• Smurfanna

Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?

Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen

1. Var köper ni kläder till era barn?

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

3. Vilka märken köper ni till era barn?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?)

Väldigt tacksam för svar!!!

.

• Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?
  • Melcher

Hej!

Här handlas det mycket på JC, Stadium & Peak Performance .

Snart trillingmamma
  • UpsyDaisy

Min 3-åring vill ha Hello Kitty...men hon får de kläder jag köper helt enkelt Men finns det nått med Hello Kitty på rea så köper jag det åt henne.

Hon har faktiskt en Ralph Lauren kofta som hennes gammelmormor gav henne. Men hon hatar den (den är ju inte ROSA eller LILA) och jag har aldrig lyckats kränga den på henne. Själv tycker jag den är skitsnygg.

• Lillsnufflan

1. Oftast Lindex, men ibland H&M, KappAhl, Åhléns, JC eller Intersport (mest gympakläder då iofs).

2. Adidas köper jag ju ibland. Bland annat sonens gympashorts är av detta märke men jag skulle nog inte klassa det som märkeskläder. Shortsen kostade 149:-, det är ju inte direkt dyrare än på Lindex t.ex. Det samma gäller t.ex. sonens Nikeskor han har på gympan. De kostade 299:- och det kostar ju dojjorna på SkoKanonen också. Jag bor i en mindre stad i Mälardalsregionen.

3. Jag köper de stora klädkedjornas (typ Lindex och KappAhl) märken och ibland Adidas eller Nike på skor och gympakläder.

4. Jag skulle nog i allmänhet inte ge mer än 149:-. Kanske 199:- om sonen verkligen fastnade för något speciellt. Han är väldigt bestämd med vad han tar på sig och inte så jag ger hellre några kronor extra på något jag vet att han verkligen kommer att ha på sig (men jag skulle ALDRIG ge 500 .

Jag kanske är bortskämd, vad vet jag, men min son har aldrig tjatat om att han ska ha något speciellt märke och jag har inte hört att hans kompisar gör det heller. De flesta av barnen i skolan verkar ha samma H&M-tröjor. Däremot kan jag lägga rätt mycket kläder på en bra vinterjacka eller ett regnställ till min son eftersom han kan leka rätt våldsamt på rasterna och det tenderar att gå hål på kläderna efter en vecka annars. Men då rör det sig om kanske 700:- på en vinterjacka, jag köper ju inte Canada Goose direkt.

• SOL10

Oj, inser att jag visst e ovanlig i tråden, köper lätt en tröja för 500. Tycker att det är skitkul med snygga kläder oavsett om det står Polo eller Hm. Sonen bryr sig dock inte, det ligger helt hos mig!

• stine74

Det verkar vara mkt Adidas just nu. Min 9åring vill ha såna jackor. Och det får hon. Men annars vill hon än så länge köpa på HM Lindex och kappahl. Skulle köpa nån enstaka tisha för 500 men inte alla..Har 3 döttrar och det kostar lite.

• Yabbadabbadoo

Mina pojkar  är 7 och 10 år  och bryr sig inte om märken. Vi handlar på HM , Lindex, JC och Ellos mest. Skolväskor och gympakläder och gympaskor och vanliga skor köper vi oftast i sportaffärer, typ Adidas och Puma osv.pga av att kvaliteten är bättre.
    Kläder växer de ju ur så snabbt ändå.

Lägger INTE 500 kr på en t.shirt.  300 För en långarmad hoodtröja är ok.

• 2mom
    Smurfanna skrev 2010-07-21 17:35:38 följande:
    Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen

1. Var köper ni kläder till era barn?

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

3. Vilka märken köper ni till era barn?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?)

Väldigt tacksam för svar!!!

.
    1. Jag har två tjejer 7 o 9 år och jag köper nästan alla deras kläder från England. Köper via nätet på Marks and Spencer, Debenhams, Next mfl.

2. Vi bor i Karlstad och mina tjejer känner nog faktiskt inte till begreppet märkeskläder...Har förmånen att gå på en lågstadieskola där barnen kan gå i mjukisbyxor och glatt drar på sig galonisar när det är rast. Mina tjejer vill dock inte ha lika kläder som alla andra, typ HM, så därför köper jag på andra ställen. Vårt fokus ligger istället på bra kvalitet på ytterkläder och skor, och det är ju till viss del märkeskläder, men då är det funktionen som är viktigast.

3. Köper som sagt det mesta på nätet från England. Debenhams har tex märken som John Rocha, Red Herring, Blue Zoo och Ted Baker. Jättesnygga barnkläder till HM priser! Levereras på en vecka.

4. Skulle aldrig lägga 500 på en t-shirt, men däremot 1500 på en vinterjacka. 150 kr är väl ok för en t-shirt.

Generellt tycker jag märkeskläder lite har förlorat sin status. Idag vet man ju inte om ett plagg kommer från "fina butiken" eller är en kopia från Thailand för 20 kr, eller är köpt på outlet. Tyvärr förstår ju barnen inte riktigt det resonemanget. Tror också det är vanligare bland killar med att vilja ha märkeskläder. Tjejer har ju lite mer att välja på och kanske lättare att hitta kläder de känner sig fina i, oberoende av märke. 
  • trolltriss

BOR mitt i storstads djungeln och min nio åring har på sej det han själv vill ( men även jag __ he he he _ har begränsad ekonomi )
    Hans favorit är Helly Hansen, hummel , puma, levis och addidas. Gillar även peaks pike tröjor, JA jag köper t shirtar värda 500 kronor, men inte om det inte är rea. ..

Även de yngre barnen har haft mycket märkes kläder,,, 1 och 3 år,,,, men då rea och begagnat,,,,,,,,,

Ytterkläder kör vi mest med didrikson...........

ABSOLUT märkes kläder är ett storstadsfenomen,,,

• tiggercat

Kille på 10 år som tack och lov inte bryr sig om märkeskläder, dock kan han alla märken pga att hans klasskompisar är väldigt märkesfixerade.
    Sista plagget vi köpte till honom var ett par jeans för 35 kr i Helsingör. Men han har Timberland, Nike, Levis, GAP osv
    500 kr för en t-shirt, aldrig i livet. Sen är vad jag är villig att ge hel och hållet beroende på kvalliten.
    Köper de mesta kläderna på H&M. Bra slit och släng kläder och man blir inte ruinerad. Barnen får vara barn dvs det gör inte så mycket om det går hål på knäna. Hade han bara haft märkeskläder, då hade han INTE fått komma hem med hål på knäna. För så mycket pengar har vi INTE att lägga på kläder.

Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?