• Anonym

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

TwistedSister skrev 2010-08-03 10:15:37 följande:
    Funderar över vad som händer i det längre perspektivet om man går runt och ber om ursäkt för sina barn hela tiden. Tror att barnen kan få en ganska felaktig bild av sig själva som just väldigt störande och som att de inte KAN uppföra sig vilket i sin tur riskerar att skapa problembeteenden. 
    Men ni andra kanske inte har för vana att tänka i längre perspektiv utan det enda som gäller är en quick fix och att allt är frid och fröjd JUST NU. 
    Men snälla, hela tiden? När man är bland andra människor och barnet stör och vägrar uppföra sig så ska man be om ursäkt och förstå att man inte har lyckats uppfostra sitt barn! Inte tar barnet skada av det, inte nu och inte långsiktigt! Uppfostran och sunt förnuft är väl två saker som många barn verkar sakna i sitt dagliga liv.
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 10:34:06 följande:
    Vilka barn saknar det? Dina?
    Bra försök att provocera men det fungerar inte. Du skriver att du inte ber om ursäkt för dina barn för det kan skada dem i ett längre perspektiv. Hur sunt är det att de får gå omkring och störa andra och tro att jorden kretsar kring dem?
  • Anonym
    PennyD skrev 2010-08-03 10:44:15 följande:
    Jag vet föräldrar som är proffs på att vara omgivningen till lags. De ger vanligtvis barnen något sliskigt att suga på så fort de piper till.
       Alla nöjda och glada. Eller? Jag tror deras barn får betala ett ganska högt pris.

Och knappast är det för att mammorna vill att barnen ska uppföra sig, knappast för att de bryr sig så mycket om omgivningen. Nej jag tror de lärt sig hur de ska göra för att själva slippa engagera sig.

Jag tycker det är suveränt om man som förälder lyckas avleda, distrahera eller underhålla barn, mest för att barnen ska slippa vantrivas.
        Men jag tror också att det krävs ett enormt tålamod och viss framförhållning för att ibland orka stå ut när de skriker. Och faktum är att jag tror att omgivning gagnas av dessa föräldrar. För deras barn skriker kanske inte lika ofta, och kommer sannolikt inte vara de som vandaliserar stan heller.
    Är du inne på det spåret igen? Mina barn får frukt, en bok, vatten osv när jag avleder på buss, flyg, tåg. Alla ger inte sliskiga saker. Det är inte ett antingen eller, många föräldrar som uppfotrar sina barn bryr sig väldigt mycket om vad barnen får att äta och dricka.
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 10:55:28 följande:
    Och när de inte är hungriga, törstiga eller lässugna och redan gör det de vill allra helst, vad gör du då? Om vi nu pratar om de små barnen på upp till två år.
    Menar du att om de skriker och stör omgivningen för att de älskar sin egen röst, så sänker jag tonen och kör en fingerramsa, sjunger lite lågt eller killar barnet på magen en liten stund, DÅ brukar barnet bli avlett och kunna förstå att det är dags att lyssna på mamma.
  • Anonym
    PennyD skrev 2010-08-03 10:54:38 följande:
    Jag tycker det är kanon om man har med sig frukt eller annan nyttig underhållning/sysselsättning.

Förstår inte riktigt vad i mitt inlägg det är du reagerar på.

Min poäng, som tydligen inte framgår, är att det inte alls behöver vara de föräldrar vars barn låter minst som i praktiiken är de bästa föräldrarna.

Med andra ord, bra om man har med sig frukt, bra om man kan distrahera, också bra om man står ut med lite skrik (för att visa att det inte lönar sig att kräva uppmärksamhet på ett "dåligt" sätt), inte bra om man tystar dem med onyttiga saker eller fysiska eller psykiska bestraffningar.
    Hahaha, förlåt men sen när ska omgivningen behöva stå ut med andras ungars skrik?
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:10:16 följande:
    Jo brukar, något av detta BRUKAR fungera på min 1,5åring också men någon gång ibland så händer det att inget funkar. För de som sitter på samma buss som mig just då spelar det nog ingen roll att det BRUKAR fungera. Men hursomhelst, ofrånkomligt, ibland gör inte barn som man önskar. Och det är helt i sin ordning.
    Visst gör barn annorlunda ibland men ts berättar ju att hon inte ens tyckte det var ett problem att barnet "underhöll" hela bussen och att hon vägrade säga till barnet för de har minsann ingen av och påknapp. Försöker man inte ens så retar man verkligen upp omgivningen.
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:13:30 följande:
    Men testa att råka ta bussen in till stan en fredagkväll, eller bussen ut ur stan en tidig lördagmorgon. Och folk kliver runt där helt oberörda i krossat glas å spyor för DET är helt normalt tydligen. Blä!
    Krossat glas och spyor? Känner jag faktiskt inte igen. Den som krossar glas eller spyr får städa eller betala höga böter och det tas om hand omgående.
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:19:29 följande:
    Vad sa ts sa du?
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:18:00 följande
     Jag sjöng ska du se, sen så hade jag inte vagnen som jag vanligtvis kör där det  finns roliga saker att fokusera på i sånna hära stunder. Utan en tråkig sulky utan en massa inbyggda finesser.  SOm tittut sufflett, bilar under vagnen, eller reflexer som man kan snurra och ta av och sätta på armen. Men jag försökte få honom att sjunga tystare och dämpa  dom höga tjuten som kom ur honom.  
    "När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning.... "

Hon ändrar sig senare i tråden...
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:21:36 följande:
    Då har det varit undantag alla gånger jag råkat åka de bussarna. Inte fönsterglas utan flaskglas, men visst spya på golvet har jag sett MÅNGA gånger och det är ingen som tar han om omedelbart. Tror att de som kör på natten kanske inte vill ta risken att gå ut och bråka med passagerare en lördagnatt för det har ju hänt att chaufförer råkat illa ut förr.
    Jag bor nog i ett mer civiliserat område helt enkelt. Här är det absolut inte så.
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:32:05 följande:
    Min son är också ljudkänslig och mår dåligt av såna ljud, vi kör med hörselkåpor och öronproppar nu när han blivit lite större. Finns massor av olika varianter på apoteket, min son har nåt silikonklet som man lägger i ytterörat som ett lock för han tycker det är obehagligt att ha nåt inne i själva hörselgången. Det är jobbigt att vara ljudkänslig såklart men det går inte riktigt att kräva att alla andra ska förstå och ta hänsyn till det hela tiden man får helt enkelt ta ansvar för det själv eller för sina barn om det är de som är känsliga. Själv tycker jag det är väldigt obehagligt med trafikljud och buller från vägar men jag kan inte direkt kräva att alla slutar åka bil för det. Att stå ut med varandra fast det kan vara otrevligt ibland är också att visa hänsyn
    Självklart ska man visa varandra hänsyn, det är vad jag har sagt genom hela tråden. Tyvärr finns det föräldrar som tror att alla uppskattar deras barns tjut, skrik och sång lika mycket som föräldrarna gör...
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!