Smurfanna skrev 2010-07-21 17:35:38 följande:
Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen
1. Var köper ni kläder till era barn?
2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?
3. Vilka märken köper ni till era barn?
4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr - är det många som köper sådana till sina barn?)
Väldigt tacksam för svar!!!
.
1. Jag har två tjejer 7 o 9 år och jag köper nästan alla deras kläder från England. Köper via nätet på Marks and Spencer, Debenhams, Next mfl.
2. Vi bor i Karlstad och mina tjejer känner nog faktiskt inte till begreppet märkeskläder...Har förmånen att gå på en lågstadieskola där barnen kan gå i mjukisbyxor och glatt drar på sig galonisar när det är rast. Mina tjejer vill dock inte ha lika kläder som alla andra, typ HM, så därför köper jag på andra ställen. Vårt fokus ligger istället på bra kvalitet på ytterkläder och skor, och det är ju till viss del märkeskläder, men då är det funktionen som är viktigast.
3. Köper som sagt det mesta på nätet från England. Debenhams har tex märken som John Rocha, Red Herring, Blue Zoo och Ted Baker. Jättesnygga barnkläder till HM priser! Levereras på en vecka.
4. Skulle aldrig lägga 500 på en t-shirt, men däremot 1500 på en vinterjacka. 150 kr är väl ok för en t-shirt.
Generellt tycker jag märkeskläder lite har förlorat sin status. Idag vet man ju inte om ett plagg kommer från "fina butiken" eller är en kopia från Thailand för 20 kr, eller är köpt på outlet. Tyvärr förstår ju barnen inte riktigt det resonemanget. Tror också det är vanligare bland killar med att vilja ha märkeskläder. Tjejer har ju lite mer att välja på och kanske lättare att hitta kläder de känner sig fina i, oberoende av märke.