• CherrySkull

Livrädd för stort barn!

Vet att jag väntar ett stort barn, har vart på 2 TUL varav första var +27% och nu andra gången i v 31 var lillen + 33%.. Ska på ett till TUL den 2 augusti. Är rädd för vad han ska väga, vill inte föda ett stort barn! Är livrädd att dom inte ska ta min oro på allvar och neka mej igångsättning.

Vill inte vara med om att dom försöker få en att föda vaginalt och sen slutar det i akutsnitt för att bebisen trots allt är för stor..
    buhuu

Någon med samma oro, eller andra erfarenheter av stort barn?

Bebisen beräknades väga 2600g i v 31+6, vårat första barn kom i v 35+1 och vägde då 2500g..

mvh

• Svar på tråden Livrädd för stort barn!
  • NinnieToki
    3 barns mamma84 skrev 2010-07-31 21:52:30 följande:
    *Fnis* om du kunde säga så till mig med
    Man kan ju alltid önska iaf... Tungan ute
    Min lilla älskling är ju redan 3400 stor, och det är 30 dagar kvar till BF... Hoppas den "lill*" ÄR liten
  • 3 barns mamma84
    NinnieToki skrev 2010-07-31 21:58:30 följande:
    Man kan ju alltid önska iaf... Tungan ute
    Min lilla älskling är ju redan 3400 stor, och det är 30 dagar kvar till BF... Hoppas den "lill*" ÄR liten
    Okej då lägger du på + eller - med vikt Hihi men jag gissar på 4300g
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • loujac

Jag fick en son som vägde 5360g och var 55cm lång, han kom inte ut den naturliga vägen utan föddes med akut snitt, jag tyckte att det gick jättebra och ingenting att vara rädd för enligt mig.
    Väntar nu mitt andra barn och hon visar också en tendens till att vara större än "normalt".
    I så fall blir det ett planerat snitt för min del.

• CherrySkull

loujac: Försökte dom med vanlig förlossning först fast han var så stor? Visste ni innan att han var stor?=)

• 3 barns mamma84
    CherrySkull skrev 2010-08-01 08:05:05 följande:
    loujac: Försökte dom med vanlig förlossning först fast han var så stor? Visste ni innan att han var stor?=)
    Självklart vill man det men på mig när han skulle väga 4885g så fick jag går ner till förlossningen efter mitt Tul och det var prat om igångsättning men tack och lv var min tapp omogen och jag var bara öppen 2½cm
    2 dagar fick jag vänta och han kom ut med planeradsnitt vecka 41+2 och var större
  • Lotta S

Förstår hur du känner. Själv har jag blivit nekad både TUL och igångsättning denna gång, då BM inte tror att det är ngn stor bebis. Men jag är LIVRÄDD ändå...
    Första sonen kom i v.37+5 och var 51cm, vägde 3970gr. Andra gossen kom i v.36+3, längd: 51cm, vikt: 4035gr, och den förlossningen slutade med katastrofsnitt.
    Idag är jag i v.37+2, och bara väntar på att det ska dra igång så snart som möjligt, men inga känningar ännu

Kanske inte var mycket till tröst... Men jag förstår hur du känner dig.
    Lycka till!!

• 3 barns mamma84

Lotta s Min barnmorska var störd i huvet (ursäkta mig) men hon sa att andra barnet inte behövde vara större än första var och vägrade ta mig på allvar.
    Men när jag kom till henne 8 dagar över tiden sa hon till mig ''vad gör du här ska du inte föda honom''
    Jo svarade jag men jag kan inte föda honom om han inte vill komma ut.
    Så då insåg hon att hon kanske skulle ge mig Tillväxtul ÄNTLIGEN jävla kärring.
    Alla på förlossningen blev förbannade på barnmorskan aggerande och pågrund av henne kunde jag ha dött.

Nu har jag flyttat till danmark och jag känner mig skittrygg alla tar mig på allvar
    är i vecka 19+4 idag vecka 20 och magen e stor och dom misstänker stort barn redan men bf är 21 dec och snitt kommer i nov hoppningsviss tul får jag i nov

• Lotta S
    3 barns mamma84 skrev 2010-08-01 09:02:03 följande:
    Lotta s Min barnmorska var störd i huvet (ursäkta mig) men hon sa att andra barnet inte behövde vara större än första var och vägrade ta mig på allvar.
    Men när jag kom till henne 8 dagar över tiden sa hon till mig ''vad gör du här ska du inte föda honom''
    Jo svarade jag men jag kan inte föda honom om han inte vill komma ut.
    Så då insåg hon att hon kanske skulle ge mig Tillväxtul ÄNTLIGEN jävla kärring.
    Alla på förlossningen blev förbannade på barnmorskan aggerande och pågrund av henne kunde jag ha dött.

Nu har jag flyttat till danmark och jag känner mig skittrygg alla tar mig på allvar
    är i vecka 19+4 idag vecka 20 och magen e stor och dom misstänker stort barn redan men bf är 21 dec och snitt kommer i nov hoppningsviss tul får jag i nov
    Min BM har haft semester i några veckor nu, och jag har fått träffa en vikarie, men nästa vecka är den rätta tillbaka. Då är det ju nästan dags ändå, men har inget hänt innan dess, så ska jag åtminstone be om en hinnsvepning, så kanske det sätter igång. Är inte alls sugen på att gå över, när de andra kommit väldigt tidigt och varit så pass stora.

Håller tummarna för att det går bra för dig, och att du får komma på TUL i november.
  • loujac
    CherrySkull skrev 2010-08-01 08:05:05 följande:
    Nej vi visste inte att han var stor, i efterhand har jag ju sett att SF måttet låg över normalkurvan, men det var ingen som sa något om det då, och som förstagångsföderska så visste man ju inte lika mycket.
  • CherrySkull

Lotta S: Jag förstår verkligen inte hur dom kan neka TUL när båda dina barn vart så stora så tidigt:/

Vi ska ialf på ett 3dje TUL imorgon, får väl se vad han väger då..Sist vägde han 2600g +33% för stor i v 31.
    Nu är vi i v 33..undrar vad som händer om han växt väldigt mycket. Är livrädd för att han ska väga över 3500g redan och att dom inte vill planera in en igångsättning eller ett planerat snitt. För dom kan väl inte sätta igång det hur tidigt som helst heller`? Någon som vet när dom tidigast sätter igång?

Är verkligen rädd för att föda ett barn över 4 kilo..eller ännu värre 5!!

Ninnietoki: Ska du på något mer TUL?

Svar på tråden Livrädd för stort barn!