• Blomman123

Jag = rensa i röran, sambon = hamster

Hur gör man när en i förhållandet vill spara på mycket, och inte störs av att det ligger grejer överallt, och den andra mår dåligt av detta?

Jag älskar koncept som rensa i röran, jag vill bara ha såna prylar som jag använder eller gillar, jag vill ta bort allt onödigt. Jag vill att var sak skall ha sin plats, fria ytor, lätt att andas, lätt att städa.

Min sambo vill spara en massa grejer, mycket nostalgigrejer, en del "kan vara bra att ha", böcker, dvd, och ja allt möjligt!

Till saken hör att vi bor på 53 kvm och skall ha barn i november. Jag är jättestressad att jag inte får bort mer prylar innan det är dags att fylla på med baby grejer. Vi letar efter hus, och det skall bli så skönt att ge sambon ett rum för sina samlingar där jag slipper se dem (förhoppningsvis hittar vi ett hus med lite extra förvaringsrum).

Är det fler än jag som känner så här? Jag vet att jag inte kan ändra på någon annan (det har jag försökt), eller rensa i hans grejer (skulle aldrig göra det). Men jag mår ju fysiskt dåligt av det här! Idag tänkte jag börja med mina grejer, men luften går ur mig på nolltid, och jag kommer inte igång.

• Svar på tråden Jag = rensa i röran, sambon = hamster
  • Blomman123
    Fru U skrev 2010-07-22 13:45:46 följande:
    Jag lever med en samlare (jag ska inte gnälla, jag har mycket prylar jag med) så jag förstår problemet.

Det tog lång tid innan vi hittade ett sätt att kompromissa. Jag vill ha undanplockat (=lättstädat) och han vill ha sina prylar framme (det ville jag också i början av vårt förhållande).

Vår kompromiss är att söndriga saker åker ut. Nej, de ska inte lagas, stoppas, lappas. Nej, det är inte okej att ha tre av varje sak (en i användning, en i reserv).

Vi har våra olika platser i lägenheten där vi får ha våra högar ifred. Han får stapla bäst han vill runt sin dataplats (men ge f a n i att sprida ut det på VÅR yta) och jag får stapla bäst jag vill på mitt skrivbord (men ge f a n i att sprida ut mina hobbyprylar nån annanstans).

Vi blev tvingade att rensa när lägenheten skulle renoveras. Vi gick från att leva i tre rum o kök till att leva i ett rum (ett litet sovrum) o kök eftersom de rum som skulle renoveras/repareras skulle tömmas helt, inget kunde vara kvar.

Istället för att bara slänga ner allt i lådor (som man gärna gör när man renoverar eller flyttar) så gick vi (mest jag) igenom allt och jag slängde massor. När vi väl fick tillbaka rummen så sattes INGET tillbakaom det inte verkligen skulle vara i de rummen och vi verkligen skulle använda sakerna.

Det innebar att det tog två år innan tavlorna kom upp (då visste vi att vi trivdes med möbleringen och att tavlorna inte skulle behöva flyttas på (därmed slapp vi fula hål i den nytapetserade väggen)), det innebar att det i några månader låg kablar ganska öppet (inga hål skulle borras förrän vi visste exakt var allt skulle vara för optimal trivselkänsla). 

Igengäld har vi nu rum vi älskar att vara i. Vi har våra små högar men allt har sin plats och det är inte bara jag som hittar längre, även gubben vet var allt är nu.

Fast erkännas skall, att vi hyrde ett extraförråd för alla prylar som inte fick plats. Så vi har väl en femton kartonger där (+extraförråd av sånt som hushållsgrejer, ljus, servetter mm (sparade sånt när mamma dog för jag tyckte det var onödigt att slänga helt nya grejer)). Det är okej för förrådet kostar inte så mycket (billigare än att köpa större lägenhet ).
    Bra att bli "tvingad" att rensa ut.
    Fru U skrev 2010-07-22 13:50:15 följande:
    Det som fick vår röra under kontroll var boken Organisera från insidan ut (fast jag läste den på engelska). För innan dess hade vi försökt tvinga oss att städa/organisera enligt ett mönster som inte alls var vi.

Vi störs inte av att ha grejer framme (minimalism är inte för oss) och då är det ju döfött att tänka att man måste stoppa undan allt.

Vi läser jättemycket, bland annat i sovrummet så det finns plats för böcker där nu. För inte tusan bar vi in böckerna till bokhyllan omedelbart fast det var så det var tänkt, det var helt klart bättre att göra plats åt böckerna där vi faktiskt läser dem
    Tur att ni hittade ett sätt som passar just er! När du säger det så låter det ju helt orimligt att alla skall vilja ha det på samma sätt. Jag skulle gärna vilja ha allt undanstoppat, i dolda skåp i väggarna , med en markering på varje hylla om vad för saker som "bor där" . Hihi, kanske man inte är helt frisk ändå .
    Ramborg skrev 2010-07-22 14:49:58 följande:
    Bra idéer flera här. Att börja med nåt litet framförallt, så det inte känns så överväldigande. Nästan synd att vi är bortresta just nu, jag blev riktigt inspirerad! Men när vi kommer hem, då ska jag sätta igång!
    Visst blir man! Jag har inte gjort hela byrån (håller på och tvättar och lite annat också), men två lådor är klara, en del saker ligger i loppis påsen, andra i återvinningen, känns skönt!!!
  • Blomman123
    Fru U skrev 2010-07-22 14:09:32 följande:
    Den verkar inte finnas på svenska längre

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0805075...
    Är det den här? www.biblioteket.stockholm.se/default.asp&extras=526206%2FID

Titeln är lite annorlunda än vad du skrev. Jag hittade den på några bibliotek, men den verkade vara slut hos förlag annars. Skall gå och låna den på lokala bibblan, bra, då slipper jag ju ta hem en extra pryl till lägenheten också .
  • Fru U
    Blomman123 skrev 2010-07-22 16:30:41 följande:
    Är det den här? www.biblioteket.stockholm.se/default.asp?id=8...

Titeln är lite annorlunda än vad du skrev. Jag hittade den på några bibliotek, men den verkade vara slut hos förlag annars. Skall gå och låna den på lokala bibblan, bra, då slipper jag ju ta hem en extra pryl till lägenheten också .
    Japp.

Jag skulle också vilja ha allt undanstoppat, så mycket enklare att städa då ju men jag är inte typen som plockar undan allt så är det bara.
    Svaren bor i hjärtat
  • misp

Jag förstår dig verkligen TS! Har samma problem. Min sambo bara låter saker samlas på hög - användbara såväl som oanvändbara. Vi har ett litet extrarum som är helt fullt med hans grejer..

Jag bedömer att man skulle kunna slänga 80-90 % av sakerna som finns därinne och förvara resten på ett bättre organiserat vis, så hade man kunnat inreda extrarummet och faktiskt använda det till något!

För mig är det frustrerande. Hade det varit mina egna saker hade jag röjt och gjort något bra av det där rummet (arbetsrum, gästrum eller dylikt).

Sen har vi lite liknande problem med den vardagliga städningen och inredningen också - jag vill gärna ha rena ytor och så lite krimskrams som möjligt omkring mig, medan han inte tycks ha gränser för hur stökigt det kan vara..

Det är alltså inte det att han nödvändigtvis vill samla på allt eller att han trivs bättre med att ha det stökigt omkring sig, det är bara inget han prioriterar att ta tag i... medan jag vantrivs när jag inte kan ha det luftigt och göra det bästa av hemmiljön.

• Blomman123
    Fru U skrev 2010-07-22 16:33:21 följande:
    Japp.

Jag skulle också vilja ha allt undanstoppat, så mycket enklare att städa då ju men jag är inte typen som plockar undan allt så är det bara.
    Hehe, nä, det är inte jag heller, men om jag väl har det undanstoppat och fint, då tar jag minsan hand om varenda sak och lägger den på rätt plats. Tills det att jag/vi börjar stöka till igen, då blir det liggande där det är...
  • Blomman123
    misp skrev 2010-07-22 16:41:35 följande:
    Jag förstår dig verkligen TS! Har samma problem. Min sambo bara låter saker samlas på hög - användbara såväl som oanvändbara. Vi har ett litet extrarum som är helt fullt med hans grejer..

Jag bedömer att man skulle kunna slänga 80-90 % av sakerna som finns därinne och förvara resten på ett bättre organiserat vis, så hade man kunnat inreda extrarummet och faktiskt använda det till något!

För mig är det frustrerande. Hade det varit mina egna saker hade jag röjt och gjort något bra av det där rummet (arbetsrum, gästrum eller dylikt).

Sen har vi lite liknande problem med den vardagliga städningen och inredningen också - jag vill gärna ha rena ytor och så lite krimskrams som möjligt omkring mig, medan han inte tycks ha gränser för hur stökigt det kan vara..

Det är alltså inte det att han nödvändigtvis vill samla på allt eller att han trivs bättre med att ha det stökigt omkring sig, det är bara inget han prioriterar att ta tag i... medan jag vantrivs när jag inte kan ha det luftigt och göra det bästa av hemmiljön.
    Ja, det kanske är en prioriteringsfråga här också! Vi säger ju det båda två när vi har plockat undan att vad bra allt ser ut, men det går så långt mellan gångerna .

Jag frågade om vi skulle börja med förråden i morgon då det skall regna, men han var mer sugen på att åka på utflykt...
  • Fru U
    Blomman123 skrev 2010-07-22 16:54:08 följande:
    Förresten, ni ser väl de rensningsprogrammen på 3:an och 5:an som går ikväll? Inte riktigt vad jag brottas med hemma , men på något sätt riktigt intressant att se!

www.tv.nu/p/10072222002300tv3
    www.tv.nu/p/10072220002100kanal5
    Vi tittar på dem som avskräckande exempel på vad som sker om man tar in saker men aldrig tar ut nåt.

Svaren bor i hjärtat
  • Blomman123
    Fru U skrev 2010-07-22 17:15:09 följande:
    Vi tittar på dem som avskräckande exempel på vad som sker om man tar in saker men aldrig tar ut nåt.

Härligt . Utav någon anledning är det bara jag som tittar och inte min sambo, haha.
  • Fru U
    Blomman123 skrev 2010-07-22 22:57:55 följande:
    Härligt . Utav någon anledning är det bara jag som tittar och inte min sambo, haha.
    Samma här, fast han sneglar

Det som jag (vi) har störst problem med är minnessaker och vi har en del (både hans pappa o min mamma gick bort väldigt hastigt för några år sen). Det är inte så lätt att sortera, rensa o slänga sånt. Jag har tex fortfarande en stor papperspåse med alla hennes räkningar, kontoutdrag osv eftersom vi fick göra en slutdeklaration, jag förmår inte att slänga den (än).
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Jag = rensa i röran, sambon = hamster