Fru U skrev 2010-07-22 13:45:46 följande:
Jag lever med en samlare (jag ska inte gnälla, jag har mycket prylar jag med) så jag förstår problemet.
Det tog lång tid innan vi hittade ett sätt att kompromissa. Jag vill ha undanplockat (=lättstädat) och han vill ha sina prylar framme (det ville jag också i början av vårt förhållande).
Vår kompromiss är att söndriga saker åker ut. Nej, de ska inte lagas, stoppas, lappas. Nej, det är inte okej att ha tre av varje sak (en i användning, en i reserv).
Vi har våra olika platser i lägenheten där vi får ha våra högar ifred. Han får stapla bäst han vill runt sin dataplats (men ge f a n i att sprida ut det på VÅR yta) och jag får stapla bäst jag vill på mitt skrivbord (men ge f a n i att sprida ut mina hobbyprylar nån annanstans).
Vi blev tvingade att rensa när lägenheten skulle renoveras. Vi gick från att leva i tre rum o kök till att leva i ett rum (ett litet sovrum) o kök eftersom de rum som skulle renoveras/repareras skulle tömmas helt, inget kunde vara kvar.
Istället för att bara slänga ner allt i lådor (som man gärna gör när man renoverar eller flyttar) så gick vi (mest jag) igenom allt och jag slängde massor. När vi väl fick tillbaka rummen så sattes INGET tillbakaom det inte verkligen skulle vara i de rummen och vi verkligen skulle använda sakerna.
Det innebar att det tog två år innan tavlorna kom upp (då visste vi att vi trivdes med möbleringen och att tavlorna inte skulle behöva flyttas på (därmed slapp vi fula hål i den nytapetserade väggen)), det innebar att det i några månader låg kablar ganska öppet (inga hål skulle borras förrän vi visste exakt var allt skulle vara för optimal trivselkänsla).
Igengäld har vi nu rum vi älskar att vara i. Vi har våra små högar men allt har sin plats och det är inte bara jag som hittar längre, även gubben vet var allt är nu.
Fast erkännas skall, att vi hyrde ett extraförråd för alla prylar som inte fick plats. Så vi har väl en femton kartonger där (+extraförråd av sånt som hushållsgrejer, ljus, servetter mm (sparade sånt när mamma dog för jag tyckte det var onödigt att slänga helt nya grejer)). Det är okej för förrådet kostar inte så mycket (billigare än att köpa större lägenhet

).
Bra att bli "tvingad" att rensa ut.
Fru U skrev 2010-07-22 13:50:15 följande:
Det som fick vår röra under kontroll var boken Organisera från insidan ut (fast jag läste den på engelska). För innan dess hade vi försökt tvinga oss att städa/organisera enligt ett mönster som inte alls var vi.
Vi störs inte av att ha grejer framme (minimalism är inte för oss) och då är det ju döfött att tänka att man måste stoppa undan allt.
Vi läser jättemycket, bland annat i sovrummet så det finns plats för böcker där nu. För inte tusan bar vi in böckerna till bokhyllan omedelbart fast det var så det var tänkt, det var helt klart bättre att göra plats åt böckerna där vi faktiskt läser dem

Tur att ni hittade ett sätt som passar just er! När du säger det så låter det ju helt orimligt att alla skall vilja ha det på samma sätt. Jag skulle gärna vilja ha allt undanstoppat, i dolda skåp i väggarna

, med en markering på varje hylla om vad för saker som "bor där"

. Hihi, kanske man inte är helt frisk ändå

.
Ramborg skrev 2010-07-22 14:49:58 följande:
Bra idéer flera här. Att börja med nåt litet framförallt, så det inte känns så överväldigande. Nästan synd att vi är bortresta just nu, jag blev riktigt inspirerad! Men när vi kommer hem, då ska jag sätta igång!
Visst blir man! Jag har inte gjort hela byrån (håller på och tvättar och lite annat också), men två lådor är klara, en del saker ligger i loppis påsen, andra i återvinningen, känns skönt!!!