5-månaders sover endast med bröstet i munnen
Min dotter är 5,5 månader och somnar, sedan ca 1,5 månad tillbaka, bara då hon suger på bröstet och vill endast sova med bröstet i munnen (detta gäller kväll/natt). Om jag lirkar ur bröstet ur munnen då hon somnat vaknar hon inom ett par minuter och letar efter det. Jag måste alltså sova bredvid henne och hela tiden ha bröstet "redo" annars får vi ingen sömn alls, varken hon eller jag. Detta resulterar i att jag och sambon inte får någon tid tillsammans på kvällen över huvud taget eftersom jag måste lägga mig då hon lägger sig, annars får jag springa och somna henne med tutten var 10:e minut ungefär och det är ohållbart. Saknar så att kunna sitta uppe och titta på en film på kvällen tillsammans med sambon eller bara få lite egentid.
Dagtid kan hon somna i vagnen, i famnen, i bilen eller vid bröstet och sover då 30 minuter i taget (3-4 ggr/dag), om jag inte ligger bredvid med bröstet - då kan hon sova upp till 2,5 timmar!
Hon helammas och jag har inga problem med att amma henne TILL SÖMNS, tvärtom - jag tycker att det är mysigt och behagligt! Problemet är att det inte räcker längre, nu vill hon även SOVA med bröstet i munnen och blir snabbt minst sagt hysterisk om jag eller sambon försöker söva om henne på annat sätt (t.ex. genom att vagga, vyssja, klappa, buffa, sjunga...). Jag har heller inga problem med att, som innan detta började, amma henne x flera nattetid. Då somnade hon dock om efteråt och jag fick iaf ett par timmars sömn innan det var dags igen.
Ibland tänker jag att hon har uppenbarligen detta behovet nu och någon gång kommer det gå över och det är bara att "vänta ut" det...men ibland tänker jag istället att jag måste hjälpa henne att lära sig att sova utan bröstet, både för hennes och min skull då vi båda blir så trötta av alla uppvak och ytlig sömn!
Finns det fler som har det så här? Att barnet endast kan sova med bröstet och behöver snutta på det under hela sovtiden? Hur bryter man det här? Hur har ni gjort och hur har det gått? Har boken "Somna utan gråt" och tänkte prova "Pantleys snälla avvänjningsmetod" - någon som har erfarenhet av den? Vill absolut inte tillämpa någon metod där barnet får skrika sig till sömns...a
Det bör tilläggas att dottern varken tar napp eller flaska trots ihärdiga försök...
Hälsningar Karin