• Cathy

rmc linköping - ivf

g l i m r a skrev 2011-08-09 09:46:54 följande:
    Har precis ringt RMC, fick en chock för de ringde upp direkt:) jag gjorde korta metoden i april dock gjorde vi fel med sprutorna så tog för låg dos de första 6 dagarna:( nu fick jag givetvis mens i fredags så kan inte köra på denna mensen:( men ringde nu för att kolla läget och då nämnde hon långa metoden som ja skulle kunna börja på nu? Vilket är bäst? Jag valde korta förra gången mest för att jag va otålig och ville starta.. Hjälp

Förstår dina funderingar! Jag går med liknande funderingar själv. Jag gjorde korta också, av alla 18 (tror jag det var) äggblåsor fick vi bara 9 ägg och till slut befruktades endast ett fåtal ägg. Har pratat med RMC men de säger att de inte kan säga varför det blev så. Kan vara dåliga ägg, hårda äggskal, fel på simmarna osv osv. Jag vill helst slippa långa metoden och har därför beslutat för att köra korta igen (på egen risk). Jag är också lättstimulerad men nu ska vi köra lägre dos. Efter vad jag läst här på FL så förstår jag att det är näst intill omöjligt att säga vilken metod som är bättre, man måste prova sig fram.
    Ta gärna AMH värde, det säger något om äggreserven (och tillsammans med FSH förmodligen också något om äggkvaliteten?) och är man lättstimulerad och har väldigt högt AMH så kan man ha PCO..då är långa metoden bättre tror jag.

RMC vill alltid att man kör långa för det är enklast för dem planeringsmässigt..

• Cathy

Det beror nog på vilken läkare man har. Min ville inte ge mig kort även om jag insisterade. Fick ringa dem senare och böna och be.

glimra; lycka till med lång metod! Det ska nog gå bra! Och bra att prova på de olika metoderna. Ska bli intressant att följa med dig under processen!

• Cathy
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-10 10:48:42 följande:
    Vi inväntar ÄL och kommer förhoppningsvis att göra FET på RMC i början av nästa vecka.

Men nu börjar jag fundera över om vi kan ha sex de närmaste dagarna eller om vi riskerar att sabba frysåterföringen om vi har sex och i samband med det lyckas befrukta ett ägg naturligt.

Någon som vet?
    Då kan det bli tvillingar - eller trillingar Skrattande
  • Cathy

Vissa läkare tror att långa metoden är bättre för att äggen mognar i lika takt. Men Elisabeth sa till mig att det inte alls behöver vara så. Problemet med nedregleringen för vissa har varit att man kan nedreglerats för länge och när man väl sätter igång med sprutorna så växer inte äggen i normal takt/blir få ägg.

• Cathy

Hjärtans fröjd; det skadar ju inte att ta extra progesteron Flört. Du kan prova om du får det utskrivet av RMC..

• Cathy
    plask skrev 2011-08-13 14:13:43 följande:
    Cathy: Jasså, jag har sett studier som pekar på att det kan vara till nackdel att tillföra progesteron. Så vem vet?
    Det finns säkert de som inte tror på det. Men ifall man har låga progesteron nivåer (som min mamma hade!) så kan det hjälpa till så att embryot har tid att fästa sig. Så varför inte?
  • Cathy
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-14 20:01:55 följande:
    Cathy: Jag kommer att efterfråga det! Om de säger nej har jag ju ändå 70 vagiatorer där hemma som jag kan använda.
    Det låter bra! Glad Lycka till imorgon! kram
  • Cathy
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-15 13:38:12 följande:
    Nu har vi varit och gjort FET. Och de behövde bara tina upp ett embryo, så vi har tre kvar i frysen!

Håll tummarna...
    och jag som skulle önska lycka till idag och inte imorgon Flört

Håller tummarna hårt! Fick du prog vag? kram
Svar på tråden rmc linköping - ivf