PennyD skrev 2010-08-03 10:44:15 följande:
Jag vet föräldrar som är proffs på att vara omgivningen till lags. De ger vanligtvis barnen något sliskigt att suga på så fort de piper till.
Alla nöjda och glada. Eller? Jag tror deras barn får betala ett ganska högt pris.
Och knappast är det för att mammorna vill att barnen ska uppföra sig, knappast för att de bryr sig så mycket om omgivningen. Nej jag tror de lärt sig hur de ska göra för att själva slippa engagera sig.
Jag tycker det är suveränt om man som förälder lyckas avleda, distrahera eller underhålla barn, mest för att barnen ska slippa vantrivas.
Men jag tror också att det krävs ett enormt tålamod och viss framförhållning för att ibland orka stå ut när de skriker. Och faktum är att jag tror att omgivning gagnas av dessa föräldrar. För deras barn skriker kanske inte lika ofta, och kommer sannolikt inte vara de som vandaliserar stan heller.
Är du inne på det spåret igen? Mina barn får frukt, en bok, vatten osv när jag avleder på buss, flyg, tåg. Alla ger inte sliskiga saker. Det är inte ett antingen eller, många föräldrar som uppfotrar sina barn bryr sig väldigt mycket om vad barnen får att äta och dricka.