker inte ta upp mer privata saker än kanske någon nivå mer privat än vad de nämnt tidigare.
    HAHA, samma här. Minns att jag i min ungdoms dar i något sammanhang råkade dra upp en så grov historia om mig själv att tre kvinnor reste sig från bordet med orden "Fy fan vad du är vidrig"
  • Michaeala

Sexliv helt privat, även med närmsta vänner. Jag skulle inte vilja att min kille pratar om vårt sexliv med sina vänner därför gör jag det inte med mina. Känns moraliskt fel enligt mig.

Resten av dina alternativ är ok för mig.

Det jag sj tar upp ibland av dina alternativ är och ekonomi mest och ibland förlossning.

Mest pratar vi tv-spel :D och vardagliga saker som typ vad man gjort på senaste, om skolan, fester eller ja lite allt möjligt =)

• Jennie med ie

Det gäller liksom att hålla isär sakerna.

Tycker jag att alla ämnen i sig är OK att diskutera? Ja.

Är jag själv intresserad av att diskutera alla ämnen i sig? Nästan.

VILL jag diskutera alla ämnen var som helst, när som helst och med vem som helst? Nej.

Har andra rätt att kräva svar av mig ang de ämnnen som diskuteras? Nej.

Har jag rätt att kräva at det jag inte vill berätta har andra heller ingen rätt att fråga om eller prata om? Nej.

Svar på tråden Vad är ok för dig att diskutera?