• Smurfanna

Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?

Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen

1. Var köper ni kläder till era barn?

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

3. Vilka märken köper ni till era barn?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?)

Väldigt tacksam för svar!!!

.

• Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?
  • Koppkaka

Hej

Nu har jag inga egna barn, så jag kan knappast svara på var jag köper mina kläder till mina barn

Vad jag däremot kan svara på är att det förmodligen är som du säger, ett "storstadsfenomen". Eller också är det någon unge med rika föräldrar som köper märkeskläder till ungarna och då vill alla andra ha det. Det minns man ju själv hur det var i skolan, det var status att ha märkeskläder. Sånt totalt nonsens gjorde så att folk blev populära, när man var yngre var det inte direkt insidan som var viktigast.

Jag skulle aldrig med min fot köpa en t-shirt för 500 kr ens till mig själv, och jag är 22. Och jag skulle definitivt inte köpa det till ett barn som fortfarande växer, snacka om slöseri med pengar.

Kanske kan du säga till honom att såna kläder är alldeles för dyra för att köpa jämt, (jag har ju ingen koll på vad du har för ekonomi såklart, så det här får du ju fundera över själv ), men att man kan få sånt när man fyller år, i julklapp et c.

Lycka till

• Maggiepuh

Fråga sonen om han hellre vill ha 3-5 billigare plagg eller ett dyrt. Själv skulle jag aldrig köpa dyra märkeskläder till mina barn.

• Pysse

Vi skulle aldrig få för oss att köpa en t-shirt för 500kr till vår 9-årige son - även om vi har råd med det.

Vi köper relativt dyr vinterjacka (brukar kosta ca 1500), dyra skor och dyr fleece. Resten köper vi på billiga kedjor.
    Under våren har jag nog köpt 7 par jeans till sonen för 199kr st och alla har haft hål på knäna efter någon vecka. Kan för mitt liv inte förstå hur han bär sig åt. T-shirtar försvinner på gympan eller får fläckar som absolut inte försvinner i tvätten.

• Busbellan

Tror nog det är ett storstadsfenomen, för här är det inte alls så

Min 11-åriga dotter köper kläder på Lindex, kappahl eller sportaffärer. Om det var en t-shirt hon verkligen ville ha så hade jag nog kunnat ge 500 kr

Mamma till Nora, August och Ella
  • SOL10

Luckylittleme, Lucca, ajabajakids osv (nätshopppar )
    Märken: Diesel, Vingino, Tumbln Dry, Scotchsoda mm.
    Ja, han har t-shirt för det priset, fast intresset ligger mer hos mig än honom... (8år)

• Liba
    Smurfanna skrev 2010-07-21 17:35:38 följande:

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?).
    1. mycket på nätet, men oftast på åhlenscity, nk.
    2. i grunden tror jag det har varit ett storstadsfenomen, men det var länge sedan det kom till landet tycker jag.
        T o m en gammal skata som jag krävde levis, stone island, lee kläder på högstadiet=)
    3. Quicksilver, billabong, Rip Curl, Levis, molo, diesel etc
    4. Om det ÄR bra kvalitet så får en tischa kosta 500....
  • m med tre stjärnor

**hm, sportaffärer, tradera men även en hel del på små butiker och på nätet

** mina barn går på en "bonnskola" inne i stan. Där vi bodde förrut, i liten stad, var det mycket mer hets på kläer än vad det är här i större stad iaf topp 10 i sverige och vi bor hyfsat centralt. Men det är mr bohemisk stil här. Nu börjar den äldsta i trean och de går i F-3 klasser så det kanske spelar in, det blir nog värre i fyran sen.

**de har gant, peak performanc§e, molo, katvig, jackpot, munymo men även mycket hm och lindex. Gangstar köpte jag nog senast...

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?).
    **är det en väldigt het önskan så visst kan jag tänka mig det men då måste önskan komma från henne och hon måste inse att det inte blir något annat då...

• viseversa

Ha ha om mina ungar vill ha märkeskläder för flera hundra som 9 åringar så blir dom nog besvikna. För så länge dom inte tjänar egna pengar och köper sina egna kläder så blir det inga dyra plagg från oss föräldrar iallafall. Vi har helt enkelt inte den ekonomin och inget mer med det.

• viseversa

Känner en 12 åring och när hon fyllde år så önskade hon sig märkeskläder, Helst puma,adidas och nike. Jag hittade då två puma junior t-tröjor för 200 kr(extrapris). Det tyckte jag hon var värd så det fick hon. Hon blev superglad. Men jag ahade ALDRIG köpt ett plagg för 500.

• SOL10
    viseversa skrev 2010-07-22 09:11:30 följande:
    Känner en 12 åring och när hon fyllde år så önskade hon sig märkeskläder, Helst puma,adidas och nike. Jag hittade då två puma junior t-tröjor för 200 kr(extrapris). Det tyckte jag hon var värd så det fick hon. Hon blev superglad. Men jag ahade ALDRIG köpt ett plagg för 500.
    Puma o adidas tycker jag inte direkt är dyra märkeskläder? Är ärligt talat urless på alla dessa tröjor med PUMA på magen..
Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?