• kotten10

5-månaders sover endast med bröstet i munnen

Min dotter är 5,5 månader och somnar, sedan ca 1,5 månad tillbaka, bara då hon suger på bröstet och vill endast sova med bröstet i munnen (detta gäller kväll/natt). Om jag lirkar ur bröstet ur munnen då hon somnat vaknar hon inom ett par minuter och letar efter det. Jag måste alltså sova bredvid henne och hela tiden ha bröstet "redo" annars får vi ingen sömn alls, varken hon eller jag. Detta resulterar i att jag och sambon inte får någon tid tillsammans på kvällen över huvud taget eftersom jag måste lägga mig då hon lägger sig, annars får jag springa och somna henne med tutten var 10:e minut ungefär och det är ohållbart. Saknar så att kunna sitta uppe och titta på en film på kvällen tillsammans med sambon eller bara få lite egentid.

Dagtid kan hon somna i vagnen, i famnen, i bilen eller vid bröstet och sover då 30 minuter i taget (3-4 ggr/dag), om jag inte ligger bredvid med bröstet - då kan hon sova upp till 2,5 timmar!

Hon helammas och jag har inga problem med att amma henne TILL SÖMNS, tvärtom - jag tycker att det är mysigt och behagligt! Problemet är att det inte räcker längre, nu vill hon även SOVA med bröstet i munnen och blir snabbt minst sagt hysterisk om jag eller sambon försöker söva om henne på annat sätt (t.ex. genom att vagga, vyssja, klappa, buffa, sjunga...). Jag har heller inga problem med att, som innan detta började, amma henne x flera nattetid. Då somnade hon dock om efteråt och jag fick iaf ett par timmars sömn innan det var dags igen.

Ibland tänker jag att hon har uppenbarligen detta behovet nu och någon gång kommer det gå över och det är bara att "vänta ut" det...men ibland tänker jag istället att jag måste hjälpa henne att lära sig att sova utan bröstet, både för hennes och min skull då vi båda blir så trötta av alla uppvak och ytlig sömn!

Finns det fler som har det så här? Att barnet endast kan sova med bröstet och behöver snutta på det under hela sovtiden? Hur bryter man det här? Hur har ni gjort och hur har det gått? Har boken "Somna utan gråt" och tänkte prova "Pantleys snälla avvänjningsmetod" - någon som har erfarenhet av den? Vill absolut inte tillämpa någon metod där barnet får skrika sig till sömns...a

Det bör tilläggas att dottern varken tar napp eller flaska trots ihärdiga försök...

Hälsningar Karin

• Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen
  • MrsTrex

Har hamnat i precis samma situation, skulle gärna få höra hur det har gått eftersom tråden är över ett år gammal. Vi hade fått in riktigt bra rutiner från det att vår lilla tjej var 7 veckor tills för några veckor sedan, hon är nu fyra månader. Jag ammade och hon somnade, kunde sedan lägga henne i sin säng där hon brukade sova 3-4 timmar, därefter åt/snuttade hon med 1-2 timmars mellanrum. Jag satt mig upp varje gång fram tills vid 7-tiden då jag brukade vara för trött och lyfta över henne till vår säng. Men så kom en period då hon vaknade med 40 minuter till en timmes mellanrum och jag bara orkade inte sätta mig upp för att sedan lägga tillbaka henne, utan lyfte helt enkelt över henne till sängen för att kunna ligga och amma och själv halvsova. Men nu känns det som att det gått över styr och hon vill, som du beskriver det, ha bröstet i munnen hela tiden. Och hon tar inte heller napp kan tilläggas. På dagarna sover hon massor, upp till tre timmar i sträck om jag går med henne i vagnen. Men dagtid har vi varken nu eller tidigare fått henne att sova i sin egen säng, famn, vagn eller sele är det som gäller. Så, jag pendlar mellan att tänka att det löser sig (och jag njuter ju samtidigt av att det är mysigt att ha henne nära), till att tänka att det är bäst att försöka ändra rutinera nu då det kanske blir svårare med tiden? För någon egentid/sambotid är det ju inte tal om. Det känns inte heller som att hon blir tillräckligt utvilad då hon behöver sova så mycket på dagtid. Är jättenyfiken att höra hur det gått för er andra som varit i samma situation. Och hur sjutton gör man för att byta ut bröstet mot napp?

• SamsonS

Har precis samma problem med min tjej som är 3,5 månad. Jag har alltid ammat henne till sömns och sen gått därifrån. Hon har somnat runt 20 och sovit till ca 2-3, ätit och somnat om till 6-7. Jag ammar henne fortfarande till sömns men kan som er andra inte lämna henne även om hon somnat för då vaknar hon. Nu mera börjar nattningen vid 19, och då får jag också lägga mig i princip :( hon somnar kanske vid 23-24 och sover sen väldigt oroligt. Napp funkar inte här heller...

• scorpiontjejen
    Jag har ett tips som funkar.. men den är lite elak och tålamodskrävande.

Jag har själv haft en liten tjej som vägrat annat än att somna vid bröstet... Hon är dock 7 månader, men efter 5 månader är en bra tid att börja få dom att sova själv då som inte behöver nattammas.
    I förrigår fick jag nog, efter att hon vaknade minst en gång i timmen och bara skulle ha tutten. Tänkte: nu måste hon fan lära sig att somna själv, inte bara jag utan hon kommer så småningom att må bra utav detta.
    Så igår på dan började med att lägga henne bredvid mig, ge henne snutten i ena handen och genom det sättet hoppas på att hon skulle hitta tummen, vilket hon gjorde efter flera om och men och skrik och protester (var där bredvid hela tiden och tröstade lite men tog inte upp henne).
    Så somnade hon till slut.

På kvällen när hon blev trött så la vi henne i spjälsängen där det självklart bkev en del protester men så småningom hittade hon tummen och sen sov hon i fyra timmar (till 00:00), och då ammade jag inte, utan gav henne välling och därefter sov hon i  sex och en halv timme till..

Så mitt tips är att inte nattamma, utan ge hellre välling som mättar... då sover hon gott på det. 
  • Jag och mitt mammaliv

Min är dock bara 2 månader gammal men jag håller på gå under!! Har en treåring också så snart funderar jag på introducera flaskan och ge till natten och också hoppas att han börjar ta nappen när han lärt sig ta flaskan...

• scorpiontjejen
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-07-28 18:15:21 följande:
    Min är dock bara 2 månader gammal men jag håller på gå under!! Har en treåring också så snart funderar jag på introducera flaskan och ge till natten och också hoppas att han börjar ta nappen när han lärt sig ta flaskan...
    Introducera flaskan, den är guld värd.
  • smalles

Sitter precis i samma situation och vill verkligen ha tips! Dottern är 5 månader. Hon vägrar napp. Tidigare har hon kunnat somna i vagnen på dagen men nu är det bröstet som gäller även dagtid. Hon skriker sig hysterisk om jag försöker i vagnen... Lite jobbigt när man har en treåring hemma som man också behöver ägna sig åt...

• grodvik

Sitter också i exakt samma sits. Ni som gått igenom detta, hur har det gått. Löste det sig av sig självt eller vilka knep tog ni till?

• Caaarroo

Jag kanske kan ge ett tips, min som har napp men jag tror att det kan vara såhär. Om barnet somnar och har nappen, bröstet eller tummen i munnen så kanske barnet vaknar under natten och undrar vart "tryggheten" tog vägen? Min son vaknar ett flertal gånger och letar nappen, tror det är samma med bröstet somnar barnet med det i munnen så letar hen efter det när hen vaknar till!

Prova att amma barnet när hen fortfarande är vaken eller försök så gott det går att hålla hen vaken så när det är har ätits färdigt så försöker man hitta en annan sömnmetod! Eller jag vill inte säga sömnmetod men att krama, vagga, vyssja buffa eller hur man nu vill göra! Absolut inga skrikmetoder men på så vis så kanske man slipper vara en levande napp!

Många störs ju inte av det och kan sova under tiden barnet snuttar, men kan man inte det så får man försöka lösa det på annat vis!

Och det här med att man vill sitta uppe längre på kvällarna, man kan ju faktiskt göra det lite mysigt i soffan och ligga där och ha barnet bredvid sig och sen när man går isäng så lyfter man med sig barnet in! :) lycka till!

• Aaglars
    grodvik skrev 2012-08-27 22:59:07 följande:
    Sitter också i exakt samma sits. Ni som gått igenom detta, hur har det gått. Löste det sig av sig självt eller vilka knep tog ni till?
    Min 3,5månaders sover med bröstet i munnen. Det har min äldre barn också gjort. Men en dag var det liksom bara över.Det löste sig va sig självt, Vid vilken ålder kommer jag dock inte ihåg.
Svar på tråden 5-månaders sover endast med bröstet i munnen