• Blomman123

Jag = rensa i röran, sambon = hamster

Hur gör man när en i förhållandet vill spara på mycket, och inte störs av att det ligger grejer överallt, och den andra mår dåligt av detta?

Jag älskar koncept som rensa i röran, jag vill bara ha såna prylar som jag använder eller gillar, jag vill ta bort allt onödigt. Jag vill att var sak skall ha sin plats, fria ytor, lätt att andas, lätt att städa.

Min sambo vill spara en massa grejer, mycket nostalgigrejer, en del "kan vara bra att ha", böcker, dvd, och ja allt möjligt!

Till saken hör att vi bor på 53 kvm och skall ha barn i november. Jag är jättestressad att jag inte får bort mer prylar innan det är dags att fylla på med baby grejer. Vi letar efter hus, och det skall bli så skönt att ge sambon ett rum för sina samlingar där jag slipper se dem (förhoppningsvis hittar vi ett hus med lite extra förvaringsrum).

Är det fler än jag som känner så här? Jag vet att jag inte kan ändra på någon annan (det har jag försökt), eller rensa i hans grejer (skulle aldrig göra det). Men jag mår ju fysiskt dåligt av det här! Idag tänkte jag börja med mina grejer, men luften går ur mig på nolltid, och jag kommer inte igång.

• Svar på tråden Jag = rensa i röran, sambon = hamster
  • Blomman123
    Ramborg skrev 2010-07-22 12:53:37 följande:
    Blomman - vi bor i hus med ett uthus och ett dubbelgarage, men ändå har vi inte ett enda ställe där man kan stå inomhus och tex såga av en bräda eller nåt sånt. Grejer överallt! /ryser/.

Och jag fattar inte varför jag blir så förlamad, det är ju bara att ta itu med det, mina grejer iaf! Istället suckar jag och sätter mig vid datorn eller nåt. Weird.
    Jag förstår dig! Antar att ni har bott i hus ett tag? Känns som om det där kan bli vår verklighet om vi inte sätter upp några "regler" den dagen vi flyttar till hus!

Jag vet inte heller varför jag blir förlamad! Blir också så att jag sätter mig vid datorn. Jag antar att det är pga att det är för överväldigande?

Idag skall jag i alla fall ta och gå igenom en smal byrå som jag mest har grejer i (smycken, tidningar, sjuklåda, extra hygienartiklar osv osv). Det senaste tiden har jag bara tryckt ner saker där. Mitt mål för dagen är att rensa ut det som inte får plats/är för gammalt/inte används. Sätt upp ett mål du också, så kanske vi kan peppa varandra?
  • Blomman123
    Hädvigg skrev 2010-07-22 13:25:38 följande:
    Börja smått! Rensa ur en låda eller en hylla i bokhyllan.
    Hehe, exakt! Jag satt just upp ett mål att rensa ut en byrå! Kanske inte jättelitet, men jag börjar med en låda .
  • Blomman123
    Strumpläst83 skrev 2010-07-22 13:36:28 följande:
    Sånt som vi båda vill ha framme, får vara framme. Min man är lite "det här är en (suddig) bild på en hund jag hade i tonåren. Jag älskade min hund - därför måste fotot vara framme!!". Ingen ska behöva skiljas från saker med stort affektionsvärde, men bättre då att leta fram en FIN bild hunden och leta upp ett bra ställe där den PASSAR att  hänga liksom.

Han hade t.ex. en typ avlång plansch på sin barndomsstad. Jättefin bild visserligen men det känns lite fjårtis att hänga upp en plansch! Så jag gick in i en ram-affär, fixade en snygg (och svindyr) ram och vips passade planschen JÄTTEbra in i hallen! Vi får ständigt komplimanger för hur fin den är! En kompromiss som vi båda var lyckliga med. Sen har jag även slängt en del som min man inte vet om. Han är sladd-/elektronikgalning så sådant har fått ryka när han inte sett Det han ändå inte saknar liksom! Det enda jag stör mig på just nu är en inramad signerad fotbollströja men den kommer jag nog få dras med hela livet!! Men den är förpassad till datorrummet.

Säg åt din man att den och den helgen ska vi röja. Vi måste frigöra utrymme (både yta och mentalt, det är kvävande att ha för mycket pryttlar framme)! Så har han någon/några veckor på sig att förbereda sig mentalt och tänka ut vad som faktikt hade kunnat säljas. Även om man bara får någon hundring för nån sladd som ligger och skräpar - 10 sådana sladdar ger en tusing!

Barn tar plats! Ni ska ha utrymme för skötbord, spjälsäng, vagnen kanske måste stå inne i lghtn(?), babygym, etc......
    Jag håller med dig fullständigt! Bra poänger och bra ideer! Tack!
  • Fru U

Jag lever med en samlare (jag ska inte gnälla, jag har mycket prylar jag med) så jag förstår problemet.

Det tog lång tid innan vi hittade ett sätt att kompromissa. Jag vill ha undanplockat (=lättstädat) och han vill ha sina prylar framme (det ville jag också i början av vårt förhållande).

Vår kompromiss är att söndriga saker åker ut. Nej, de ska inte lagas, stoppas, lappas. Nej, det är inte okej att ha tre av varje sak (en i användning, en i reserv).

Vi har våra olika platser i lägenheten där vi får ha våra högar ifred. Han får stapla bäst han vill runt sin dataplats (men ge f a n i att sprida ut det på VÅR yta) och jag får stapla bäst jag vill på mitt skrivbord (men ge f a n i att sprida ut mina hobbyprylar nån annanstans).

Vi blev tvingade att rensa när lägenheten skulle renoveras. Vi gick från att leva i tre rum o kök till att leva i ett rum (ett litet sovrum) o kök eftersom de rum som skulle renoveras/repareras skulle tömmas helt, inget kunde vara kvar.

Istället för att bara slänga ner allt i lådor (som man gärna gör när man renoverar eller flyttar) så gick vi (mest jag) igenom allt och jag slängde massor. När vi väl fick tillbaka rummen så sattes INGET tillbakaom det inte verkligen skulle vara i de rummen och vi verkligen skulle använda sakerna.

Det innebar att det tog två år innan tavlorna kom upp (då visste vi att vi trivdes med möbleringen och att tavlorna inte skulle behöva flyttas på (därmed slapp vi fula hål i den nytapetserade väggen)), det innebar att det i några månader låg kablar ganska öppet (inga hål skulle borras förrän vi visste exakt var allt skulle vara för optimal trivselkänsla). 

Igengäld har vi nu rum vi älskar att vara i. Vi har våra små högar men allt har sin plats och det är inte bara jag som hittar längre, även gubben vet var allt är nu.

Fast erkännas skall, att vi hyrde ett extraförråd för alla prylar som inte fick plats. Så vi har väl en femton kartonger där (+extraförråd av sånt som hushållsgrejer, ljus, servetter mm (sparade sånt när mamma dog för jag tyckte det var onödigt att slänga helt nya grejer)). Det är okej för förrådet kostar inte så mycket (billigare än att köpa större lägenhet ).

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Det som fick vår röra under kontroll var boken Organisera från insidan ut (fast jag läste den på engelska). För innan dess hade vi försökt tvinga oss att städa/organisera enligt ett mönster som inte alls var vi.

Vi störs inte av att ha grejer framme (minimalism är inte för oss) och då är det ju döfött att tänka att man måste stoppa undan allt.

Vi läser jättemycket, bland annat i sovrummet så det finns plats för böcker där nu. För inte tusan bar vi in böckerna till bokhyllan omedelbart fast det var så det var tänkt, det var helt klart bättre att göra plats åt böckerna där vi faktiskt läser dem

Svaren bor i hjärtat
  • ssf
    Fru U skrev 2010-07-22 13:50:15 följande:
    Det som fick vår röra under kontroll var boken Organisera från insidan ut (fast jag läste den på engelska). För innan dess hade vi försökt tvinga oss att städa/organisera enligt ett mönster som inte alls var vi.
    Kan du ge lite mer info om boken, författare tex? Skulle gärna vilja läsa den boken, men hittar den inte på enbart titeln.
  • Ramborg

Bra idéer flera här. Att börja med nåt litet framförallt, så det inte känns så överväldigande. Nästan synd att vi är bortresta just nu, jag blev riktigt inspirerad! Men när vi kommer hem, då ska jag sätta igång!

• Fru U
    ssf skrev 2010-07-22 14:44:56 följande:
    Då kan det varit därför jag inte hittade den Tack för länken.
    Så lite så

Jag tittar fortfarande igenom den imellanåt för att inte falla för tryck utifrån om att ha det på ett visst sätt.

För om vi vill ha saker på vårt bord hela tiden varför ska vi låta bli för att andra tycker det ser stökigt ut? Om det fungerar för oss att ha tio par skor i hallen varför ska vi plocka undan dem? (fiktiva exempel)
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Jag = rensa i röran, sambon = hamster