• pållan

rmc linköping - ivf

Erica b: lycka till imorgon! 

emsm: å vad spännande, hoppas att det går bra!  
    strössel: jättestort grattis, vad härligt! 

Cathy: Hej på dig, vad roligt att du dyker upp i den här tråden också! Var i cykeln är du nu, hur lång tid är det kvar tills du får börja spraya? Förstår att du hellre ville börja med den korta metoden, men samtidigt har ju den långa sina fördelar. De verkar ha många patienter i Lkp nu, och med långa metoden kan du känna dig trygg i att äggplocket infaller på "rätt" dag. Jag oroar mig lite över att det ska gå för fort för RMC:s planering, att jag ska vara redo för äggplock tidigare än beräknat men att de inte ska ha tid och att det kommer leda till sämre resultat. Men jag är nog bara nojig... 

Fru Lila: vad hade du för dos när det gick så fort? Och hur snabbt kände du av det och blev öm osv?

Idag är det min 4:e sprutdag och nu känner jag av sprutorna, är svullen och öm om magen. Jag ska gå på VULoch ta blodprov  redan imorgon, det känns bra eftersom det är första ivf-försöket för oss och jag reagerade snabbt och starkt på en låg dos puregon inför insemination.  Spännande, allt det här... 

• pållan

FRU LILA: oj vad du måste ha varit lättstimulerad, det är ju jättebra! Håller med om att tunika är det bästa som finns just nu  

Erica b: hur har det gått idag?

Cathy: usch vad jobbigt att du drömde mardrömmar om behandlingen! Förstår att du är orolig inför nedregleringen, men för många går det jättebra. Håller tummarna för att du är en av dem som knappt känner av det! Fast allra mest håller jag så klart tummarna för att inseminationen lyckades. Jag tror, rent generellt, att oron innan är värre än själva behandlingen. I alla fall känns det så gör mig, jag är lika nojig inför varje steg i utredning och behandling - men när det väl är dags så har det alltid känts mycket bättre än vad jag förväntat mig. Mitt THS är ok nu, eller var i alla fall sist jag kollade. Jag tar 75 mg per dag, började på 50 mg. Vad tar du för dos? Vet inte hur jag ska göra i fortsättningen, jag tog proverna och började behandlingen på Sophiahemmet, men nu har jag ju avslutat behandlingen där. Jag behöver ju ta nya prover under ivf-behandlingen. Frågade RMC, men de tyckte att jag skulle gå till min vårdcentral. Min vårdcentral är jättedålig, så det känns inte särskilt tryggt. Funderar också på att gå till en endokrinolog, men vet inte var. 

g l i m r a: Vet hur det känns att gå och vänta... ganska slitsamt... Vid vårt första besök träffade vi en läkare och pratade igenom våra provsvar, vår diagnos och bestämde vad vi skulle göra för behandling, vilka mediciner jag skulle ta och gjorde upp en ungefärlig tidsplan. Sedan fick jag träffa en sjuksköterska som informerade mera i detalj om medicinerna och hur behandlingen går till. Om det hade varit länge sedan jag hade gjort ett VUL så hade jag också fått göra det. Snart är det den 9:e mars och din tur! 

Jag gjorde VUL idag, efter fyra sprutor. Jag hade 11 äggblåsor, 8 av dem på höger sida och 3 på vänster. Den största var 13 mm, flera stycken var 11 mm och den minsta var 6 mm. Slemhinnan var redan 8 mm. De tog blodprov också, men det skickas till RMC i Linköping, så jag får veta imorgon hur de tolkar det och hur jag ska göra med sprutor osv. Men jag skulle gissa att äggplock kommer att bli i början av nästa vecka, eller vad tror ni?

• pållan

Cathy: Hur känns det, du har väl BIM nu? Några känningar?

Vad bra att ditt TSH gick ner så snabbt! Efter 8 veckor hade mitt värde gått ner från 4,0 till 2, 7. Det är ju ett ok värde, men jag hoppas att det går ner ytterligare. Jag höjde dosen till 75 mg då efter sista blodprovet, för 10 veckor sedan. Bra idé med endokrinologen på Sophiahemmet! Det ska nog jag också kolla upp  
    Och tack! Det känns bra att det redan är så mänga blåsor, är bara lite orolig för att det är så pass olika stora. Men egentligen är jag väl mest spänd inför själva ivf-resultatet och hittar på andra saker att oroa mig för Måndag tycker jag också låter troligt, men vi får se vad de säger på RMC imorgon

emsm: Massor av tack! Jag ska göra mitt bästa för att slappna av 8 dagar, var det inklusive ägglossningssprutan eller utan? Är lite nervös att bästa dagen för äggplock egentligen ska vara under helgen och att vi därför ska få sämre ägg... 

• pållan

ensm: Tack! Förstår att "sprutfasen" kändes kort efter fem veckors nedreglering! Jag är rastlös utan nedreglering, efter bara fem dagar Vill ju veta om det finns några ägg inne i de där blåsorna och framför allt vill jag äntligen bli gravid! 

Erica b: vad många blåsor, grattis!Och vilka fina, jämna storlekar!  Känner du av det mycket? Jag känner mig ganska öm om magen med "bara" 11 äggblåsor...

FRU LILA: Kul med listan, jag har skrivit dit mig! Och skönt att höra att man blir bra omhändertagen på äggplocket, det är ju lite nervöst.

• pållan

Erica b: ja ytterligare 6 dagar med högre dos borde verkligen ge rejält resultat, det låter som att du kommer slå rekord på ÄP

Cathy: vad tråkigt att du har testat negativt och tror att det är PMS du känner av. Jag tänker ändå hålla tummarna ända tills det är riktigt kört!  Det låter som att 75 är rätt levaxindos för dig, om du både känner dig bättre och har fått ner värdet så mycket. Jättebra! Men skönt att gå och kolla igen så det håller sig på rätt nivå. Jag ska också ta tag i det där.  Blev lite bekväm av att gå på Sophiahemmet där de hade koll på allting åt mig, nu måste jag vara mera aktiv själv Och tack, det känns ju egentligen bra inför ÄP! Ska bli spännande att få veta resultatet från blodprovet imorgon, förhoppningsvis får jag ett preliminärt datum för ÄP då. 

• pållan

Erica b: jag tror att du kan vara lugn, att läkarna vet vad de gör. Vi andra är ju bara nojiga patienter

Cathy: oj, vilket svårt val! Kunde RMC ge dig ett datum då de kan garantera att du får börja med behandlingen? Det är ju skillnad på att inte veta om du får börja vid nästa mens, eller om du inte får börja på flera månader. Långa metoden tar ju tre veckor längre tid, så om du "bara" skulle missa en månad skulle det ju egentligen inte göra så mycket.  Förstår att du fasat för nedregleringen, jag tycker också att det känns läskigt, men samtidigt förstår jag att du vill VETA när du får komma gång med behandlingen. 

Vad tråkigt att du testade negativt igen. Men ingen mens = chans att du är gravid, så jag fortsätter att hålla tummarna Var tog du ditt TSH-prov? Bra att du kollar, för för hög dos är ju inte heller bra. Jag vet inte varför mitt TSH har gått upp, men tror att det beror på stress. Jag lyckades leta reda på gamla TSH-provsvar från företagshälsovård och vårdcentral, kunde följa mitt TSH-värde sedan nästan 3 år tillbaka. För 3 år sedan var det bara på gränsen till förhöjt, för 2,5 år sedan lika högt som nu innan jag började medicinera. Och för 3 år sedan bytte jag jobb till en väldigt stressig arbetsplats, jag (och i stort sett alla andra anställda) har gått i terapi och coaching och så för att inte för påverkade. TSH-värdet kan ju påverkas av långvarig stress, så jag tror att det är därför, men jag vet egentligen inte. De har inte hittat nån annan orsak, i alla fall. 

Jag har tagit 150 ie puregon i fem dagar nu, väntar på att de ska ringa från RMC och instruera mig om hur jag ska göra  fortsättningen. Saknar Sophiahemmet lite just nu, det var så lätt att få svar på frågor, man lärde känna personalen osv... Hoppas att du kommer fram till ett bra beslut om långa eller korta metoden, Cathy! Eller allra helst att du inte behöver göra någon av dem

• pållan

Hehe, jag skrev mitt inlägg så långsamt att det hann komma upp flera svar emellan. Så Cathy, jag skrev ett svar till dig här ovanför

Erica b: jag håller helt med dig, att vänta är det värsta, fruktansvärt påfrestande. 

g l i m r a: usch vad frustrerande om du skulle behöva vänta! Jag tror att de är ganska överbelastade på RMC just nu, vi hade ju gjort upp om behandlingsstart i början av februari men när jag ringde sa sjuksköterskan först att hon inte visste om de hade plats för mig under februari. Lyckligtvis gick det bra, annars hade jag fått ett riktigt utbrott. 

Cathy: jag brukar alltid få spottings ca 3 dagar före mens, men under hormonstimuleringen i samband med ivf fick jag det tidigare och mera, så jag tror på din teori! Men för mig hjälpte tyvärr inte vagiatorierna när jag gjorde inseminationerna, kanske tog jag för få?

Jag pratade precis med RMC och idag ska jag höja puregon-dosen till 175 ie och börja ta orgalutran. Nytt blodprov imorgon och nytt VUL på fredag. Sedan får vi se... 

• pållan

Cathy: tråkigt att du fortfarande testar negativt. Så där var det för mig i december, väldigt frustrerande. Ännu mera frustrerande att RMC inte kunde garantera när du kan börja en ev. kort behandling. Det är verkligen ett svårt val, jag vet inte hur jag själv skulle göra. Om man har problem med förhöjd TSH och stress så känns ju den korta metoden bättre. Samtidigt innebär ju väntan också mera stress. Vad tycker din man? 

Jag har också läst och hört av min läkare att hormonbehandlingarna kan höja TSH. Men enligt en läkare jag pratade med är långvarig stress ofta en väldigt stor faktor, han nämnde särskilt jobbrelaterad stress "av den karaktär som i förlängningen kan leda till utmattningssyndrom". Jag ska byta till nytt jobb i höst, känns väldigt bra i sammanhanget

Jag tog vagiatorier i två cykler, och bara två per dygn så du har säkert rätt att det var för kort tid för att verka. Jag har också ömma bröst varje månad, vore skönt att slippa

Jag har tagit ett nytt blodprov idag och imorgon är det dags för nästa VUL. Fick tjata mig till det på Octaviakliniken, riktigt irriterande. Man ska ju ringa och boka tid själv, men igår när jag försökte gick det inte att komma fram på hela dagen, telefonsvararen sa bara att telefontiden var uppbokad. Ringde så fort de öppnade i morse, men då sa de att de inte hade nån tid för VUL före helgen. Jag förklarade läget, men de sa att de var trippelbokade på alla tider men skulle försöka att eventuellt få loss en tid för mig ikväll. Ringde RMC, som blev upprörda och skulle ta tag i det. Och en timme senare ringde de tillbaka från Octaviakliniken och gav mig en tid imorgon, när jag enligt RMC:s behandlingsplan skulle göra VUL - väldigt skönt  Men jag kom på mig att återigen sakna Sophiahemmet... 

• pållan
    Hjärtefröjd skrev 2011-02-10 13:43:37 följande:
    Men fy vad jobbigt att behöva boka tid och dessutom behöva tjata sig till det. Hur upplever du Oktavia i övrigt, har du kommit in snabbt eller fått vänta? Bokade du in din första VUL där så fort du påbörjade behandlingen?

Jag gillar verkligen Sophiahemmets drop in-system för blodprov och VUL.
    Ja det kändes inte helt tryggt. Annars tycker jag att de är bra på Octaviakliniken. Jag har inte behövt vänta, både sköterskan som har tagit blodprov och läkaren som gör VUL har varit bra. Jag har fått träffa samma personer, det känns bra. Men de verkar överbelastade, det ska ju inte vara ett problem att få tid för ett inplanerat VUL. Man vill ju inte att nåt ska gå fel. Jag gillar också Sophiahemmets drop-in! Och saknar Marie  
  • pållan

Arona79: Ja skönt att det ordnade sig, nu känns allt bra igen Och allra bäst var att det reagerade på RMC. Vad skönt att du snart är igång, den 17:e är ju jättesnart - hurra! Jag har också haft för höga TSH-värden, men fick snabbt ner dem med levaxin. Vad låg ditt förhöjda värde på? Håller tummarna för att de är ok till den 17:e!  

Fru LIla: Toppen att det snart är dag för dig med! Och att ni kan följas åt! 

Svar på tråden rmc linköping - ivf