• Smurfanna

Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?

Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen

1. Var köper ni kläder till era barn?

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

3. Vilka märken köper ni till era barn?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?)

Väldigt tacksam för svar!!!

.

• Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?
  • viseversa
    SOL10 skrev 2010-07-22 10:00:25 följande:
    Puma o adidas tycker jag inte direkt är dyra märkeskläder? Är ärligt talat urless på alla dessa tröjor med PUMA på magen..
    Tycker jag med tycker dom är väldigt fula. men nu var det inte jag som önskade mig det heller. Sen är adidas och puma mer märkeskläder än hm och åhlens iallafall.
  • SOL10
    viseversa skrev 2010-07-22 10:07:19 följande:
    Tycker jag med tycker dom är väldigt fula. men nu var det inte jag som önskade mig det heller. Sen är adidas och puma mer märkeskläder än hm och åhlens iallafall.
    sant:)
  • Mariohn

Min son är 8 månader och har mest armani men jag vet inte vart man köper märkeskläder

• Tuffen

Jag har en 7-åring. Han vill ha Adidas och Puma, och gärna andra märkeskläder. Vi köper det vi tycker är snyggt, för att han ska ha på sig det. Men en t-shirt för 500? Nä, där går nog gränsen.

• Avelyn

Min 10 åriga son får ej märkeskläder. Vi köper vanliga Hm kläder oftast. I bland några plagg från stadium och lite Lindex. Han vill gärna ha Puma etc och får sådant på födelsedagar och jul i present. Vi bor i Jämtland. Skulle aldrig köpa en t shirt för 500 kr till något av mina barn.

• Gaalen
    Smurfanna skrev 2010-07-21 17:35:38 följande:
    Jag har lite frågor som rör klädmode till barnen

1. Var köper ni kläder till era barn?

2. Är det ett storstadsfenomen som kommit till oss på landet att barnen ska ha märkeskläder - var bor ni som köper märkeskläder typ Billabong, Adidas, Fox, Levis etc ?

3. Vilka märken köper ni till era barn?

4. Hur mycket tycker du en t-shirt får kosta till en 9-åring? ( Såg en för 500kr -  är det många som köper sådana till sina barn?)

Väldigt tacksam för svar!!!

.
    Min 9-åriga son är totalt ointresserad av vad det är för märke på kläder och har aldrig brytt sig om varken utseende eller färg på kläder. Jag köper oftast kläder på HM, Lindex eller Bonprix på nätet.
    500 spänn för en t-shirt skulle jag aldrig ge. Förutom ngt enstaka vinterplagg så köper jag inte ens så dyra kläder till mig själv och defenitivt inte till en 9-åring som ibland kan leka så kläder går sönder eller glömmer kläder ngnstans.
  • Fimpen72

Min erfarenhet är att barn som vill ha märkeskläder är ofta rädda för att inte bli accepterade, att bli mobbade eller för att inte passa in.
    Jag skulle jobba på deras självförtroende, självkänsla.

Att välja märkeskläder är ju ofta ett sätt att visa hur hög status, dvs bra ekonomi man har.

mina svar:
    1: köper oftast på de vanliga kedjorna hm/lindex osv.
    Viktiga plagg som vinterkläder och skor/kängor köps utefter kvalite inte märke eller pris
    2. inte ett storstadsfenomen iom att man numera kan hitta märkes på internet
    3. Se fråga 1.
    4. en tshirt kanske får kosta max 150kr.

Jag ser ingen anledning till att försöka stärka ett barns självkänsla genom att köpa orimligt dyra kläder.

• smulpaj01

Min 9 årige pojke har massor av märkeskläder. Mest peak performance, g-star, polo sport (ralph lauren), gant, diesel, billabong eller ed hardy.

Han älskar märkeskläder pga att han har en storasyster (bonussyrra) som är galen i märkeskläder.

MEN nästan alla sonens kläder är fake och köpta i Thailand. Väldigt fina ändå dock....  =)

• Smurfanna
    smulpaj01 skrev 2010-07-28 13:00:23 följande:
    Min 9 årige pojke har massor av märkeskläder. Mest peak performance, g-star, polo sport (ralph lauren), gant, diesel, billabong eller ed hardy.

Han älskar märkeskläder pga att han har en storasyster (bonussyrra) som är galen i märkeskläder.

MEN nästan alla sonens kläder är fake och köpta i Thailand. Väldigt fina ändå dock....  =)
    Haha, ja, okej.. :-P
  • kinapuff

min lilla unge har inte "ploppat" ut än men jag kan ju svara utefter vad jag tänker.

Jag skulle inte köpa en t-shirt för 500 kr ens till mig själv tror jag. Det skulle få vara en väldans fin tröja med bra kvalite och lång livslängd isf. Jag tycker att byxor är för dyra när de kostar 500 kr ( det sitter kvar efter att jag fick studiemedel på gymnasiet och bara fick 1050 kr i månaden. Halva månadssumman på ett par byxor? =) nej det går inte.)

När det gäller kläder till barn så är det ju bra om de är bra kvalite och de är slitstarka då de leker och har sig. ibland så innebär ju bra märke - bra kvalite. Då kan det vara värt lite extra pengar men samtidigt får man ju se till plaggets livslängd storleksmässigt också. Om ungen växer ur det snabbt så är det ju inte så kul att lägga ut massa pengar på det. Det är väl den avvägningen man får göra själv. Sen får man självklart se till sin personliga ekonomi.

Vad gäller märkes"hysterin" så tycker jag det känns viktigt att man lär barn att inte döma en person på kläderna. 

För att svara på frågorna så skulle jag inte lägga 500 kr på en t-shirt, jag köper inte märkeskläder då jag är för snål =) Jag vet inte vad priserna för barnkläder ligger på så det är svårt att svara en exakt summa men kanske ca 150 kr som någon annan skrev. beror som sagt på kvalite och livslängd...

Svar på tråden Min son vill ha märkeskläder. Var köper ni kläder till era 9-åringar?