• kotten10

5-månaders sover endast med bröstet i munnen

Min dotter är 5,5 månader och somnar, sedan ca 1,5 månad tillbaka, bara då hon suger på bröstet och vill endast sova med bröstet i munnen (detta gäller kväll/natt). Om jag lirkar ur bröstet ur munnen då hon somnat vaknar hon inom ett par minuter och letar efter det. Jag måste alltså sova bredvid henne och hela tiden ha bröstet "redo" annars får vi ingen sömn alls, varken hon eller jag. Detta resulterar i att jag och sambon inte får någon tid tillsammans på kvällen över huvud taget eftersom jag måste lägga mig då hon lägger sig, annars får jag springa och somna henne med tutten var 10:e minut ungefär och det är ohållbart. Saknar så att kunna sitta uppe och titta på en film på kvällen tillsammans med sambon eller bara få lite egentid.

Dagtid kan hon somna i vagnen, i famnen, i bilen eller vid bröstet och sover då 30 minuter i taget (3-4 ggr/dag), om jag inte ligger bredvid med bröstet - då kan hon sova upp till 2,5 timmar!

Hon helammas och jag har inga problem med att amma henne TILL SÖMNS, tvärtom - jag tycker att det är mysigt och behagligt! Problemet är att det inte räcker längre, nu vill hon även SOVA med bröstet i munnen och blir snabbt minst sagt hysterisk om jag eller sambon försöker söva om henne på annat sätt (t.ex. genom att vagga, vyssja, klappa, buffa, sjunga...). Jag har heller inga problem med att, som innan detta började, amma henne x flera nattetid. Då somnade hon dock om efteråt och jag fick iaf ett par timmars sömn innan det var dags igen.

Ibland tänker jag att hon har uppenbarligen detta behovet nu och någon gång kommer det gå över och det är bara att "vänta ut" det...men ibland tänker jag istället att jag måste hjälpa henne att lära sig att sova utan bröstet, både för hennes och min skull då vi båda blir så trötta av alla uppvak och ytlig sömn!

Finns det fler som har det så här? Att barnet endast kan sova med bröstet och behöver snutta på det under hela sovtiden? Hur bryter man det här? Hur har ni gjort och hur har det gått? Har boken "Somna utan gråt" och tänkte prova "Pantleys snälla avvänjningsmetod" - någon som har erfarenhet av den? Vill absolut inte tillämpa någon metod där barnet får skrika sig till sömns...a

Det bör tilläggas att dottern varken tar napp eller flaska trots ihärdiga försök...

Hälsningar Karin

• Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen
  • sarap1978

Jag skulle nog fortsätta att jobba med nappen, jag tror att det är snuttandet som hon behöver, så är det med min flicka. Hon skulle nog gärna ha bröstet tillgängligt men jag orkar som du inte vara napp.
    Kan bara säga lycka till, jag hade som du för 4 månader sen, då hon var 1 mån drygt...

• sarap1978

Skrev inte klart...hihi
    Då för 4 mån sen så vande  jag in henne på nappen istället och det funkar bra nu, hon var rätt dålig på att suga på nappen i början men lite envishet så går det...

• kotten10
    sarap1978 skrev 2010-07-25 23:57:51 följande:
    Skrev inte klart...hihi
    Då för 4 mån sen så vande  jag in henne på nappen istället och det funkar bra nu, hon var rätt dålig på att suga på nappen i början men lite envishet så går det...
    Tack för ditt svar! Vi envisas med nappen dagligen men hon bara spottar ut den och blir sååå arg....Glad Men men, vi får fortsätta prova...Skönt att det löste sig för dig iaf!

Någon mer somhar tips??
  • annojb
    kotten10 skrev 2010-07-27 15:24:27 följande:
    Tack för ditt svar! Vi envisas med nappen dagligen men hon bara spottar ut den och blir sååå arg....Glad Men men, vi får fortsätta prova...Skönt att det löste sig för dig iaf!

Någon mer somhar tips??
    tyvärr inga tips då ditt inlägg lika gärna skulle kunna vara skrivet av mig... ;O)

Vår dotter kan numera också bara somna (o sova längre stunder) med bröstet i munnen. Självklart inser man ju att det är snutteri hon är ute efter men det hjälper föga när hon verkligen vägrar napp, tumme eller snutte (hon är snart 7 mån och tro mig, vi har verkligen försökt men även hon blir galen av vrede när vi stoppar in napp i munnen på henne!).

Vet hur jobbbigt du har det då vi upplever exakt detsamma! Du är med andra ord inte ensam!!
    usch, blir tårögd av att läsa att du saknar egentid! Känner så med dig!

styrkekram till dig o vi får helt enkelt hoppas på att vi finner ett sätt som kan fungera snaaart!!
  • iLarsson

har precis samma problem för natten.. men kan ta ut bröstet men ej gå därifrån. ibland blir man galen vill ju också kunna sitta o mysa i soffan en stund innan sov dax. sonen tar inte napp men flaska. han tycker napp är BLÄ! vill också ha tips på hur man ska vänja av dom vid det. för jag tror mycket på att det är närheten och snuttandet som dom vill ha.

• kotten10
    annojb skrev 2010-07-27 23:05:13 följande:
    tyvärr inga tips då ditt inlägg lika gärna skulle kunna vara skrivet av mig... ;O)

Vår dotter kan numera också bara somna (o sova längre stunder) med bröstet i munnen. Självklart inser man ju att det är snutteri hon är ute efter men det hjälper föga när hon verkligen vägrar napp, tumme eller snutte (hon är snart 7 mån och tro mig, vi har verkligen försökt men även hon blir galen av vrede när vi stoppar in napp i munnen på henne!).

Vet hur jobbbigt du har det då vi upplever exakt detsamma! Du är med andra ord inte ensam!!
    usch, blir tårögd av att läsa att du saknar egentid! Känner så med dig!

styrkekram till dig o vi får helt enkelt hoppas på att vi finner ett sätt som kan fungera snaaart!!
    Hej!
    Åh vad skönt att läsa ditt svar! Att veta att man inte är ensam om detta...känns ibland som om "alla" andra har "mönsterbebisar" som sover heeeela nätterna igenom från 2 veckors ålder Cool

Hör gärna av dig igen om hur det går och om du hittar någon lösning som fungerar bra för er (och det snaaaart hoppas jag!!)

Stooor stärkande kram till dig!!
  • kotten10
    iLarsson skrev 2010-07-29 14:04:30 följande:
    har precis samma problem för natten.. men kan ta ut bröstet men ej gå därifrån. ibland blir man galen vill ju också kunna sitta o mysa i soffan en stund innan sov dax. sonen tar inte napp men flaska. han tycker napp är BLÄ! vill också ha tips på hur man ska vänja av dom vid det. för jag tror mycket på att det är närheten och snuttandet som dom vill ha.
    Skönt med en till i samma sits...Glad Här funkar det också ofta att ta ur bröstet men man ska ändå finnas tillgänglig, alltså inte gå därifrån...
    Hur gammal är din son?
  • annojb
    kotten10 skrev 2010-07-30 16:48:55 följande:
    Hej!
    Åh vad skönt att läsa ditt svar! Att veta att man inte är ensam om detta...känns ibland som om "alla" andra har "mönsterbebisar" som sover heeeela nätterna igenom från 2 veckors ålder Cool

Hör gärna av dig igen om hur det går och om du hittar någon lösning som fungerar bra för er (och det snaaaart hoppas jag!!)

Stooor stärkande kram till dig!!
    Kotten! Läs mitt svar i "min" tråd!
    kanske kanske kan vi få sova snart och inte minst - få lite egentid! :O)
    kramar!
  • iLarsson
    kotten10 skrev 2010-07-30 16:51:06 följande:
    Skönt med en till i samma sits...Glad Här funkar det också ofta att ta ur bröstet men man ska ändå finnas tillgänglig, alltså inte gå därifrån...
    Hur gammal är din son?
    min lilla e 6 månader. Mkt bestämd prick :D
Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen