• Hjärtefröjd

rmc linköping - ivf

minime85 skrev 2012-05-10 21:05:37 följande:
    Dum fråga kanske!? Räknas idag som ruvardag 1 eller är det imorgon? Tungan ute
    I morgon.
  • Hjärtefröjd
    FineS skrev 2012-05-28 14:14:13 följande:
    Okej, tack för infon:)

Vi bestämde oss redan i början av behandlingen att om det inte blev något den här gången tar vi en paus över sommaren.. Pallar inte mediciner, tränings- eller sexförbud, jag vill bara kunna njuta av ett gott glas rosé och leva livet ett tag nu, så himla less på allting. 
    Men undrade oavsett hur det är med FET, om man måste vänta mellan försöken? 
    Man måste vänta en mens även mellan FET. Varför har du sex- och träningsförbud förresten?
  • Hjärtefröjd

Träningsförbud har de aldrig nämnt för mig, bara att man ska ta det lite lugnare veckan efter ÄP. Inte heller oskyddat sex har de sagt något om. Konstigt... i och med att vi gjort sex behandlingar på RMC.

• Hjärtefröjd

Jag gick på akupunktur före och under vårt IVF-försök i januari. Tyvärr fick jag sämre resultat än vid tidigare försökt + att jag tyckte det var stressande att planera in mängder av akupunkturbesök samtidigt som blodprov/VUL/ÄP/ET.

Men... egentligen tror jag det kan hjälpa, särskilt om man behandlas under lång tid.

• Hjärtefröjd

Vi gjorde sex IVF-försök (tre ET och tre FET) i Linköping under 2011/2012 utan att lyckas. Allt såg perfekt ut varje gång, och läkarna i Linköping menade att våra misslyckanden och tidiga missfall berodde på att embryona slutade dela sig efter återförandet.

Vi trodde inte riktigt på det och valde istället att åka till Aten för att genomgå en immunologisk utredning och behandling för att ta reda på om det kunde vara mitt immunförsvar som hindrade embryona från att fästa. 

Två veckor efter påbörjad behandling i Aten blev vi gravida naturligt och är nu i vecka 12.

• Hjärtefröjd

Jag fick intralipid-dropp på plats i Aten och när jag sedan visade mig vara gravid så började jag även ta fragmin, trombyl och prednisolon. Intralipid-droppet upprepas även var tredje vecka.

• Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 10:00:12 följande:
    Vad ska allt det där göra för dig? Och vad har de kommit fram till är fel?
    Proverna visade att mitt immunförsvar angriper embryot och förhindrar det att fästa/ger tidiga missfall. Så behandlingen syftar till att balansera immunförsvaret och få embryot att stanna kvar.
  • Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 13:07:23 följande:
    Hmm... Hur fungerar en sån utredning/behandling och vad kostar det. Aten är en bit bort..
    Det är tyvärr inte helt gratis, men vi gjorde det istället för att bara köra vidare med fler IVF:er (som gissningsvis ändå inte hade funkat). Tror vi betalade kring 25 000 kr + resa och boende i Aten. 
  • Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 15:09:32 följande:
    Ungefär samma som ett IVF alltså. Hur gör du med medicineringen sen? Får ni åka tillbaka ner?
    Jag köpte alla läkemedel på plats i Aten och sen har jag fått tag på en sjuksköterska här hemma som hjälper mig att sätta droppet. Så det behövs bara en resa till Aten.
  • Hjärtefröjd
    Lillflickan skrev 2012-08-21 16:21:38 följande:
    Kanske kan vara värt att kolla på. Men vet du varför de inte gör det i Sverige?
    Tja, det kan man fråga sig, kanske för att svenska läkare tror att misslyckade IVF:er/tidiga missfall uteslutande beror på fel på embryot?
  • Hjärtefröjd

Katlee: Vi sa att vi ville göra korta metoden och då fick vi det. Om man inte säger nått verkar man få långa metoden som standard.

• Hjärtefröjd

Vi hade väl i princip tappat hoppet i våras efter sex misslyckade försök (med typ perfekta förutsättningar), när vi åkte till Aten på vinst och förslut och gjord en immunologisk utredning/behandling. Samma månad blev vi gravida naturligt och är nu i vecka 17. Helt otroligt efter alla misslyckade inseminationer och IVF-försök...

• Hjärtefröjd

Hm, inser att jag redan berättar det i tråden, men det tål att upprepas. Att man inte lyckad kan ha andra orsaker än bara otur... oavsett vad RMC säger.

• Hjärtefröjd

Det ska finnas en beteendevetare knuten till RMC, tyvärr minns jag inte vad hon heter.

Jag förstår vilken hopplöshet din vän känner. Vi gjorde sex ET/FET på RMC utan att lyckas, och blev inte heller erbjudna någon form av stöd/hjälp.

• Hjärtefröjd

Det sa de till mig också, vid alla sex återföringarna. Och då frågade jag ändå specifikt om detta.

Nu tror jag förvisso inte att det är vila som avgör om man blir gravid eller inte. Men de borde ju ändå ge samma information till alla.

• Hjärtefröjd
    Fru Lila skrev 2013-02-05 10:06:30 följande:
    Mysan83: Då kanske fredag blir äggplockardagen i denna tråd.

Själv har jag pratat med RMC idag. Kan köra FET denna månad. Inte påläst om detta längre. Trodde FET skulle ingå i landstingsförsöken men icke. Blir att betala 9 000 själva. Det är ju värt det om vi lyckas men känns konstigt.....
    Blir nya blodprover och nya undersökningar. Ska fundera på allt till i morgon och rkngs tillbaka. Bara att jag är redo för allt?!
    Vi har aldrig betalat för FET och vi har gjort tre stycken. Vilket landsting tillhör du?
Svar på tråden rmc linköping - ivf