• Blomman123

Jag = rensa i röran, sambon = hamster

Hur gör man när en i förhållandet vill spara på mycket, och inte störs av att det ligger grejer överallt, och den andra mår dåligt av detta?

Jag älskar koncept som rensa i röran, jag vill bara ha såna prylar som jag använder eller gillar, jag vill ta bort allt onödigt. Jag vill att var sak skall ha sin plats, fria ytor, lätt att andas, lätt att städa.

Min sambo vill spara en massa grejer, mycket nostalgigrejer, en del "kan vara bra att ha", böcker, dvd, och ja allt möjligt!

Till saken hör att vi bor på 53 kvm och skall ha barn i november. Jag är jättestressad att jag inte får bort mer prylar innan det är dags att fylla på med baby grejer. Vi letar efter hus, och det skall bli så skönt att ge sambon ett rum för sina samlingar där jag slipper se dem (förhoppningsvis hittar vi ett hus med lite extra förvaringsrum).

Är det fler än jag som känner så här? Jag vet att jag inte kan ändra på någon annan (det har jag försökt), eller rensa i hans grejer (skulle aldrig göra det). Men jag mår ju fysiskt dåligt av det här! Idag tänkte jag börja med mina grejer, men luften går ur mig på nolltid, och jag kommer inte igång.

• Svar på tråden Jag = rensa i röran, sambon = hamster
  • Hedebris

vi gjordde en utrensning mot min killes vilja.. eller han fick säga om det var ngt som absolut inte skulle kastas.

Vill pointera att han sa ja till allt som kastades. Detta resulterade dock i en massa bitterhet och "om vi inte hade slängt den så hade vi kunnat använda den nu..." Det kunde vara att vi hade 3st scartkablar liggandes (förutom de vi använde) och vi kastade så vi hade EN reserv..

Nu tror jag det är bättre att bara organisera istället för rensa..

• Strumpläst83

Så här gjorde vi (visserligen inför flytt men jag kan ha svårt att skiljas från saker). Kom överens om ett visst "schema".

Typ:
    1. Har det inte använts på en månad, åker det in i skåpet
    2. Har det inte använts på tre månader åker det in i förrådet
    3. Har det inte använts på ett år åker det till tippen/ut på blocket

Sen tar ni en hel helg och plöjer igenom hel lägenheten på en gång (tips: INNAN bebis kommer!!). Han kommer nog att bli taggad när han ser hur mkt pengar ni kan få för grejerna och det KOMMER att kännas skönt för honom efteråt. En frihetskänsla.

Men ett hus kommer nog inte hjälpa. Han kommer bara ha större yta att samla mer grejer på.

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • carbe

Har samma problem, men man får kompomissa en del- vissa saker som är rena nostalgi saker kan man väl spara men sånt som bara är "skit" - kasta. Prova 1 års regeln- det man inte använt på 1 år kastas.... Eller 2 eller 3 år. Men det är svårt- jag vet

• Ramborg

Jag känner likadant! Och visst är det konstigt att man inte ens mäktar med att rensa ut bland sina egna saker när det är så här. Jag får panik och hyperventilerar när jag tänker på alla grejer i vårt hus. Vet inte vad jag ska göra. Hoppas det blir en regnig sista vecka på semestern, då kanske vi kan organisera upp kaoset lite iallafall.

• Smultron ett

Man kan ta kort på nostalgigrejjer som man kaster, då kommer na iallafall ihåg hur de ser ut och det är väl lite det som är meningen för inte använder man ju grejjorna. Men då kan han titta på bilderna och minnas istället.

Jag är den som är den!
  • Blomman123
    Hedebris skrev 2010-07-22 12:16:03 följande:
    vi gjordde en utrensning mot min killes vilja.. eller han fick säga om det var ngt som absolut inte skulle kastas.

Vill pointera att han sa ja till allt som kastades. Detta resulterade dock i en massa bitterhet och "om vi inte hade slängt den så hade vi kunnat använda den nu..." Det kunde vara att vi hade 3st scartkablar liggandes (förutom de vi använde) och vi kastade så vi hade EN reserv..

Nu tror jag det är bättre att bara organisera istället för rensa..
    Oj, så han ställde upp på det ganska motvilligt då? Så där skulle min kille också ha gjort, bättre att ha fyra scartkablar i stället för en i reserv... Man undrar varför !

Ja, organisera låter riktigt bra. För det är egentligen halva mitt problem. Jag förstår t.ex. inte att om man vill ha massa prylar, men sen förvarar dem på ett sätt att de blir förstörda, det är ju så dålig respekt för prylarna? T.ex. har vi "övrig elektronik" i två stora korgar från ikea, där ligger telefoner, sladdar osv osv, men det går ju aldrig att hitta något! Känns som man måste hitta något smart förvaringssystem för att få det man verkligen använder, att vara tillgängligt.

Är din kille med på organiseringsplanen? Kan ni göra sånt tillsammans? Vi ryker ihop på fem minuter då det ligger mycket gamla "diskussioner" och pyr . Vi borde rensa ut våra två förrådsutrymmen för att få ner saker från lägenheten, men jag tror inte jag pallar det!
  • Blomman123
    Strumpläst83 skrev 2010-07-22 12:18:50 följande:

Så här gjorde vi (visserligen inför flytt men jag kan ha svårt att skiljas från saker). Kom överens om ett visst "schema".

Typ:
    1. Har det inte använts på en månad, åker det in i skåpet
    2. Har det inte använts på tre månader åker det in i förrådet
    3. Har det inte använts på ett år åker det till tippen/ut på blocket

Sen tar ni en hel helg och plöjer igenom hel lägenheten på en gång (tips: INNAN bebis kommer!!). Han kommer nog att bli taggad när han ser hur mkt pengar ni kan få för grejerna och det KOMMER att kännas skönt för honom efteråt. En frihetskänsla.

Men ett hus kommer nog inte hjälpa. Han kommer bara ha större yta att samla mer grejer på.

Wow, vad bra! Ett sånt schema låter jättesmart!

Hur gjorde ni med böcker och prydnadssaker, alltså sånt som står i bokhyllan framme men som man egentligen inte använder? Köksprylarna skulle minska drastiskt! Oj vad skönt det skulle vara! Kunna öppna en låda och faktiskt hitta vad man behöver .

Innan bebisen kommer låter smart. Och jag har faktiskt fyra flyttkartonger i lägenheten redan där jag hade tänkt att plocka ner saker jag inte använder nu, för att frigöra utrymme. Dock hade jag tänkt att ställa ut lådorna till svärmor för att slippa alla konflikter nu. Vill dock inte ha prylar hos andra, vill bara flytta till något permanent boende så att man kan ha koll på allt man har. Jo, jag vet att hus inte skulle lösa allt, men det skulle vara skönt att få lite fler kvm att kunna sortera ut och spara sånt man vill spara.
  • Hedebris
    Blomman123 skrev 2010-07-22 12:27:08 följande:
    Oj, så han ställde upp på det ganska motvilligt då? Så där skulle min kille också ha gjort, bättre att ha fyra scartkablar i stället för en i reserv... Man undrar varför !

Ja, organisera låter riktigt bra. För det är egentligen halva mitt problem. Jag förstår t.ex. inte att om man vill ha massa prylar, men sen förvarar dem på ett sätt att de blir förstörda, det är ju så dålig respekt för prylarna? T.ex. har vi "övrig elektronik" i två stora korgar från ikea, där ligger telefoner, sladdar osv osv, men det går ju aldrig att hitta något! Känns som man måste hitta något smart förvaringssystem för att få det man verkligen använder, att vara tillgängligt.

Är din kille med på organiseringsplanen? Kan ni göra sånt tillsammans? Vi ryker ihop på fem minuter då det ligger mycket gamla "diskussioner" och pyr . Vi borde rensa ut våra två förrådsutrymmen för att få ner saker från lägenheten, men jag tror inte jag pallar det!
    Vi har organiserat en del tillsammans. Framförallt barnkläder. Alla storlekar för sig. så att vår minsting kan ha dem sen. Så tar vi upp rätt storlek från förrådet när det behövs.
    Men även elektronik. Det han har akut behov av har han fått ett eget skåp till. Där han har ansvar för ordningen. Sen har han sin sänglåda med. Det som får plats där (+att där ska vara ordning) behåller han.
  • Blomman123
    carbe skrev 2010-07-22 12:19:28 följande:
    Har samma problem, men man får kompomissa en del- vissa saker som är rena nostalgi saker kan man väl spara men sånt som bara är "skit" - kasta. Prova 1 års regeln- det man inte använt på 1 år kastas.... Eller 2 eller 3 år. Men det är svårt- jag vet
    Ja visst skall man få spara nostalgigrejer och minnesgrejer. Det vill jag också ha några lådor av. Men jag förstår inte min sambos alla behov till minnesgrejer . Där är vi olika, bara undrar hur man skall kunna kompromissa och gå någon gyllene medelväg! Just nu mår jag inte så bra av detta alls, han vet om det och han har blivit mycket bättre på senaste åren, men...
  • Blomman123
    Ramborg skrev 2010-07-22 12:21:04 följande:
    Jag känner likadant! Och visst är det konstigt att man inte ens mäktar med att rensa ut bland sina egna saker när det är så här. Jag får panik och hyperventilerar när jag tänker på alla grejer i vårt hus. Vet inte vad jag ska göra. Hoppas det blir en regnig sista vecka på semestern, då kanske vi kan organisera upp kaoset lite iallafall.
    JA! Exakt! Å vad skönt med någon som känner som jag. Ibland tror jag att jag är helt onormal. Men jag kan må fysiskt illa och känna panik känslor! Och det är lustigt hur matt jag blir bara av synen av det, så att jag inte ens orkar börja! Inte ens med det som är mitt som jag faktiskt styr över själv!

Men ni bor i hus? Stort? Är din sambo/man också känslig över om du skulle ta beslut över hans grejer?
Svar på tråden Jag = rensa i röran, sambon = hamster