• Anonym

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

Jag håller inte riktigt med alla som skriver här. Om det är som du skriver är det förstås jättedåligt skött, MEN om det vore så att din son skrek och skrek, DÅ tycker jag fakitskt att det vore helt ok att han "slängde av" er. Men som sagt, om sonen var såpass lugn som du beskriver är det definitivt fel.

• Anonym

Om barnet skriker, gråter osv hela tiden så kan förarens koncentration brista. Det är inte robotar som kör bussar!

• Anonym
    Anonym (Aahhh!!) skrev 2010-08-02 09:39:11 följande:
    Ja men visst. Själv skulle jag ha gått av bussen och försöka trösta mitt barn om det vore skrik och otröstlig gråt.  Men detta som hände igår är en fis i rymden om man jämför med liknande situationer där barn har varit högljudda.

Hade han huvudvärk-som han sa att han hade, så borde han ha sjukanmält sig. Inte anpassa sina passagerare efter sitt "humör".
    Stör man den allmänna ordningen så har busschauffören rätt att avvisa den som stör.
  • Anonym
    Anonym (Aahhh!!) skrev 2010-08-02 10:03:18 följande:
    Men herregud!! Den allmänna ordningen! Har du åkt kommunalt någon gång??  Värre saker än igår har jag varit med om måånga gånger. Och aldrig har jag varit med om att någon blivigt avvisad från bussen.
    5. Förbud när du reser

Ombord på fordon får du inte:

Störa föraren under körning.

www.vasttrafik.se/Att-resa/resevillkor/
  • Anonym

Som förälder ansvarar du får dina barns uppträdande. Du får helt enkelt uppforsta ditt barn. Ljud förändras så för chaufören lät det säkert som skrik. Vilken dålig hänsyn du visar chauförens arbetsplats. Det är en arbetsplats inte lekpark/dagis. Lär ditt barn visa respekt till andra.

• Anonym
    Minomin skrev 2010-08-02 10:29:51 följande:
    Ja det är en 2-åring, men mamman är väl inte 2 år? Det är ju det jag skrivit hela tiden, att det är förälderns ansvar att hålla reda på sitt barn tills denne är stor nog att göra det själv.

(OBS! menar inte att detta är gällande i just ts fall eftersom det är omöjligt att bedöma hur mycket barnet har stört).

Läs reglerna någon länkade till ovan. Längst ner står det (förutom att du inte får störa chauffören):

"Vid tvister om tolkningen av de här reglerna gäller alltid förarens, ombordpersonalens eller annan trafiktjänstemans uppfattning och den ska följas utan undantag. Tolkningen går att överklaga hos Västtrafik (se avsnittet Krav och reklamationer)."

Är dock osäker på hur långt hans rättigheter sträcker sig. Antar att han får avvisa någon (alltså tvärtom mot vad jag skrev ovan), men osäke rpå om han får avlägsna någon (dvs med fysisk kraft om vederbörande inte vill kliva av trots verbal tillsägelse).
    Vägrade ts kliva av? Lyfte busschauffören ut henne? Då kan hon inte ha varit på så strålande humör själv heller.
  • Anonym
    Pappapå30 skrev 2010-08-02 10:37:22 följande:
    Hade en buss chaufför gjort detta mot mig så hade detta blivit det sista den chauffören hade gjort den dagen.

Så vida busen inte är under terror attack så ska han bara hålla flabben, titta rakt fram och köra..
    Vilka dumheter du skriver. Det är hans arbetsplats. Självklart har även busschaufförer rätt till en bra arbetsmiljö.
    Anonym (Hmm) skrev 2010-08-02 10:37:11 följande:
    Om man inte klarar av att lyssna på ett barn som sjunger på bussen som busschaufför kanske man ska se sig om efter ett annat yrke...

Att man inte ska störa chauffören under körning betyder så som jag tolkar det att man inte ska gå fram och tilltala dem med frågor och dylikt under tiden färden pågår utan göra detta när bussen står still.
    Att man inte ska störa betyder att man inte ska störa. Inte att man kan göra vad man vill så länge man inte pratar med chauffören.
    Minomin skrev 2010-08-02 10:38:18 följande:
    Nej, jag bara spånade vidare gällande rätigheter - skyldigheter...
    Okej, trodde jag hade missat något.
    Indianica skrev 2010-08-02 10:38:35 följande:
    Kan knappast vara acceptabelt.

Att inte störa föraren under körning kan väl för fasen inte innebära att man ska sitta knäpptyst? Här i våra bussar står det att man inte får prata med föraren eller gå fram och störa föraren under körning. Men om det ska vara så där strikt kan ju föraren slänga av alla passagerare då de kan störa honom genom att de råkar nysa, pratar i sin mobil eller som i TS fall, barnet är glad och sjunger. Extra dålig stil att slänga av en tvååring tycker jag faktiskt. Ok, om det hade varit en brölande tonråing utan vett i skallen, men en tvååring????
    Ja, man kan bli avslängd om man stör genom att prata i mobil, lyssna på musik osv. Alla älskar inte att höra 2 åringar sjunga och som ts själv skrev: "Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två!"
  • Anonym
    LillaPinglan skrev 2010-08-02 11:16:38 följande:
    Man slänger inte av en mamma med ett BARN, PUNKT! Dumma ursäkter kan köras upp där de hör hemma..
    Varför gör man inte det? Om de stör så riskerar föraren orsaka en olycka. Chauffören har ansvar för andras liv.
  • Anonym
    LillaPinglan skrev 2010-08-02 11:26:45 följande:
    då tycker jag att chaffisen skulle ha gått hem och lagt sig i stället och inte riskerat allas liv om han har så stora problem!
    Då hade ts ändå fått vänta efter vägen på nästa buss.
  • Anonym
    KataStråf skrev 2010-08-02 11:24:37 följande:
    Tänk om barnets "sång" fick chauffören att tappa koncentrationen? Tänk OM... bristen på koncentration hade fått chauffören att köra in i en vägg och varit orsaken till att många människor skadades? 
    Då borde nog den chaffisen ha sett sig om efter ett annat jobb. Tänk om en parad går genom stan, typ pride, vad fan gör h*n då? Kör rakt genom tåget över alla människor i rent koncentrationshaveri?
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!