• Madif

Vad blev slut summan för erat bröllop?

Nyfiken.....
    Vill gärna veta ungefär vad som kostade mest osv?
    Hade ni satt ett maxpris innan? Höll den budgeten?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad blev slut summan för erat bröllop?
  • Manchester
    ius lexis skrev 2010-08-02 14:10:06 följande:
    Vart valde ni att äta och ha festen??
    Middagen för oss ligger på ca 70.000 å då är det INTE fri bar! hittar inget ok billigare ställe heller!! Känns inte bra!
    Om du vill ha festen på en restaurang blir det dyrt. Om du väljer att hyra en lokal (brukar gå att hyra allt ifrån gympasalar till gamla kulturhus) så kan ni komma mycket billigare undan. Vi hyrde ett gammalt nationalromantiskt hus som brukar användas som festlokal, inklusive trädgård med berså där vi hade själva vigseln. Det gick på några tusenlappar. Då ingick porslin mm. Det enda som inte fanns var champagneglas, men det köpte vi billigt på IKEA. Kolla med kommunen eller Gula Sidorna vilka festlokaler som finns att hyra i närheten.

Maten var catering. De körde ut den, men vi hade inte servering från cateringfirman, utan de bara dumpade den i hyrhusets kök. Sedan bad vi en kompis lillasyster ta med en kompis och sköta serveringen. Eftersom vi hade buffé var det rätt enkelt. De behövde bara se till att bufféen fanns på plats i tid, fylla på fat som var på väg att ta slut och se till att det fanns vin och annan dryck på borden. Dukat och dekorerat hade vi gjort själva. Eftersom vi lovat tjejerna att de fick vara med på festen efter maten tyckte de att några hundralappar för besväret var fullt tillräckligt. Slutligen fick vi städa lokalen själva nästa dag. Det mesta av disken hade våra "servitriser" ordnat under kvällen tillsammans med våra respektive föräldrar. På det här sättet fick vi en fantastisk fest med god mat för nästan 50 personer för runt 20 000 kr.

Fri bar hade vi också. Min pappa, som reste mycket i jobbet då, hade bunkrat tax free-sprit ett tag. Ska man ha festen på en krog måste man ju betala deras priser, så då är det väl inte många som har råd med fri bar.
  • Madeleiine

oj va folk lägger pengar på sitt bröllop. Jag gifte mig i fredags med min finaste man och valde att ha bröllopet hemma på gården.
    Köpte partytält 2300:-
    Glas och bestik 1500:-
    Blommor 1200:-
    Brudklänning + skor 2350:-
    Skjorta + slips 400:-
    Inbjudningskort 130 :-
    Duk och severingsfat o dyl ca 1000:-
    Min ring 6.000:-
    Mat och dryck ca 4000:-
    Fotograf 1000:-
    och sen en massa annat smått som jag inte har så stor koll på va det kostade.

Så ca 20.000:- betalde vi för vårat bröllop.

Våra gäster va familjen på ca 25st med barn.

★*☆ Felicia 070917 - Elin 081214 - Bebis BF 110128 ☆*★
  • Bjornis
    Kimpossible: Spännande att ert bröllop låter nästan exakt som vårt. Den enda summan som var väldigt annorlunda var  ringarna (våra mkt billigare då vi använde "gammal guld" samt hade en väns pappa som gjorde dem) och de 10.000 i diff la vi på mat/dryck och småfix som tryckeri och utsmyckningar. Men typ lika många gäster och samma upplägg och nästan identisk slutsumma!
    Bröllopsresan gick i år (2 år senare) för pengar vi fick när vi gifte oss!
  • MsLili

Vi hade 550 gäster och ca 255.0000kr betalade vi.

Kyrka och festlokal: 15.000kr
    Sångare och band: 13000kr
    Video/Fotograf och Ateljé, tackkort, 4dvd skivkor, 2st album, 3 foto med ram: 25000kr
    Brudklänning, skor, tiara, brudsljöja, smink och håruppsättning: 22000kr
    Bil: 5000kr
    Alkohol: 13.000kr
    Kostym och skor: 5000kr
    Smekmånad resa: 12000kr

Cateringfirma 155.000kr
    (huvudrätt, meza smårätter, fruktfat, tårta, kaffe, fördrink, läsk, Servitörer och städteam) 

• MsLili
    MsLili skrev 2010-08-02 20:22:21 följande:

Video/Fotograf och Ateljé, tackkort, 4dvd skivkor, 2st album, 3 foto med ram: 25000kr

Cateringfirma 155.000kr
    (huvudrätt, meza smårätter, fruktfat, tårta, kaffe, fördrink, läsk, Servitörer och städteam) 
    Glömde inbjudningskort och personlig tryckta servetter ca 3000kr
    Blommor inkl i catringfirma priset.
  • JuliaåRonjasmammis
    Bjornis skrev 2010-08-02 20:10:04 följande:
    Kimpossible: Spännande att ert bröllop låter nästan exakt som vårt. Den enda summan som var väldigt annorlunda var  ringarna (våra mkt billigare då vi använde "gammal guld" samt hade en väns pappa som gjorde dem) och de 10.000 i diff la vi på mat/dryck och småfix som tryckeri och utsmyckningar. Men typ lika många gäster och samma upplägg och nästan identisk slutsumma!
    Bröllopsresan gick i år (2 år senare) för pengar vi fick när vi gifte oss!
    Ja, jag såg det, vad kul!{#emotions_dlg.smile}

Min man jobbade på ett ställe som sålde kopieringsmaskiner på den tiden, så vi gjorde alla trycksaker på hans jobb, väldigt praktiskt måste jag säga.

Fast fotona och tackkorten skrev vi ut hemma på vår egen skrivare, för då hade han slutat där.{#emotions_dlg.tongue_out}
    Don't mess with my integrity!
  • Liten men naggande
    Bling1975 skrev 2010-08-02 12:56:31 följande:
    Vi betalde över 200.000:- men vi la största delen på oss själva eftersom vi gifte oss på vår drömresa helt utan gäster.

Resa & cermoni inkl allt: 180.000:-
    Ringar: 20.000:-
    Klänning (sydde själv): 400:-
    Min mans kläder: 2000:-

Efterfest för 45 gäster (mest vänner) i trädgården, gjorde det mesta själva men hyrde lite saker. Hade coctailparty tema och ville ha det lite lyxigt så det blev ganska dyrt ändå men rysligt roligt. Mina föräldrar stod för det mesta till festen.

Inbjudningskort: 1.600:-
    Mat: 12.000:-
    Dryck: 10.000:-
    Hyrgods: 8.000:-
    Kläder: 7.000:-

Så totalt la vi ca 240.000:- vilket är sjukt mycket men det var värt varenda krona.
    Låter som en underbar resa och upplägg. Vart åkte ni?
  • 071001

Nånstans kring 150 000 kr blev det totalt. 

• JuliaåRonjasmammis
    MsLili skrev 2010-08-02 20:22:21 följande:

Cateringfirma 155.000kr
    Missade det här inlägget sist, så jag måste bara fråga...

550 gäster?!Förvånad Varför bjöd ni så många? Jag tror knappt jag känner 550 st jag skulle vilja bjuda på ett bröllop även om jag hade råd!

Beror det på att ni har stor släkt som "måste" bjudas, eller var det blandat släkt, vänner och bekanta?

Förlåt min nyfikenhet, men jag blev lite fascinerad.
  • MsLili
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-08-10 16:21:16 följande:
    Missade det här inlägget sist, så jag måste bara fråga...

550 gäster?!Förvånad Varför bjöd ni så många? Jag tror knappt jag känner 550 st jag skulle vilja bjuda på ett bröllop även om jag hade råd!

Beror det på att ni har stor släkt som "måste" bjudas, eller var det blandat släkt, vänner och bekanta?

Förlåt min nyfikenhet, men jag blev lite fascinerad.
    Jag förstår att du är nyfiken, får alltid den frågan så jag är van :)
    I vår kultur (syrianer) så är de normalt att man har gäster på 300-700 personer det är
    ovanligt om man inte har så många gäster. Då bjuder man släkt och vänner, alltså även 
    våra föäldrars vänner o släkt. De som är bra är att de är föräldrarna som står för bröllopet ;)

• JuliaåRonjasmammis
    MsLili skrev 2010-08-18 20:17:53 följande:
    Jag förstår att du är nyfiken, får alltid den frågan så jag är van :)
    I vår kultur (syrianer) så är de normalt att man har gäster på 300-700 personer det är
    ovanligt om man inte har så många gäster. Då bjuder man släkt och vänner, alltså även 
    våra föäldrars vänner o släkt. De som är bra är att de är föräldrarna som står för bröllopet ;)

Aha, då förstår jag! Har några syrianer i bekantas bekantskapskrets om man säger så, och har hört om de stora bröllop som brukar anordnas. Eller, jag har ju en kompis som är syrian också men han har tagit lite avstånd från sin familj och hela kulturen, varför vet jag inte, han säger inte så mycket om det.

Är det inte även så att gästerna ger pengagåvor som till viss del täcker upp bröllopet, eller har jag fattat det fel?

Tack för att du tog dig tid att stilla min nyfikenhet!{#emotions_dlg.flower}
  • MsLili
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-08-18 20:46:17 följande:
    Aha, då förstår jag! Har några syrianer i bekantas bekantskapskrets om man säger så, och har hört om de stora bröllop som brukar anordnas. Eller, jag har ju en kompis som är syrian också men han har tagit lite avstånd från sin familj och hela kulturen, varför vet jag inte, han säger inte så mycket om det.

Är det inte även så att gästerna ger pengagåvor som till viss del täcker upp bröllopet, eller har jag fattat det fel?

Tack för att du tog dig tid att stilla min nyfikenhet!{#emotions_dlg.flower}
    Japp man får pengagåvor och guldsmycken i present. Så man betalar i princip halva bröllopet själv.
  • buffybus

Vårt kosta runt 50 tusen. Brudklänning, kostym, ring, lokal, 3 rätters mat, tårta, blommor o dekorationer, vi åkte egen bil o sov hemma så vi kunde åka på bröllopsresa. Hade ingen fotograf. Alla fotta och skicka bilder till oss! Min bror är fotograf så han gjorde mesta av jobbet. Kul o ha spontana bilder från gäster o inte bara uppstoppade snygge bilder

• trollbottom

Nu kommer  jag inte ihåg  exakt  men vi landade på cirka  30.000 och då betalade vi   20.000 själva.  10.000 gick maten på och det stod  svärfar för. 
    Kyrkan var gratis då det är min kyrka. Även herrgården vi hade festen på blev gratis men det var mest för att allt glömdes bort. Dock var hyran på  herrgården rätt lite då min församling ägde herrgården då.

Annars var ringarna, mitt  hår  (gjorde rastaflätor till bröllopet) och kläderna det dyraste. Ringarna tror jag  gick på  cirka 5000 och håret på 2000, kläderna kommer jag inte riktigt ihåg med några tusen. De syddes av en vän.

Pastorn som vigde oss kostade också egentligen då hon flögs in från annan ort. Vi stod för biljetterna men vi fick kostanden för henne av hennes familj i present.
    Boende  lyckades vi lösa till de flesta gratis. 

Vi hade cirka  100 gäster ska väl tilläggas.

Vi hade  ett helt alkoholfritt  bröllop

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • minismurfen

vi gjorde d enkelt: klänning 600, kostym,kostymbyxor,väst 1500,bröllopstårtor 4st ca 800, min ring 11.000,fotograf 1500,hår 200, bukett 150.....åsså drog vi till rådhuset å gifte oss i smyg:)  så runt 16000 gick kalaset på!

• Rehab

Beror väl på hur man räknar. Vi ska gifta oss i smyg utomlands eftersom vi inte vill lägga pengar på bröllop, utan själva resan. Så ca 50 000 :- totalt för allt, men då kostar väl kläder, ringar mm ca 10000.

Svar på tråden Vad blev slut summan för erat bröllop?