• pållan

rmc linköping - ivf

Himlan77 skrev 2010-11-18 17:29:29 följande:
    Nej, det är ju inte alls konstigt att man blir helt knasig... Det är ju inte jag som är jag längre... Men ikväll är det sprutdags Lite nervös faktiskt, men det är ju inte så mycket som kan gå fel... Ska vara att jag inte vågar sticka då... men jag är inte stickrädd annars, så det går säkert bra.
    Jag lär få ta mina sprutor själv, för sambon jobbar skift, så det blir lite meckigt...
    Jag var och shoppade nya stövlar igår, enbart för att jag är så duktig som går igenom det här, och sen hämtade jag ut en H&M-paket som jag oxå beställt enbart för att jag är så duktig
    Antar att det inte märks så fort, men det är himmelens mycket som är psykologiskt, för jag tycker redan jag känner mig jämnare i humöret av att bara spraya en gång fr o m i morse, men som sagt, så fort går det nog inte...
    Nu ska jag tillbaka till jobbet och ha F-möte. Underbart med fredag imorron, även om varken den här veckan eller helgen blev som jag trodde från början...
    Håller med dig, det är nog både hormonerna och all stress som påverkar humöret! Jag var jättesvajig ett tag nyligen, skyllde på hormonerna - men när vi varit på vårt första läkarbesök och planerat IVF-start blev jag genast gladare, trots att jag har fortsatt med hormonbehandlingen  
    Bra med shoppingbelöning! Och sprutstarten går säkert bra, man vänjer sig så fort. Jag var jättenervös innan jag provade, men efter några sprutor bryr jag mig nästan inte alls. Är det puregon du ska ta? I så fall är det jättelätt, så fort man har fattat hur pennan funkar! Men jag tycker inte att ägglossningssprutan, som är en vanlig spruta med lite grövre nåt, är nåt problem heller. Tänk vad mycket man klarar, för några månader sedan hade jag aldrig trott att jag skulle våga sticka mig själv! Lycka till i kväll, det kommer säkert gå hur bra som helst! Och imorgon blir det ännu lättare...  
  • pållan
    Erica b skrev 2010-12-02 16:41:20 följande:
    Ja är en människa som tycker respekt ä en väldigt viktig sak o att det finns lite för lite av det just nu i samhället så nu måste ja säga-
    kanske inte behöver trycka i våra fejan att ni från STHLM kommer hit o får 3 fulla försök om vi bara har två, respekt?
    Det är ju jättetråkigt att reglerna för IVF är olika från landsting till landsting. Men Erica b, i den här tråden finns patienter som bor både i Ötergötlands och Stockholms län och alla måste väl få skriva om sin vårdprocess. Det är många från Stockholm som får göra IVF i Linköping p ga att det finns så få vårdplatser inom Stockholms län, jag också är en av dem, och tycker att vi också måste få skriva om våra erfarenheter av vård på RMC. Att vi får olika regler för vår vård beror på landstingen, inte på oss som patienter. Förstår inte hur det skulle kunna vara respektlöst att nämna vilka villkor någon av oss har för våra IVF-behandlingar. Jag tycker t ex inte att det är respektlöst när andra som bor i ÖStergötlands län i den här tråden berättar om hur snabbt och enkelt de har fått utredning och remiss till IVF, trots att jag själv har fått köa och vänta mycket längre på behandling. Tvärtom blir jag uppmuntrad att påverka politikerna så att vi alla ska få samma rättigheter.  

Stockholmsbornas vård betalas inte av Linköping/Östergötland, utan Stockholms läns landsting köper vårdplatser av Östergötlands län. Stockholmspatienternas vård konkurrerar alltså inte med östgötarnas. Om inte RMC tog emot patienter från Stockholm skulle de vårdplatserna gå till privatpatienter som betalar själva, eller stå tomma - vilket ju verkligen vore slöseri. Jag hoppas att vi alla som är ofrivilligt barnlösa kan stötta varandra och på olika sätt verka för att alla som bor i Sverige ska få rätt till samma vård, både när det gäller kötider, antal IVF-försök, behandlingsalternativ osv, oavsett var vi bor. 
  • pållan

Hjärtans fröjd: skönt att det kändes  bra i Linköping och toppen att ni får göra den korta behandlingen! 

• pållan
    Honken skrev 2010-12-02 21:32:06 följande:
    Känner att tråden spårar lite.. Önskar er alla lycka till ovasett län och antl försök!

Nu är det bara 39 dagar tills den 10/1!! Planerar min mens som bara den nu!Skrattande Äter provera.

Hjärtans fröjd: Skönt att det gick bra för dig idag! Och skönt att du fick de sprutorna du ville! När sätter du igång? Hur var Barara?
    Å vad spännande att det snart är dags! 
    Hjärtefröjd skrev 2010-12-02 21:47:57 följande:
    Jag tyckte Barbara var bra, både kunnig och empatisk. Vi sätter igång efter nyår!

Blev riktig positivt överraskad av RMC som helhet!
     Skönt att höras att också Barbara var bra. Vi träffade ju Elisabeth och tyckte verkligen bra om henne. Jag har också ett allmänt positivt intryck av RMC!
  • pållan

Hej, här kommer en till linköpingstjej... 

Vi ska göra vårt första ivf-försök nu i februari, vi gör korta metoden. Jag börjar med puregon nu på fredag och ÄP är planerat vecka 7. Känns både spännande och läskigt! 

• pållan

g l i m r a: Jag tror att det beror på att vi är oförklarligt barnlösa, alla mina värden är bra och jag har gjort lågdosstimulering med puregon inför IVF och reagerade starkt på den låga dosen.  Däremot tålde jag inte pergo utan fick i stort sett alla biverkningar i FASS och nedregleringssprayen påverkar också hypofysen (det gör pergo med) vilket tydligen gör att man kan få liknande biverkningar om man har reagerat på pergo.  Så jag sa att jag helst ville göra korta om läkarna trodde att det var lika bra chanser med den - och det trodde de . Om vi får dåliga behandlingsresultat med korta metoden provar vi långa nästa gång. 

• pållan

Erica b: härligt! Hoppas på många fina äggblåsor nu! Hur länge sprayade du?

Svar på tråden rmc linköping - ivf