• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Lisa med barn
    ääni skrev 2010-08-04 22:26:28 följande:
    Ja, varför fattar folk inte att deras ungar stör? Jag satt på ett tåg i 3,5 timme för några veckor sedan där tre syskon i 4-9-årsåldern i samma vagn satt och lekte, bråkade och tjatade högljutt hela resan. Det var tröttsamt men jag tyckte inte att de skulle slängas av. Önskar bara att mamman åtminstone försökt lugna dem lite men hon verkade inte fatta att hennes älskade ungar störde oss andra...

Jag kan tänka mig att det är svårt att köra med människor som väsnas men då kanske man antingen måste ljudisolera förarhytten eller så ska man inte bli förare om man distraheras lätt av ljud som dessa. Förarna måste utsättas för en massa oväsen varje dag. Förskolegrupper, skolklasser, tonåringar, småbarn mm. Dock tror jag att de med tiden blir bra på att sortera ljud och vänjer sig vid en viss nivå av oväsen utan att bli nämnvärt störda av det.
    Man kan säga till men inte slänga av. Varför sa du inte till mamman under din 3,5 timmars resa? Hon kanske är så van att höra barnens tjatter så hon tänker inte på att det kan störa andra.
  • Anonym
    Anonym (tinitus) skrev 2010-08-04 10:54:25 följande:
    Oki. Ts son tjöt till. Själv har jag aldrig hört en två-åring som sjunger göra det så att det inte skär i huvudet.

Höga ljud gör tinitus värre och det kan räcka med ett högt ljud för att skadan ska bli permanent.

Men som sagt, jag använder inte allmäna kommunikationer för att slippa risken.
    Precis, och alla har inte råd med egen bil, eller bor så till, att de klarar sig utan allmän kommunikation.
  • Anonym

Är det bara jag som undrar hur lång resan egentligen var?

• Mejaochjag
    Anonym (tinitus) skrev 2010-08-04 13:39:37 följande:
    En biltuta har inte samma frekvens som barnskrik.

Varför skulle jag inte bo i en storstad? Ja, det är skitjobbigt och jag hade gärna sluppit men jobben är där de är.
    men du blir väl inte förbannad om det komemr barn som väsnas i närheten av dig?
    jag menar oväsen finns ju överallt..hjälper öronproppar?
  • Anonym (tinitus)
    Mejaochjag skrev 2010-08-05 09:04:22 följande:
    men du blir väl inte förbannad om det komemr barn som väsnas i närheten av dig?
    jag menar oväsen finns ju överallt..hjälper öronproppar?
    Om de är extremt högljudda (högljudliga?) så är det frustrerande för det gör ont. Det är en fysisk smärta som är svår att förklara.

Det är i huvudsak de högre frekvenserna (barnskrik ligger där, enligt min väninna för att barnen skulle typ höras över heden för nåt årtusende sen - högfrekventa ljud färdas längre) som smärtar men jag blir oerhört trött av alla ljud (dvs när det är mycket ljud, som det är i en stad, på en arbetsplats, i en affär).

Förbannad, hmm. Om ett litet barn (under 2-3, kanske till o med 4 år) skriker av trötthet eller för att det slog sig (man hör lätt skillnad) nej då blir jag inte arg (är det ett riktigt litet barn försöker jag göra miner åt barnet (tänk gömma ansiktet bakom händerna-lek) ibland hjälper det, ibland inte.

Om barnet skriker av ren ilska, frustration, "sjunger" högt och det pågår mer än nån minut, jo då blir jag nog arg. Inte på barnet, men på föräldrarna (jag tycker att då tar man med sig ungen o går undan om det är på ett tåg eller kanske hoppar av bussen om det är i en storstad (jag fattar ju att man inte hoppar av om det tar 90 minuter till nästa buss kommer))

I vilket fall som helst så försöker jag flytta mig om det går (i en affär är det inga problem, på ett fullproppat tåg är det svårare).

Öronproppar tar vanligt dagligoväsen (sorl tror jag man kan sammanfatta det med, men tar man bort sorlet brukar tinnitusen öka) men inte barnskrik, då krävs det öronproppar + hörselkåpor och det faller på sin egen orimlighet (+ att då tar man bort allt ljud vilket gör att tinnitusen låter ännu högre i örat/huvudet, moment 22 liksom)

Jag har läst att ett barnskrik  kan komma upp i 130decibel och vid så höga ljud tar det en bråkdels sekund innan hörseln skadas (nu tror jag inte att barn lyckas skrika så högt särdeles ofta för då hade alla föräldrar varit typ döva )

Texten nedanför kommer från hrf.se :
    Ungefär 15 procent av svenska folket har besvärande tinnitus i olika grad och mer än 100 000 har så svår tinnitus att hela livssituationen påverkas.
  • Ly75

Anonym med tinnitus..jag har också tinnitus och vet hur det kan skära i huvudet vid barnskrik eller andra höga ljud. Men istället för att bli arg eller irriterad kan jag hålla för öronen en kort stund, kanske något du med kan prova? 

• Anonym
    Ly75 skrev 2010-08-05 14:04:27 följande:
    Anonym med tinnitus..jag har också tinnitus och vet hur det kan skära i huvudet vid barnskrik eller andra höga ljud. Men istället för att bli arg eller irriterad kan jag hålla för öronen en kort stund, kanske något du med kan prova? 
    Så du menar att övriga passagerare ska visa två-åringen hänsyn men två-åringen och dennes mamma ska få fortsätta störa alla andra? Jag tror att det stora problemet var att ts började "käfta emot" när busschauffören sa till, men det är bara min teori.

Hur lång resa var det egentligen?

Vad har bussbolaget sagt efter att ts klagat? Någon som vet eller har ts lämnat tråden...?
  • Faber
    Det ska han inte behöva göra, dessutom vad är en kort stund, ett par minuter eller en halvtimma? Ett högt ljud kan skada hörseln omedelbart. Han/hon skrev ju att han/hon inte blev arg annat än om det gällde okynnesskrik och då på föräldern som negligerade att ta ansvar.
  • Anonym (tinitus)

Tråkigt att du har tinnitus. Jo, man kan hålla för öronen en liten stund (även om tinnitusen blir värre då med).

Jag förstår din tanke, negativitet mår man aldrig bra av men nej, jag kommer nog inte att sluta irritera mig och bli sur på föräldrar som inte gör allt för att lugna sina ljudliga barn (alltså, som jag beskrev, om barnet skriker av ilska/frustation (fick inte som den ville)). Jag menar inte bebisar, självklart inte, men en normal 2-3åring kan i de allra flesta fall faktiskt lära sig att bete sig som man ska, dvs inte jätteljudligt.

En tre-åring som gråter o skriker på grund av trötthet, smärta eller nåt sånt kan så klart inte lugna sig själv och man har som förälder ett ansvar både mot barnet och sin omgivning att se till att barnet inte blir övertrött o så.

Jag blir som sagt, inte arg på barnet utan på föräldarna.

Jag blir irriterad över att småbarnsföräldrar försvarar sig med "så är barn. punkt"  o snackar om att barns rätt går före andras. Nej, barns rätt går inte före gällande offentliga transporter. Nästan 1,4 miljoner svenskar lider av tinnitus och vi måste försöka leva ihop och det går inte om en grupp slår sig på bröstet och säger "min rätt går först. punkt".

(för sakens skulle slog jag faktiskt upp hur många barn det finns i sverige (år 2009), jag räknade bara med barn från 0 -9år (vid det laget bör de ju veta att inte skrika på bussen ) och kom fram till drygt 1 miljon barn)

• Anonym (tinitus)
    Faber skrev 2010-08-05 16:04:28 följande:
    Det ska han inte behöva göra, dessutom vad är en kort stund, ett par minuter eller en halvtimma? Ett högt ljud kan skada hörseln omedelbart. Han/hon skrev ju att han/hon inte blev arg annat än om det gällde okynnesskrik och då på föräldern som negligerade att ta ansvar.
    Tack för att du förtydligade.

ps/ im a chick
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!